Σε μια εποχή όπου η δημόσια διοίκηση καλείται να λειτουργήσει με διαφάνεια, αποδοτικότητα και εξωστρέφεια, το ανθρώπινο δυναμικό της αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της αλλαγής. Το Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων έρχεται να καθορίσει με σαφήνεια το προφίλ του σύγχρονου δημοσίου υπαλλήλου, προσδιορίζοντας τις βασικές οριζόντιες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει.
Το τεστ Εργασιακής Συμπεριφοράς αξιολογεί ένα σύνολο σαφώς ορισμένων και παρατηρήσιμων εργασιακών συμπεριφορών, οι οποίες σχετίζονται με το περιεχόμενο του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, που προβλέπεται στον ν. 4940/2022 (Α΄112).
Ειδικότερα, μέσω του ερωτηματολογίου αξιολογούνται οι δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων και ο βαθμός στον οποίον οι ατομικές εργασιακές συμπεριφορές ανταποκρίνονται στις ως άνω απαιτούμενες δεξιότητες για επιτυχημένη απόδοση στον Δημόσιο Τομέα. Αναλυτικότερα, το ως άνω Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων περιλαμβάνει τις ακόλουθες εννέα (9) δεξιότητες: α) Προσανατολισμός στον πολίτη, β) Ομαδικότητα, γ) Προσαρμοστικότητα, δ) Προσανατολισμός στο αποτέλεσμα, ε) Οργάνωση και προγραμματισμός, στ) Επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα, ζ) Επαγγελματισμός και ακεραιότητα, η) Διαχείριση γνώσης και θ) Ηγετικότητα.
Η δεξιότητα του προσανατολισμού στον πολίτη αποτυπώνει το πέρασμα από τη διοίκηση του κράτους στη διοίκηση για τον πολίτη. Ειλικρίνεια, εξυπηρέτηση, κατανόηση των αναγκών και προσήλωση στην ικανοποίηση του πολίτη είναι τα βασικά συστατικά της. Παράλληλα, η ομαδικότητα αναγνωρίζει ότι καμία δημόσια υπηρεσία δεν λειτουργεί απομονωμένα. Η συνεργασία, η θετική διάθεση και η απουσία εντάσεων καθίστανται προϋποθέσεις για την ομαλή λειτουργία του διοικητικού μηχανισμού.
Η προσαρμοστικότητα έρχεται να απαντήσει στις ραγδαίες αλλαγές της εποχής, στις κρίσεις και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Συνδυάζεται με τον προσανατολισμό στο αποτέλεσμα, ο οποίος φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για ταχύτητα, ποιότητα και συνέπεια. Η οργάνωση και ο προγραμματισμός εστιάζουν στη σωστή ιεράρχηση και τη διαχείριση του χρόνου, με σκοπό την αποδοτική εκτέλεση των καθηκόντων.
Στις σημερινές διοικητικές προκλήσεις, η δημιουργικότητα και η επίλυση προβλημάτων είναι αναγκαίες για την εξεύρεση λύσεων σε πρωτόγνωρα ζητήματα. Η καινοτομία δεν είναι πολυτέλεια – είναι ανάγκη. Την ίδια στιγμή, ο επαγγελματισμός και η ακεραιότητα υπενθυμίζουν ότι ο δημόσιος λειτουργός οφείλει να λειτουργεί με βάση την ηθική, την υπευθυνότητα και την αίσθηση καθήκοντος.
Η διαχείριση γνώσης τονίζει τη σημασία της συνεχούς μάθησης, της εμπειρίας και της προσαρμογής στις νέες πληροφορίες. Το Ενιαίο Πλαίσιο δεν αρκείται σε τυπικά προσόντα – επενδύει στην ουσία της γνώσης. Τέλος, η ηγετικότητα δεν περιορίζεται σε προϊστάμενες θέσεις. Είναι μια στάση που εμπνέει, παρακινεί και ενώνει.
Το Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων δεν αποτελεί απλώς μια λίστα χαρακτηριστικών. Είναι ένα εργαλείο διοικητικής κουλτούρας. Προωθεί την υπευθυνότητα, τον επαγγελματισμό και τη στοχοπροσήλωση – όχι μόνο στην εργασία αλλά και στην αποστολή του δημοσίου υπαλλήλου απέναντι στην κοινωνία.
Σε μια εποχή που η δημόσια διοίκηση καλείται να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της, το Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων δίνει την κατεύθυνση: ο πολίτης στο κέντρο, και οι δεξιότητες στην υπηρεσία του δημοσίου συμφέροντος.
Στο συγκεκριμένο τεστ θα σας παρουσιαστούν εβδομήντα έξι (76) τριάδες συμπεριφορικών δηλώσεων και θα κληθείτε να επιλέξετε, για κάθε τριάδα, ποια από τις δηλώσεις σάς αντιπροσωπεύει περισσότερο. Έπειτα, θα επιλέξετε ποια από τις δύο (2) δηλώσεις, που απέμειναν, σας αντιπροσωπεύει περισσότερο. Κατά αυτόν τον τρόπο θα κληθείτε να ιεραρχήσετε την κάθε τριάδα δηλώσεων με βάση το πόσο αντιπροσωπευτική είναι για εσάς. Σε αυτό το είδος ερωτηματολογίων δεν υπάρχουν σωστές ή λάθος απαντήσεις. Ωστόσο, από τον τρόπο ιεράρχησης και των εβδομήντα έξι (76) τριάδων δηλώσεων προκύπτει η διακρίβωση των εννέα (9) ως άνω δεξιοτήτων του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, καθώς και συγκεκριμένη βαθμολογία για καθεμία από αυτές, η οποία υποδεικνύει τον βαθμό στον οποίον οι εργασιακές συμπεριφορές του υποψηφίου συνάδουν με τις εργασιακές συμπεριφορές που περιγράφονται ως απαιτούμενες για υψηλή απόδοση στην κάθε δεξιότητα του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων. Από τον μέσο όρο των εννέα (9) αυτών επιμέρους βαθμολογιών θα προκύψει ένας συνολικός ατομικός βαθμός προσαρμογής κάθε υποψηφίου στο επιθυμητό σύνολο συμπεριφορών, που έχει οριστεί για τον Δημόσιο Τομέα.
Τι μας ζητάει το τεστ Εργασιακής Συμπεριφοράς;
- Να επιλέξουμε ποια δήλωση μας αντιπροσωπεύει περισσότερο (αυτή παίρνει την 1η θέση)
- Από τις δύο που απομένουν, να επιλέξουμε ποια μας αντιπροσωπεύει περισσότερο (αυτή παίρνει την 2η θέση)
- Η τελευταία δήλωση (που δεν διαλέξαμε καθόλου) παίρνει την 3η θέση
Με αυτόν τον τρόπο ιεραρχούμε από το πιο «δυνατό» στο πιο «αδύναμο» σε σχέση με τη συμπεριφορά μας.
Το τεστ δεν έχει «σωστές» ή «λάθος» απαντήσεις, αλλά κρίνει αν η εργασιακή σου συμπεριφορά ταιριάζει με το ιδανικό προφίλ δημοσίου υπαλλήλου, όπως αυτό ορίζεται στο Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων.
Για να επιτύχει κάποιος την υψηλότερη δυνατή προσαρμογή στο επιθυμητό προφίλ του Δημοσίου πρέπει να προτιμά δηλώσεις που:
- Να δείχνουν υψηλό επαγγελματισμό, ακεραιότητα και ευθυγράμμιση με τους σκοπούς του Δημοσίου
- Να δείχνουν προσανατολισμό προς στον πολίτη και στις ανάγκες του (ευγένεια, ταχύτητα, συμβουλευτική διάθεση)
- Να αναδεικνύουν ομαδικότητα, ηγετική συμπεριφορά και ικανότητα προσαρμογής σε αλλαγές
- Να δίνουν έμφαση στην οργάνωση, τον προγραμματισμό και την ποιότητα του αποτελέσματος
- Να δείχνουν προθυμία για μάθηση και εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
Σημαντικό: Δεν αξιολογείται μόνο τι θεωρεί κανείς θετικό αλλά η συνέπεια των επιλογών του. Δηλαδή, αν σε κάθε τριάδα επιλέγει κάποιος συμπεριφορές που ευθυγραμμίζονται με τις ίδιες ικανότητες, τότε χτίζει ένα ξεκάθαρο και «συνεπές» προφίλ δεξιοτήτων.
Στις πρώτες επιλογές σας να βάζετε συμπεριφορές που δείχνουν:
- Συνεργασία και ομαδικότητα
- Εξυπηρέτηση και σεβασμό στον πολίτη
- Ακεραιότητα, υπευθυνότητα, ηθική
- Οργάνωση, συνέπεια, προσήλωση στο αποτέλεσμα
- Προσαρμοστικότητα, ευελιξία
- Επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα
- Διάθεση για μάθηση
- Ήπια και σταθερή ηγετική συμπεριφορά
Το συμπέρασμα είναι ότι για να έχει κάποιος άριστη επίδοση, θα πρέπει:
- Να προτιμά σε 1η θέση δηλώσεις που συνδέονται με τις 9 δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων
- Να αποφεύγει σε 1η θέση δηλώσεις που δείχνουν παθητικότητα, ατομισμό, αδιαφορία, έλλειψη συνεργασίας ή απροθυμία σε εξέλιξη
- Να είναι συνεπής στις επιλογές του καθώς το ψυχομετρικό τεστ ανιχνεύει αντιφάσεις
Παράδειγμα:
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Α (ομαδικότητα)
2.Γ (ανάληψη πρωτοβουλίας – ηγετικότητα)
3.Β (ατομισμός)
Παρακάτω, σας παραθέτω πέντε (5) τριάδες δηλώσεων με βάση τις δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων με ιδανική ιεράρχηση για να κατανοήσετε καλύτερα το είδος αυτό των ψυχομετρικών τεστ ερωτήσεων:
1η Τριάδα Δηλώσεων
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Α (ομαδικότητα)
2.Γ (προσαρμοστικότητα)
3.Β (εσωστρέφεια, μειωμένη συνεργασία)
2η Τριάδα Δηλώσεων
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Α (οργάνωση και προγραμματισμός)
2.Β (μερική ικανότητα διαχείρισης πίεσης)
3.Γ (έλλειψη αυτονομίας)
3η Τριάδα Δηλώσεων
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Α (προσανατολισμός στον πολίτη)
2.Γ (υπακοή σε διαδικασίες χωρίς ευελιξία)
3.Β (παθητική στάση εξυπηρέτησης)
4η Τριάδα Δηλώσεων
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Β (δημιουργικότητα – επίλυση προβλημάτων)
2.Γ (σταθερότητα με χαμηλή καινοτομία)
3.Α (έλλειψη πρωτοβουλίας)
5η Τριάδα Δηλώσεων
Ιδανική ιεράρχηση:
1.Γ (διαχείριση γνώσης – συνεχής μάθηση)
2.Α (αδράνεια – έλλειψη αναστοχασμού)
3.Β (έλλειψη διαφάνειας – μειωμένη ευθύνη)