Τετάρτη, 12 Μαρτίου, 2025
More

    2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ 2025 – Η νέα εξεταστέα ύλη σε θέματα γνώσεων και δεξιοτήτων

    2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ 2025 – Η νέα εξεταστέα ύλη σε θέματα γνώσεων και δεξιοτήτων

    Την περασμένη εβδομάδα, ανακοινώθηκε από τον ΑΣΕΠ η δημιουργία ενός μητρώου θεμάτων γνώσεων, το οποίο θα εμπλουτίζεται και θα επικαιροποιείται συνέχεια ενώ ταυτόχρονα θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση από τους πολίτες πριν τον διαγωνισμό ώστε να προετοιμάζονται για αυτόν.


    Με την προκήρυξη κάθε διαγωνιστικής διαδικασίας, θα ορίζεται αν η εξέταση θα αφορά και σε θέματα γνώσεων και ποια ή ποιες θεματικές ενότητες θα περιλαμβάνονται σε αυτή.

    Επομένως, δεν θα περιλαμβάνονται όλα τα γνωστικά αντικείμενα προς εξέταση αλλά μόνο όσα θα έχουν να κάνουν με τις προκηρυσσόμενες θέσεις.

    Αυτό σημαίνει ότι περιμένουμε την προκήρυξη για να προετοιμαστούμε σωστά για τον επόμενο γραπτό διαγωνισμό.


    Το μητρώο θεμάτων θα περιλαμβάνει ερωτήσεις με τη μέθοδο πολλαπλών επιλογών και τις ορθές απαντήσεις στα ακόλουθα γνωστικά αντικείμενα (να σημειωθεί ότι τα περισσότερα γνωστικά αντικείμενα είναι νέα και δεν συμπίπτουν κατά με την ύλη των γνώσεων του 1ου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού):

    • Συνταγματικό Δίκαιο
    1. Βασικές αρχές συνταγματικού δικαίου
    2. Ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα
    3. Όργανα του κράτους και λειτουργία του πολιτεύματος
    • Διοικητικό δίκαιο
    1. Πηγές και αρχές διοικητικού δικαίου
    2. Διοικητική πράξη
    3. Όργανα παραγωγής διοικητικής πράξης
    4. Διοικητική και δημοσιονομική οργάνωση και λειτουργία του κράτους
    5. Δημοσιοϋπαλληλικό δίκαιο
    6. Τοπική αυτοδιοίκηση και περιφερειακά όργανα του κράτους
    7. Δημόσια Νομικά Πρόσωπα
    • Ευρωπαϊκοί θεσμοί και δίκαιο
    1. Αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
    2. Οι πηγές του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πρωτογενές και παράγωγο δίκαιο)
    3. Θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
    • Οικονομικές επιστήμες
    1. Εισαγωγικές Έννοιες (το οικονομικό πρόβλημα, οι παραγωγικοί συντελεστές, η έννοια του κόστους ευκαιρίας, παραγωγικότητα της εργασίας)
    2. Μικροοικονομική (η αξία του ανταγωνισμού, λειτουργία και ισορροπία της αγοράς, προσφορά και ζήτηση, έμμεσοι και άμεσοι φόροι (έννοια), φορολογικά συστήματα, φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή, δημόσια αγαθά)
    3. Μακροοικονομική (ακαθάριστο εγχώριο προϊόν και εθνικό εισόδημα, οικονομικές διαταραχές (ύφεση, πληθωρισμός και στασιμοπληθωρισμός), μέτρηση και είδη του πληθωρισμού, είδη και μέτρηση της ανεργίας)
    4. Πολιτική καταπολέμησης της φτώχειας και περιορισμού της οικονομικής ανισότητας (ενεργητικές και παθητικές πολιτικές απασχόλησης, απόλυτη και σχετική φτώχεια, κατώφλι της φτώχειας, η αναδιανεμητική επίδραση των φόρων και των δημοσίων δαπανών, συστήματα κοινωνικής ασφάλισης)
    • Δημόσια Διοίκηση και Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού
    1. Διοίκηση επιχειρήσεων και οργανισμών
    2. Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού (ν.4940/2022, ν.4765/2021, ν.4440/2016, ν.4369/2016), Γενικά και Ειδικά περιγράμματα θέσεων εργασίας, προγραμματισμός προσλήψεων μόνιμου προσωπικού, διαδικασίες επιλογής και πρόσληψης προσωπικού στον δημόσιο τομέα, ο ρόλος του ΑΣΕΠ, επιλογή για θέσεις ευθύνης, ενιαίο πλαίσιο δεξιοτήτων στη δημόσια διοίκηση, σύστημα αξιολόγησης και κινητικότητας, στοχοθέτηση).
    3. Λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης (ηθική και δεοντολογία στον δημόσιο τομέα: Κώδικας Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς Υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα, Ευρωπαϊκός Κώδικας Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς)
    4. Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων (ν.5013/2023)
    • Πληροφορική και Ψηφιακή Διακυβέρνηση
    1. Αρχιτεκτονική και hardware υπολογιστών
    2. Λειτουργικά συστήματα και εφαρμογές
    3. Προγραμματισμός και γλώσσες προγραμματισμού
    4. Δίκτυα υπολογιστών και Διαδίκτυο
    5. Πληροφορικά συστήματα και διαχείριση δεδομένων
    6. Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων
    7. Κυβερνοασφάλεια και προστασία δεδομένων
    8. Τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση
    9. Αναδυόμενες τεχνολογίες
    • Σύγχρονη Ιστορία της Ελλάδος (1875-σήμερα)
    1. Ο Χαρίλαος Τρικούπης και η εποχή του
    2. Η μετάβαση από τον Χαρίλαο Τρικούπη στον Ελευθέριο Βενιζέλο
    3. Βαλκανικοί Πόλεμοι και Μικρασιατική Καταστροφή
    4. Μεσοπόλεμος
    5. Η δεκαετία του 1940
    6. Η περίοδος από το 1949 έως το 1974
    7. Μεταπολίτευση

    Παράλληλα, οι υποψήφιοι θα δοκιμαστούν και σε δεξιότητες α) Γνωστικής ικανότητας (που περιλαμβάνει πέντε διαφορετικά είδη ερωτημάτων: γλωσσικού συλλογισμού, αριθμητικού συλλογισμού, παραγωγικού συλλογισμού, επαγωγικού συλλογισμού και αντίληψης χώρου) και β) Εργασιακής Συμπεριφοράς (Ν.4940/2022).

    Αναφορικά με τα ερωτήματα γλωσσικού συλλογισμού θα είναι ένα κείμενο το οποίο θα ακολουθείται από μια πρόταση ή ερώτηση. Αφού διαβάσετε το κείμενο και την ερώτηση, πρέπει να επιλέξετε εκείνη την απάντηση που θεωρείτε ότι συμπληρώνει την πρόταση ή απαντά στην ερώτηση από πέντε (5) εναλλακτικές απαντήσεις που θα σας παρέχονται. Και εννοείται ότι η απάντηση που θα επιλέξετε θα απορρέει αποκλειστικά από τις πληροφορίες που δίδονται στο εκάστοτε κείμενο.


    Π.χ.

    Η ποδηλασία είναι ένας καλός τρόπος καύσης θερμίδων. Ένας ερευνητικός οργανισμός διαπίστωσε ότι η ποδηλασία για είκοσι μίλια την εβδομάδα, μείωσε τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου κατά πάνω από το ήμισυ αυτών που δεν κάνουν ποδήλατο. Η ποδηλασία, σε τακτική βάση, οδηγεί σε βελτίωση του μυϊκού τόνου. Οι πρωταρχικοί μύες που χρησιμοποιούνται κατά την ποδηλασία είναι οι ανώτεροι μηροί, οι γλουτοί και οι γάμπες. Η άσκηση αναγκάζει, επίσης, το σώμα να απελευθερώνει ενδορφίνες στη ροή του αίματος, γεγονός που οδηγεί σε αισθήματα ικανοποίησης και ευτυχίας. Μελέτες έχουν, επίσης, συνδέσει την τακτική ποδηλασία με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονίας.

    Ποια οφέλη για την ψυχική υγεία έχουν συνδεθεί με την ποδηλασία;


    Α. Αυξημένος μεταβολισμός

    Β. Κανένα από αυτά

    Γ. Χαμηλότερο ποσοστό στεφανιαίας νόσου

    Δ. Λεπτή μέση και αυξημένος μυϊκός τόνος

    Ε. Χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονίας

    Στο παράδειγμα αυτό, η σωστή απάντηση είναι το Ε καθώς διαβάζοντας το σύντομο κείμενο παρατηρούμε ότι η τελευταία πρόταση αναγράφει «Μελέτες έχουν, επίσης, συνδέσει την τακτική ποδηλασία με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονίας». Άρα, η απάντηση Β δεν είναι σωστή. Ούτε και οι υπόλοιπες απαντήσεις.

    Τώρα στα ερωτήματα αριθμητικού συλλογισμού θα πρέπει να αναγνωρίσετε σχέσεις μεταξύ αριθμών που βρίσκονται σε μια σειρά/ακολουθία. Πρέπει να βρίσκετε ποιος αριθμός συμπληρώνει ορθά τη σειρά και αντικαθιστά το ερωτηματικό (?). Θα δοθούν πέντε (5) εναλλακτικές απαντήσεις που θα σας δίνονται μα το αντίστοιχο γράμμα Α, Β, Γ, Δ και Ε.

    Π.χ.

    Ποιος αριθμός συμπληρώνει καλύτερα τη σειρά και αντικαθιστά το ερωτηματικό (?):

    Α. 40

    Β. 110

    Γ. 60

    Δ. 100

    Ε. 75

    Εδώ η σωστή απάντηση είναι το Β. Για να βρούμε τον αριθμό που συμπληρώνει ορθά τη σειρά και αντικαθιστά το ερωτηματικό (?) χρειάζεται να αναγνωρίσουμε τις μαθηματικές σχέσεις μεταξύ των προηγούμενων αριθμών. Μελετώντας την ακολουθία καταλαβαίνουμε ότι οι αριθμοί αλλάζουν σύμφωνα με το εξής μοτίβο:

    10Χ2=20

    20+5=25

    25Χ2=50

    50+5=55

    55Χ2=110

    Ακολούθως, έχουμε τα ερωτήματα παραγωγικού συλλογισμού όπου θα σας δοθούν συγκεκριμένες πληροφορίες που θα περιγράφουν μια κατάσταση. Εδώ, διαβάζετε τις πληροφορίες για να απαντήσετε στην ερώτηση ή για να υποδείξετε ποια από τις δηλώσεις που θα σας παρουσιαστούν είναι αληθής ή αναληθής σε σχέση με αυτές. Και εδώ δίνονται πέντε (5) εναλλακτικές επιλογές.

    Π.χ.

    Ο Ανδρέας αγόρασε ακριβώς τέσσερα βιβλία

    Η Μαρία αγόρασε περισσότερα βιβλία από τον Κώστα

    Ο Κώστας αγόρασε ακριβώς πέντε βιβλία

    Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, ποια από τις ακόλουθες δηλώσεις είναι σίγουρα αληθής;

    Α. Η Μαρία αγόρασε λιγότερα βιβλία από τον Ανδρέα

    Β. Η Μαρία αγόρασε περισσότερα βιβλία από τον Ανδρέα

    Γ. Ο Ανδρέας και ο Κώστας αγόρασαν τον ίδιο αριθμό βιβλίων

    Δ. Συνολικά αγοράστηκαν δεκαπέντε (15) βιβλία

    Ε. Ο Ανδρέας αγόρασε περισσότερα βιβλία από τη Μαρία

    Η σωστή απάντηση είναι το Β καθώς με βάση τις πληροφορίες που παρέχονται παραπάνω, γνωρίζουμε ότι ο Ανδρέας αγόρασε ακριβώς τέσσερα (4) βιβλία, ο Κώστας αγόρασε ακριβώς πέντε (5) βιβλία και η Μαρία αγόρασε περισσότερα βιβλία από τον Κώστα, οπότε, συμπεραίνουμε ότι η Μαρία αγόρασε τουλάχιστον έξι (6) ή και περισσότερα βιβλία. Άρα, είναι σίγουρα αληθής η απάντηση Β. Η απάντηση Α είναι αναληθής καθώς και η απάντηση Γ. Ούτε και η απάντηση Δ αφού δεν γνωρίζουμε στα σίγουρα αν η Μαρία αγόρασε έξι (6) ή περισσότερα βιβλία και τέλος η απάντηση Ε πάλι δεν ισχύει καθώς γνωρίζουμε ότι αγόρασε περισσότερα από τον Ανδρέα αφού αγόρασε περισσότερα από τον Κώστα που αγόρασε περισσότερα από τον Ανδρέα.

    Έχουμε και τα ερωτήματα επαγωγικού συλλογισμού όπου εδώ παρουσιάζονται ερωτήσεις σε μορφή εικόνων, οι οποίες περιλαμβάνουν σχήματα, γραμμές και επαναλαμβανόμενες μορφές /σχήματα (μοτίβα). Δεν περιλαμβάνονται κείμενα, αριθμητικά δεδομένα ή επιπλέον γραπτές πληροφορίες. Σας δίνεται μια σειρά εικόνων με αφηρημένα σχήματα, τα οποία αλλάζουν με συγκεκριμένο σκεπτικό. Από τη σειρά θα απουσιάζει ένα σχήμα το οποίο για να το βρείτε θα πρέπει να κατανοήσετε τις επαναλαμβανόμενες μορφές/σχήματα (μοτίβα) και τους κανόνες λογικής που διέπουν τα διαφορετικά σχήματα στην ερώτηση. Η θέση από την οποία λείπει μια εικόνα/σχήμα θα υποδεικνύεται με ένα ερωτηματικό (?). Πάλι έχουμε να επιλέξετε από πέντε (5) εναλλακτικές απαντήσεις.

    Π.χ.

    Screenshot_2_76114.jpg

    Επιλέξτε την απάντηση που αντικαθιστά το ερωτηματικό (?)

    Α, Β, Γ, Δ, Ε

    Η σωστή απάντηση είναι η Ε καθώς διακρίνουμε τις ακόλουθες μορφές/σχήματα: στο πρώτο και το τρίτο σχήμα, βλέπουμε ότι η μεγάλη μαύρη γραμμή εμφανίζεται από τη μικρή μαύρη γραμμή εντός του τετραγώνου. Αντίστοιχα, στο δεύτερο και το τέταρτο σχήμα, βλέπουμε ότι οι δύο γραμμές έχουν αναστραφεί και η μικρή μαύρη γραμμή εμφανίζεται πάνω από τη μεγάλη μαύρη γραμμή εντός του τετραγώνου. Άρα, συμπεραίνουμε ότι οι δύο γραμμές εναλλάσσουν θέση κατά αυτόν τον τρόπο, ανά σχήμα. Παράλληλα, παρατηρούμε ότι η μικρή μαύρη γραμμή μετακινείται εντός του τετραγώνου, ανά δύο σχήματα, με κατεύθυνση προς τα δεξιά. Δηλαδή, στα πρώτα δύο σχήματα βρίσκεται στην αριστερή πλευρά εντός του τετραγώνου και στα επόμενα δύο σχήματα βρίσκεται στη μέση του τετραγώνου, έχοντας μετακινηθεί μια θέση προς τα δεξιά. Βάσει των προηγούμενων συλλογισμών αναμένουμε ότι στο αμέσως επόμενο σχήμα στην ακολουθία, η μεγάλη μαύρη γραμμή θα εμφανίζεται και πάλι πάνω από τη μικρή μαύρη γραμμή και η μικρή μαύρη θα έχει μετακινηθεί στη δεξιά πλευρά εντός του τετραγώνου. Επομένως, η σωστή απάντηση είναι η Ε.

    Σχετικά με τα ερωτήματα αντίληψης χώρου θα βρείτε αρχικά ένα σχήμα στο πάνω μέρος κάθε ερώτησης και πέντε (5) σχήματα ακριβώς από κάτω. Θα κληθείτε να επιλέξετε ένα από τα πέντε (5) σχήματα, εκείνο που είναι όμοιο με το αρχικό σχήμα και να υποδείξετε την απάντησή σας επιλέγοντας το αντίστοιχο γράμμα Α, Β, Γ, Δ ή Ε. Επισημαίνεται ότι το όμοιο σχήμα μπορεί να έχει περιστραφεί (αριστερόστροφα ή δεξιόστροφα) αλλά δεν μπορεί να έχει αναποδογυριστεί.

    Π.χ.

    Screenshot_1_c3941.jpg

    Ποιο σχήμα είναι όμοιο με το εκείνο στο πάνω μέρος;

    Α, Β, Γ, Δ, Ε

    Η σωστή απάντηση είναι η Γ καθώς τα σχήματα Β, Δ και Ε δεν μπορούν να είναι σωστά καθώς το λευκό ορθογώνιο βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο εντός του γκρι σχήματος ή έχει διαφορετική κατεύθυνση σε σχέση με το αρχικό. Επίσης, στο σχήμα Α βλέπουμε ότι η πλευρά του σχήματος στην οποία βρίσκεται το λευκό ορθογώνιο έχει μικρότερο πάχος από αυτήν του αρχικού σχήματος. Αντιθέτως το σχήμα Γ είναι όμοιο με το αρχικό σχήμα έχοντας περιστραφεί αριστερόστροφα κατά 90 μοίρες.

    Σημαντικό να θυμάστε ότι για να επιλύσετε τους συλλογισμούς θα πρέπει οπωσδήποτε να έχετε αποκλείσει τις υπόλοιπες απαντήσεις, μόνο μία είναι η σωστή.

    Τέλος, θα αξιολογηθείτε και με ένα ψυχομετρικό τεστ (ήτοι της εργασιακής συμπεριφοράς) το οποίο αξιολογεί ένα σύνολο ορισμένων και παρατηρήσιμων εργασιακών συμπεριφορών, οι οποίες σχετίζονται με το περιεχόμενο του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, που προβλέπεται στον ν.4940/2022 (Α’ 112).

    Επομένως, για να επιλύσετε αυτού του είδους τα ερωτήματα θα πρέπει να έχετε κατανοήσει όλες τις έννοιες που περιλαμβάνει ο ανωτέρω νόμος με θέμα: «σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, ρυθμίσεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες διατάξεις».

    Ειδικότερα, μέσω του ερωτηματολογίου αξιολογούνται οι δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων και ο βαθμός στον οποίον οι ατομικές εργασιακές συμπεριφορές ανταποκρίνονται στις ως άνω απαιτούμενες δεξιότητες για επιτυχημένη απόδοση στον Δημόσιο Τομέα. Αναλυτικότερα, το ως άνω Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων περιλαμβάνει τις ακόλουθες εννέα (9) δεξιότητες: α) προσανατολισμός στον πολίτη β) ομαδικότητα γ) προσαρμοστικότητα δ) προσανατολισμός στο αποτέλεσμα ε) οργάνωση και προγραμματισμός στ) επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα ζ) επαγγελματικός και ακεραιότητα η) διαχείριση γνώσης και θ) Ηγετικότητα.

    Θα σας δοθούν σε αυτό το μέρος της δοκιμασίας εβδομήντα έξι (76) τριάδες συμπεριφορικών δηλώσεων που θα κληθείτε να επιλέξετε για κάθε τριάδα, ποια από τις δηλώσεις σας αντιπροσωπεύει περισσότερο. Έπειτα, θα επιλέξετε ποια από τις δύο (2) δηλώσεις, που απέμειναν, σας αντιπροσωπεύει περισσότερο. Κατά αυτόν τον τρόπο θα κληθείτε να ιεραρχήσετε την κάθε τριάδα δηλώσεων με βάση το πόσο αντιπροσωπευτική είναι για εσάς. Σε αυτό το είδος ερωτηματολογίων δεν υπάρχουν σωστές ή λάθος απαντήσεις. Ωστόσο, από τον τρόπο ιεράρχησης και των εβδομήντα έξι (76) τριάδων δηλώσεων προκύπτει η διακρίβωση των εννέα (9) ως άνω δεξιοτήτων του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, καθώς και συγκεκριμένη βαθμολογία για καθεμία από αυτές, η οποία υποδεικνύει τον βαθμό στον οποίον οι εργασιακές συμπεριφορές του υποψηφίου συνάδουν με τις εργασιακές συμπεριφορές που περιγράφονται ως απαιτούμενες για υψηλή απόδοση στην κάθε δεξιότητα του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων. Από τον μέσο όρο των εννέα (9) αυτών επιμέρους βαθμολογιών θα προκύψει ένας συνολικός ατομικός βαθμός προσαρμογής κάθε υποψηφίου στο επιθυμητό σύνολο συμπεριφορών, που έχει οριστεί για τον δημόσιο τομέα.

    Π.χ.

    Screenshot_1_c0427.jpg

    Πηγή

    Newsroom
    Newsroomhttp://refreshnews.gr/
    Ενημέρωση | Ψυχαγωγία |Στείλε μας το άρθρο σου στο info@refreshnews.gr
    Ακολουθήστε μας στο Google News για να μαθαίνεις όλες τις ειδήσεις απο Ελλάδα και όλο τον Κόσμο
    spot_img

    ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ