Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου, 2025
More

    2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – Επίλυση των γλωσσικών συλλογισμών του ΑΣΕΠ 2Γ/2022 (Α’ μέρος)

    2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – Επίλυση των γλωσσικών συλλογισμών του ΑΣΕΠ 2Γ/2022 (Α’ μέρος)

    Σήμερα θέλω να ξεκινήσω να γράφω απαντώντας για το πότε θα γίνει ο επόμενος Πανελλήνιος Γραπτός ΑΣΕΠ καθώς πολύ ρωτούν τι να διαβάσουν.


    Θα ήθελα να σας πω ότι δίχως προκήρυξη δεν γνωρίζουμε ούτε την ύλη (αν θα είναι η ίδια ή θα είναι άλλη) ούτε τη διαδικασία του διαγωνισμού (αν θα είναι δια ζώσης είτε με ηλεκτρονικούς υπολογιστές) ούτε το επίμαχο χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα λάβει χώρα ο διαγωνισμός (αν θα είναι μέσα στο 2025 ή αργότερα).

    Επίσης δεν γνωρίζουμε αν το ΑΣΕΠ θα προχωρήσει εν τέλει σε έναν πάλι μεγάλο πανελλήνιο διαγωνισμό ή θα κάνει μικρούς διαγωνισμούς ανά κατηγορία και κλάδο προκειμένου να επισπευστούν οι διορισμοί.

    Καταλαβαίνουμε επομένως ότι το σωστό είναι να περιμένουμε το ΑΣΕΠ μέσω των αρμοδίων οργάνων του, να μας δώσει οδηγίες και απαντήσεις. Όλα τα άλλα που λέγονται είναι απλά εικασίες.


    Να θυμόσαστε τέλος ότι όπως και στον πρώτο διαγωνισμό ο χρόνος που δόθηκε για διάβασμα ήταν επαρκής, έτσι και τώρα, θα δοθεί ικανό χρονικό διάστημα για προετοιμασία αφ’ ότου βγει η προκήρυξη.

    Ωστόσο, από αυτήν την στήλη, θα μάθουμε για όλους τους συλλογισμούς, θα διαβάσουμε και την ύλη των γενικών γνώσεων, έτσι ώστε όταν θα εκδοθεί η προκήρυξη εμείς να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ύλη τεθεί από το ίδιο το ΑΣΕΠ.

    Οπότε προχωράμε σήμερα με την επίλυση των μισών ερωτημάτων της δοκιμασίας γλωσσικού συλλογισμού και σε δεύτερο χρόνο θα επιλύσουμε και τα άλλα μισά.


    Να θυμηθούμε ότι στην πρώτη γραμμή κάθε πλαισίου με γκρι γραμμοσκίαση δίνονται δύο λέξεις, οι οποίες συνδέονται εννοιολογικά μεταξύ τους με κάποια σχέση και οι υποψήφιοι καλούνται να εντοπίσουν αυτή τη σχέση και να την συμπληρώσουν με ανάλογο τρόπο στο δεύτερο ζεύγος λέξεων που ακολουθεί στη δεύτερη γραμμή του πλαισίου με γκρι γραμμοσκίαση, και από το οποίο θα λείπει η μία ή και οι δύο λέξεις:

    Ξεκινάμε λοιπόν:


    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή παρατηρούμε δύο λέξεις «τραβώ» και «σπρώχνω», η μία είναι αντίθετη της άλλης, οπότε στη δεύτερη σκιασμένη γραμμή ψάχνουμε να βρούμε την αντίθετη της λέξης «ημέρα». Διαβάζουμε πάντα όλες τις απαντήσεις και αφού εξαλείψουμε τις άλλες λ.χ. το «πρωί» δεν είναι αντίθετο αλλά συνώνυμο, το «μεσημέρι» και το «απόγευμα» βρίσκονται μέσα στην ημέρα και μόνο η απάντηση «νύχτα» μας δίνει την αντίθετη ερμηνεία.

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_13_bb4d7.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή έχουμε τις λέξεις «κουνούπι» και «ελονοσία», η σχέση που παρατηρούμε είναι ότι αν μας τσιμπήσει ένα κουνούπι μπορεί να προκληθεί η ελονοσία δηλαδή το αποτέλεσμα της ελονοσίας το προκαλεί το κουνούπι ως αίτιο. Ψάχνουμε την ίδια σχέση στο δεύτερο ζεύγος λέξεων που βρίσκεται στη δεύτερη σκιασμένη γραμμή. Μη ξεχνάμε ότι διαβάζουμε όλες τις απαντήσεις και προσπαθούμε να εξαλείψουμε τις υπόλοιπες επιλογές. Η «λέρα» δεν προκαλείται από τον σκύλο, όπως και η «λοίμωξη», οπότε είμαστε μεταξύ «δάγκωμα» και «λύσσα» και επειδή και το κουνούπι δαγκώνει επιλέγουμε τη «λύσσα».

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_14_ed73b.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή έχουμε τις λέξεις «γιαούρτι» και «γάλα» και τι παρατηρούμε από την εν λόγω σχέση; Ότι το γιαούρτι παράγεται από το γάλα. Οπότε θα ψάξουμε μια ανάλογη σχέση και για το δεύτερο ζεύγος λέξεων στη δεύτερη σκιασμένη γραμμή. Έχουμε τη λέξη «γλυπτό» και οι επιλογές λέξεων που μας δίνονται είναι «μάρμαρο», «γλύπτης», «ιδέα» και «μοντέλο». Θα μπορούσε κάποιος να μπερδευτεί ότι από μια ιδέα παράγεται ένα γλυπτό, ισχύει, αλλά ψάχνουμε το υλικό, όπως και στο γιαούρτι υλικό του είναι το γάλα. Οπότε, εξαλείφοντας την ιδέα, το μοντέλο και τον γλύπτη, η απάντηση είναι το «μάρμαρο».

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_15_cd03b.jpg

    Και σε αυτήν την περίπτωση έχουμε στην πρώτη σκιασμένη γραμμή δύο λέξεις «χωράφι» και «καλλιεργώ». Εδώ η σχέση είναι τι ενέργεια μπορεί κάποιος να κάνει στην πρώτη λέξη. Σε ένα οικόπεδο που δεν είναι αγροτεμάχιο όπου εκεί θα μπορούσαμε να πούμε ότι οργώνουμε ή ότι περιφράσσουμε ενώ τη λέξη «νοικιάζω» επίσης την αποκλείουμε, δεν έχει να κάνει με ενέργεια ακριβώς. Η λέξη «χτίζω» για ένα οικόπεδο ταιριάζει περισσότερο.

    Οπότε, σωστή απάντηση Α.

    Screenshot_16_d7e32.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή έχουμε τις εξής λέξεις «χαλίκι» και «βράχος». Εδώ θα μπορούσαμε να δούμε τη σχέση από πλευράς μεγέθους. Το «χαλίκι» μικρό και τον «βράχο» μεγάλο. Οπότε ψάχνουμε μια τέτοια σχέση και στη λέξη «φακός». Παρατηρούμε όπως είπαμε όλες τις επιλογές μας και κάνουμε απαλοιφή. Την λέξη «φαναράκι» την αφήνουμε έξω καθώς είναι μικρότερη από τον «φακό», το «καντήλι» δεν έχει μεγάλη διαφορά ίσως λίγο στο φως. Η «λάμπα» το ίδιο δεν έχει μεγάλη διαφορά. Ο «φάρος» είναι σαν ένα μεγάλο «φακό».

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_17_ea123.jpg

    Πάμε πάλι να ψάξουμε τη σχέση στη πρώτη σκιασμένη γραμμή. Έχουμε τις λέξεις «αξία» και «ασήμαντος». Δύο λέξεις θα λέγαμε αντίθετες. Την ίδια επομένως σχέση θα πρέπει να βρούμε και στο δεύτερο ζεύγος λέξεων στη δεύτερη σκιασμένη γραμμή και συγκεκριμένα για τη λέξη «μυρωδιά» θα πρέπει να βρούμε κάτι που δεν έχει μυρωδιά. Η λέξη «ευωδιαστός» μια χαρά μυρίζει, η λέξη «βρώμικος» μυρίζει επίσης, η «κακοσμία» μυρίζει και αυτή αλλά άσχημα. Μας έμεινε η λέξη «άοσμος» που δεν έχει καθόλου οσμή.

    Οπότε, σωστή απάντηση Δ.

    Screenshot_18_cead1.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή έχουμε δύο λέξεις «δέντρο» και «δάσος» και παρατηρούμε ότι η σχέση μεταξύ τους είναι στο μέρος και στο σύνολο. Το «δάσος» είναι το σύνολο και το «δέντρο» είναι το μέρος του συνόλου. Πιάνουμε όλες τις επιλογές μας από την αρχή. Η «γλάστρα» δεν είναι μέρος ενός λουλουδιού, ίσα ίσα που είναι το μέρος που φυτρώνει, τα «πέταλα» είναι μέρος του λουλουδιού ενώ ψάχνουμε το σύνολο του λουλουδιού, τα «κλαδιά» επίσης δεν ταιριάζουν καθώς βρίσκονται συνήθως σε δέντρα. Μπορούμε όμως να πούμε ότι μια «ανθοδέσμη» είναι το σύνολο και μέρος είναι τα λουλούδια.

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_19_57807.jpg

    Τι έχουμε εδώ; Έχουμε δύο λέξεις «καταπέλτης» και «σφεντόνα». Και οι δύο λέξεις έχουν την ίδια έννοια μόνο που ο «καταπέλτης» είναι μια μεγάλη «σφεντόνα». Οπότε, ψάχνουμε πάλι την ίδια σημασιολογία αλλά με διαφορά μεγέθους. Πάμε πάλι σε όλες μας τις επιλογές, για τον «απορροφητήρα» που ρουφάει αέρα, το «φαράσι» μαζεύει σκουπίδια, οπότε δεν πάει, το «λάστιχο» στέλνει νερό οπότε ούτε αυτό είναι, το «νεροπίστολο» επίσης πετάει νερό ενώ το «καλαμάκι» το χρησιμοποιούμε για να ρουφάμε. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένας μικρός «απορροφητήρας».

    Οπότε, σωστή απάντηση Α.

    Screenshot_20_60d67.jpg

    Έχουμε στην πρώτη σκιασμένη γραμμή δύο λέξεις «πλέκω» και «τσουρέκι» και εδώ έχουμε μια διαδικασία που κάνουμε κατά την κατεργασία ενός τσουρεκιού. Οπότε ψάχνουμε μια ανάλογη σχέση στην λέξη «ισιώνω». Ένας «χάρακας» δεν ισιώνεται, μια «μεζούρα» επίσης δεν ισιώνεται, όπως και μια «βέργα» καθώς όλα αυτά είναι ίσια. Μια «μπαγκέτα» όμως; Μπορούμε να την ισιώσουμε.

    Οπότε, σωστή απάντηση Δ.

    Screenshot_21_26880.jpg

    Στην δέκατη ερώτηση, έχουμε στην πρώτη σκιασμένη γραμμή τις λέξεις «τρέχω» και «στέκομαι». Πάντα πριν κοιτάξουμε οτιδήποτε άλλο θα επιλύσουμε τη σχέση αυτή. Αν την βρούμε τότε είναι πιο εύκολα τα πράγματα καθώς ξέρουμε τι ψάχνουμε. Οι δύο αυτές λέξεις είναι θα μπορούσαμε να πούμε αντίθετες. Καθώς με την πρώτη δεν κάνουμε καμία ενέργεια ενώ με τη δεύτερη κάνουμε. Η λέξη μας είναι «ποτάμι» που ρέει οπότε θα ψάξουμε κάτι που είναι στάσιμο. Ο «καταρράκτης» δεν είναι στάσιμος, η «παλίρροια» επίσης δεν είναι, ούτε και το «ρυάκι», στάσιμη όμως είναι η «λίμνη.

    Οπότε, σωστή απάντηση Γ.

    Screenshot_22_3604f.jpg

    Και σε αυτό το ερώτημα έχουμε στην πρώτη σκιασμένη γραμμή δύο λέξεις «τυπολάτρης» και «ευελιξία». Παρατηρούμε ότι είναι πάλι αντίθετες. Στην πρώτη λέξη κάποιος κάνει κάτι by the book ενώ στη δεύτερη λέξη μπορεί και να παρεκκλίνει. Την ανάλογη σχέση ψάχνουμε και για τη λέξη μας «θρασύς». Ο θρασύς άνθρωπος είναι κάποιος που δεν φοβάται να πει την γνώμη του. Παρατηρούμε όλες μας τις επιλογές. Η «ανδρεία» είναι συνώνυμη του «θρασύς», το «θάρρος» έχει επίσης την ίδια ερμηνεία με τον «θρασύς», εδώ ο «κίνδυνος» δεν ταιριάζει καθόλου. Μας μένει ο «δισταγμός» που έχει την ερμηνεία που θέλουμε.

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_23_91b97.jpg

    Στο 12ο ερώτημα έχουμε τις λέξεις «ανεμίζω» και «σημαία» και ψάχνουμε ένα δεύτερο ζεύγος λέξεων με την ανάλογη σχέση μεταξύ τους. Η σημαία επομένως ανεμίζει, μόνη της (ίσως αυτό να είναι που πρέπει να ψάξουμε). Παρατηρούμε όλες τις επιλογές μας. Το μολύβι δεν γράφει μόνο του. Το δρεπάνι δεν κλαδεύει μόνο του ούτε και η απλώστρα απλώνει ρούχα μόνη της. Μόνο το «σπίτι» μπορεί να αερίζεται.

    Οπότε, σωστή απάντηση Γ.

    Screenshot_24_cc81c.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή έχουμε το ζεύγος λέξεων «ομιλία» και «παραγωγή» και παρατηρούμε ότι με την ομιλία παράγουμε ήχο. Οπότε ψάχνουμε για τη λέξη «ακοή» τι κάνει τον ήχο. Σίγουρα η «σιγή» δεν ταιριάζει. Η λέξη «αίσθηση» δεν ταιριάζει επίσης. Η λέξη «ακρόαση» είναι το αποτέλεσμα της ακοής. Μας έμεινε η πρόσληψη του ήχου μέσω της ακοής.

    Οπότε, σωστή απάντηση Α.

    Screenshot_25_f297c.jpg

    Πάλι, εδώ έχουμε μια σχετικά εύκολη αναλογική σχέση. Έχουμε τις λέξεις «τρέχω» και «περπατάω». Με το τρέξιμο θέλουμε καταναλώνουμε περισσότερη ενέργεια από το να περπατάμε. Αυτόν τον βαθμό θέλουμε να βρούμε πάλι. Κοιτάμε τη λέξη μας στο δεύτερο σκιασμένο μέρος και είναι «μιλάω» οπότε ψάχνουμε κάτι που να μας δίνει κάτι λιγότερο από το να μιλάμε. Το «τραγουδάω» είναι περισσότερο σε ένταση, το «σιωπώ» είναι τελείως στοπ στην ένταση, το «φλυαρώ» είναι ίδιο σχεδόν με το «μιλάω» και μας μένει το «συλλαβίζω» που είναι κάτι λιγότερο από το «μιλάω».

    Οπότε, σωστή απάντηση Δ.

    Screenshot_26_43b33.jpg

    Λοιπόν, εδώ έχουμε στην πρώτη σκιασμένη γραμμή τις λέξεις «μπάλα» και «αερόστατο». Πράγματι το αερόστατο είναι μια μεγάλη μπάλα οπότε ψάχνουμε δύο λέξεις που θα έχουν διαφορά στο μέγεθος. Για τη λέξη «μπουκάλι» το «ψυγείο» δεν έχει σχέση με το μέγεθος αλλά χώρος αποθήκευσης, η λέξη «δεξαμενή» επίσης, η «κάβα» περιέχει πολλά μπουκάλια ενώ εν τέλει το «δοχείο» είναι ένας μεγαλύτερο μπουκάλι.

    Οπότε, σωστή απάντηση Δ.

    Screenshot_27_3fc0c.jpg

    Οι λέξεις μας εδώ είναι «ελάφι» και «κέρατα». Και η σχέση εδώ είναι σύνολο και μέρος καθώς τα κέρατα είναι μέρος του ελαφιού. Πάμε στη λέξη «πεταλούδα» και πριν κοιτάξουμε τις επιλογές μας αμέσως σκεφτόμαστε μέρη της πεταλούδας. Κοιτάμε τις απαντήσεις μας «φτερά» θα μπορούσε να είναι, «κουκούλι» δεν έχει σχέση με μέρος και σύνολο είναι το μέρος από όπου η πεταλούδα αλλάζει μορφή, οι «κεραίες» επίσης είναι μέρος πεταλούδας όπως επίσης και τα «πόδια». Οπότε θα εστιάσουμε στο κεφάλι, όπως το «ελάφι» έχει «κέρατα» στο κεφάλι έτσι και η «πεταλούδα» έχεις το κεφάλι της «κεραίες».

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Screenshot_28_7c0d9.jpg

    Στην πρώτη σκιασμένη γραμμή το ζεύγος λέξεων που έχουμε είναι «ρίγα» και «ευθεία» αμέσως μας έρχεται στο μυαλό ότι η ρίγα είναι μια ευθεία γραμμή. Οπότε κάτι τέτοιο ψάχνουμε για τη «βούλα» που ξέρουμε ότι είναι κάτι στρογγυλό. Παρατηρούμε τις επιλογές μας και ξεκινάμε να εξαλείφουμε απαντήσεις για να βρούμε τη σωστή. Η λέξη «στίγμα» δεν είναι, ούτε η «σφαίρα» επίσης, δεν είναι βούλες. Και εννοείται όχι και η «κουκκίδα» καθώς η «βούλα» είναι ένας «κύκλος».

    Οπότε, σωστή απάντηση Β.

    Πηγή

    Newsroom
    Newsroomhttp://refreshnews.gr/
    Ενημέρωση | Ψυχαγωγία |Στείλε μας το άρθρο σου στο info@refreshnews.gr
    Ακολουθήστε μας στο Google News για να μαθαίνεις όλες τις ειδήσεις απο Ελλάδα και όλο τον Κόσμο
    spot_img

    ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ