2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – Το Τεστ εργασιακής συμπεριφοράς
Ειδικότερα, μέσω του ερωτηματολογίου αξιολογούνται οι δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων και ο βαθμός στον οποίο οι ατομικές εργασιακές συμπεριφορές ανταποκρίνονται στις ως άνω απαιτούμενες δεξιότητες για επιτυχημένη απόδοση στον Δημόσιο Τομέα.
Αναλυτικότερα, το ως άνω Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων περιλαμβάνει τις ακόλουθες εννέα (9) δεξιότητες: α) Προσανατολισμός στον πολίτη, β) Ομαδικότητα, γ) Προσαρμοστικότητα, δ) Προσανατολισμός στο αποτέλεσμα, ε) Οργάνωση και προγραμματισμός, στ) Επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα, ζ) Επαγγελματισμός και ακεραιότητα, η) Διαχείριση γνώσης και θ) Ηγετικότητα.
Στον γραπτό διαγωνισμό των ΤΕ Δασοπόνων, το καλοκαίρι του 2024, οι υποψήφιοι έδωσαν μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή τις εξετάσεις αυτές. Τους παρουσιάστηκαν εβδομήντα έξι (76) τριάδες συμπεριφορικών δηλώσεων όπου κλήθηκαν να επιλέξουν, για κάθε τριάδα, ποια από τις δηλώσεις τους αντιπροσωπεύουν περισσότερο.
Στη συνέχεια, επέλεξαν ποια από τις δύο (2) δηλώσεις, που απέμειναν, τους αντιπροσωπεύει επίσης περισσότερο.
Δεν υπήρχαν σωστές ή λάθος απαντήσεις. Ωστόσο, από τον τρόπο ιεράρχησης και των εβδομήντα έξι (76) τριάδων δηλώσεων προέκυψε η διακρίβωση των εννέα (9) ως άνω δεξιοτήτων του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, καθώς και συγκεκριμένη βαθμολογία για καθεμία από αυτές, η οποία υποδεικνύει τον βαθμό στον οποίο οι εργασιακές συμπεριφορές που περιγράφονται ως απαιτούμενες για υψηλή απόδοση στην κάθε δεξιότητα του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων.
Από τον μέσο όρο των εννέα (9) αυτών επιμέρους βαθμολογιών θα προκύψει ένας συνολικός ατομικός βαθμός προσαρμογής κάθε υποψηφίου στο επιθυμητό σύνολο συμπεριφορών, που έχει οριστεί για τον Δημόσιο Τομέα.
Παράδειγμα Συμπεριφορικής Δήλωσης
Πως λειτουργούν αυτά τα τεστ;
Αυτά τα τεστ χρησιμοποιούν τη μέθοδο της ιεραρχικής επιλογής για να μετρήσουν το προφίλ συμπεριφοράς του υποψηφίου. Η διαδικασία έχει ως εξής:
⦁ Ο υποψήφιος βλέπει τρεις δηλώσεις.
⦁ Αρχικά, καλείται να επιλέξει τη δήλωση που τον αντιπροσωπεύει περισσότερο.
⦁ Στη συνέχεια, από τις δηλώσεις που απομένουν, επιλέγει ποια τον αντιπροσωπεύει περισσότερο ανάμεσα στις δύο.
⦁ Η τελευταία δήλωση που απομένει δεν επιλέγεται και θεωρείται η λιγότερο αντιπροσωπευτική.
Στόχος της Ιεραρχικής Αξιολόγησης
Ο στόχος είναι να αναγνωριστούν προτιμήσεις και τάσεις συμπεριφοράς σε σχέση με το Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων, που έχει οριστεί για τον Δημόσιο Τομέα στον ν. 4940/2022. Κάθε επιλογή και ιεράρχηση αποκαλύπτει πτυχές όπως:
⦁ Προσανατολισμός στον πολίτη
⦁ Ομαδικότητα
⦁ Ηγετικότητα
⦁ Διαχείριση Χρόνου
⦁ Προσαρμοστικότητα
⦁ Επαγγελματισμός κ.α.
Γιατί χρησιμοποιείται αυτή η μέθοδος;
Η ιεραρχική επιλογή δίνει στους αξιολογητές μια βαθύτερη κατανόηση της συμπεριφορικής προτίμησης του υποψηφίου. Μειώνει την πιθανότητα να δοθούν απαντήσεις που θεωρούνται κοινωνικά αποδεκτές, καθώς ο υποψήφιος πρέπει να επιλέξει με προτεραιότητα και όχι απλώς να δηλώσει γενικά προτιμήσεις.
Τα Τεστ Συμπεριφορικής Συμπεριφοράς είναι τύποι εργασιακών ψυχομετρικών τεστ που αξιολογούν τις προτιμήσεις, τις στάσεις και τις αντιδράσεις ενός ατόμου σε συγκεκριμένες εργασιακές καταστάσεις. Ουσιαστικά, εξετάζουν το πως ένα άτομο θα ανταποκριθεί σε καταστάσεις που ενδέχεται να αντιμετωπίσει στον χώρο εργασίας. Οι δηλώσεις στις οποίες καλείται να απαντήσει ο υποψήφιος αντιπροσωπεύουν διαφορετικές στρατηγικές ή τρόπους αντιμετώπισης προβλημάτων.
10 Παραδείγματα βασισμένα στο Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων
Με τη χρήση αυτών των τεστ, οργανισμοί όπως το ΑΣΕΠ προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι οι εργαζόμενοι που επιλέγονται έχουν τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές που θα τους επιτρέψουν να αποδώσουν καλά σε μια θέση στον Δημόσιο Τομέα.