Είσαι μονίμως το «καλό παιδί» και έχεις την επιθυμία να ευχαριστείς πάντα τους άλλους; Τότε είσαι People-Pleaser και αυτό οφείλεται στο ότι έχεις χαμηλή αυτοεκτίμηση και αισθήματα ανασφάλειας.
Ο πυρήνας του συνδρόμου του να ευχαριστείς τους ανθρώπους, είναι η κεντρική πεποίθηση ότι οι άλλοι πρέπει να είναι πρώτοι. Και πιθανότατα πιστεύουν ότι το να κάνουν διαφορετικά θα ήταν εγωιστικό.
Οι άνθρωποι που ευχαριστούν είναι συνήθως μερικοί από τους ωραιότερους και πιο εξυπηρετικούς ανθρώπους. Μπορείς πάντα να βασίζεσαι σε αυτούς για μια χάρη. Ξοδεύουν πολύ χρόνο κάνοντας πράγματα για άλλους ανθρώπους και προσπαθώντας να προβλέψουν τις ανάγκες τους είναι πάντα διαθέσιμοι να κάνουν δουλειά για τους άλλους, κάνουν όλα τα σχέδια και φροντίζουν για όλες τις λεπτομέρειες. Τέλος, φοβούνται να προσβάλλουν λέγοντας «όχι» σε αιτήματα που είναι σημαντικά για τους άλλους αλλά όχι για τους ιδιους.
- Δυσκολεύεσαι να πεις «όχι»: Νιώθεις ενοχές ή άγχος όταν αρνείσαι το αίτημα κάποιου, ακόμα κι αν δεν θέλεις ή δεν μπορείς να το κάνεις.
- Βάζεις τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές σου: Συχνά θυσιάζεις τον δικό σου χρόνο, ενέργεια ή συναισθήματα για να ευχαριστήσεις τους άλλους.
- Φοβάσαι την κριτική ή την απόρριψη: Ανησυχείς υπερβολικά για το τι σκέφτονται οι άλλοι για εσένα και προσπαθείς να τους ευχαριστήσεις για να αποφύγεις τα αρνητικά σχόλια.
- Έχεις χαμηλή αυτοεκτίμηση: Νιώθεις ότι δεν αξίζεις αγάπη ή αποδοχή αν δεν κάνεις τα πάντα για να ευχαριστήσεις τους άλλους.
- Νιώθεις υπεύθυνη για τα συναισθήματα των άλλων: Πιστεύεις ότι οφείλεις να κάνεις τους άλλους ευτυχισμένους και σε βαραίνει η ευθύνη για τυχόν αρνητικά συναισθήματα τους.
- Λες «ναι» σε όλα: Ακόμα κι αν δεν θέλεις ή δεν μπορείς να κάνεις κάτι, δυσκολεύεσαι να αρνηθείς.
- Αναλαμβάνεις πολλές ευθύνες: Συχνά φορτώνεσαι με πολλές υποχρεώσεις για να βοηθήσεις τους άλλους, ακόμα κι αν αυτό σου στερεί χρόνο και ενέργεια.
- Δυσκολεύεσαι να θέσεις όρια: Σου είναι δύσκολο να πεις «όχι» ή να θέσεις όρια στις σχέσεις σου, με αποτέλεσμα να εκμεταλλεύονται την καλοσύνη σου.
1. Αναγνώρισε το πρόβλημα: Το πρώτο βήμα για να ξεπεράσεις οποιοδήποτε πρόβλημα είναι να το αναγνωρίσεις. Εάν συνειδητοποιήσεις ότι είσαι People-Pleaser, ξεκίνα να κάνεις αλλαγές στη συμπεριφορά σου.
2. Κατανόησε τα κίνητρά σου: Γιατί νιώθεις την ανάγκη να ευχαριστήσεις τους άλλους; Μήπως φοβάσαι την κριτική; Μήπως θέλεις να αποκτήσεις την αποδοχή;
3. Θέσε όρια: Είναι σημαντικό να μάθεις να λες «όχι» και να θέτεις όρια στις σχέσεις σου. Αυτό δεν σημαίνει ότι είσαι εγωίστρια, αλλά απλά ότι φροντίζεις τον εαυτό σου.
4. Εστίασε στις δικές σου ανάγκες και επιθυμίες: Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι οι δικές σου ανάγκες και επιθυμίες είναι εξίσου σημαντικές με τις ανάγκες και επιθυμίες των άλλων. Μην τις θυσιάζεις για να ευχαριστήσεις τους άλλους.
5. Εξασκήσου στην αυτο-φροντίδα: Η φροντίδα του εαυτού σου είναι απαραίτητη για να διατηρήσεις την ψυχική και σωματική σου υγεία. Βεβαιώσου ότι αφιερώνεις χρόνο για δραστηριότητες που σε ευχαριστούν και σε χαλαρώνουν.
6. Αναζήτησε υποστήριξη σε έναν ψυχολόγο. Να θυμάσαι πως η αλλαγή χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια και υποστήριξη. Μην απογοητεύεσαι αν δεν δεις αποτελέσματα αμέσως. Συνέχισε να δουλεύεις τις αδυναμίες σου και τελικά θα μάθεις να θέτεις τον εαυτό σου σε προτεραιότητα.