Κέντρα Δια Βίου Μάθησης
Η Δια Βίου Μάθηση αποτελεί θεσμό, ο οποίος μπορεί αποτελεσματικά να υποστηρίξει και να ενισχύσει την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των πολιτών, την προσωπική τους εξέλιξη και την εκπαίδευση ευπαθών κοινωνικά ομάδων. Δυστυχώς όμως με θλίψη διαπιστώσαμε την συνεχή απαξίωσή της. Πιο συγκεκριμένα τους τελευταίους μήνες, καταργήθηκε το πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας «Οδυσσέας», ανεστάλη το πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων «Σχολές Γονέων», τα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» δεν έχουν την δική τους ευκαιρία και υπολειτουργούν λόγω έλλειψης προσωπικού.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης λειτουργούσαν επιτυχώς παρά τις καθυστερήσεις και τις αναρίθμητες παραλείψεις στον σχεδιασμό τους. Δυστυχώς όμως, παρά την αντίθετη άποψη των πολιτών, των Δημάρχων, των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών στη Βουλή, τα δημοσιεύματα στον Τύπο και τις επιστολές – υπομνήματα – συναντήσεις της Π.Ε.Σ.Ε.Ε. προς το Υπουργείο Παιδείας που ζητούσαν την παράταση λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ. μέχρι τον Ιούλιο του 2016, η Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης αποφάσισε να σταματήσει η λειτουργία των Κ.Δ.Β.Μ. στα τέλη του Φεβρουαρίου.
Την ίδια στιγμή, ο απολογισμός της λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ. φαίνεται επιτυχής και μέσα από αριθμούς. Στα 330 περίπου Κέντρα Δια Βίου Μάθησης της επικράτειας επιμορφώθηκαν μέχρι σήμερα πάνω από 250.000 πολίτες, εκ των οποίων το 74% είναι γυναίκες. Σε ό,τι αφορά τις ηλικίες των συμμετεχόντων, το 7,5% είναι 15 – 24 ετών, η μεγάλη πλειοψηφία που φτάνει το 72% είναι 25 – 54 ετών, ενώ σημαντική είναι η συμμετοχή και στις ηλικίες άνω των 55 ετών, σε ποσοστό 20.6%. Το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων αποτυπώνεται ξεκάθαρα με την δημιουργία περίπου 13.000 τμημάτων πανελλαδικά και εστιάζεται κυρίως στα προγράμματα εκμάθησης ξένων γλωσσών και πληροφορικής, σε προγράμματα εξειδικευμένων δεξιοτήτων, όπως καινοτομία και επιχειρηματικότητα, μάρκετινγκ αγροτικών προϊόντων, οικολογικές κατασκευές, οινολογία, ζαχαροπλαστική, κατασκευή κοσμήματος και εικαστικές τέχνες καθώς και σε προγράμματα ελευθέρου χρόνου, όπως ιστορία τέχνης και δημιουργικής γραφής.
[ad id=”6783″]
Η απόφαση όμως της Γ.Γ.Δ.Β.Μ. έχει ως συνέπειες την απόλυση 450 περίπου διοικητικών στελεχών των Κ.Δ.Β.Μ., την ανεργία για 6.000 ωρομίσθιους εκπαιδευτές διαφόρων ειδικοτήτων που απασχολούνταν στα Κ.Δ.Β.Μ. όλης της επικράτειας σε μία περίοδο μηδενικών διορισμών και υψηλότατης ανεργίας για τους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, μεγάλο είναι το πλήγμα στις τοπικές οικονομίες, λόγω της διακοπής των αναγκαίων προμηθειών των λειτουργικών εξόδων των Κ.Δ.Β.Μ. Τεράστιο όμως είναι το πλήγμα για τους πολίτες – άνεργους αλλά και εργαζόμενους, που στερούνται οποιαδήποτε δυνατότητα αναβάθμισης, προόδου και ανέλιξης καθώς και προώθησης τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Στο νομό Κοζάνης λειτούργησαν από τον Απρίλιο του 2013, τρία Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, στους Δήμους Κοζάνης, Εορδαίας και Σερβίων. Πριν από έναν σχεδόν χρόνο ξεκίνησε και η λειτουργία του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης Βοίου, με έδρα τη Σιάτιστα. Οι πολίτες του νομού ήταν από την πρώτη στιγμή ενθουσιώδεις. Συνολικά κατατέθηκαν σχεδόν 10.000 αιτήσεις και παρά τις παραλείψεις και τα λάθη στον κεντρικό σχεδιασμό, υλοποιήθηκαν 320 τμήματα και επωφελήθηκαν περίπου 6.400 πολίτες σε πλήθος θεματικών ενοτήτων.
Με βάση τα παραπάνω, καταλήγουμε εύλογα στο συμπέρασμα ότι η Δια Βίου Μάθηση – ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία αναβάθμισης των πολιτών και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και της ανταγωνιστικότητας, απαξιώνεται και «κλείνει» με αόριστες υποσχέσεις για την συνέχιση του, την στιγμή που η χώρα και οι πολίτες την έχουν περισσότερο ανάγκη από κάθε άλλη φορά. Οι αποφάσεις της σημερινής Κυβέρνησης, στην καλύτερη περίπτωση, θεωρούνται επιπόλαιες και άστοχες, για την παιδεία της χώρας μας. Οι επικίνδυνοι δρόμοι, στους οποίους βαδίζει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, οδηγούν την Ελλάδα σε βαθύτερη κρίση που πλέον δεν είναι μόνο οικονομική αλλά είναι και κρίση αξιών.
Δυστυχώς, την στιγμή που όλοι μας οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η μόρφωση και η εκπαίδευση είναι σημαντικά και αναγκαία εφόδια για την έξοδο από την οικονομική ύφεση και την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας, η αριστεία καταδικάζεται, η κατάρτιση διώκεται και η αρχή της ελάσσονος προσπάθειας επικροτείται…