Πώς επιτήδειοι «ψαρεύουν» τα θύματά τους – Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εφιστά την προσοχή των πολιτών
Το γύρο των social media (κυρίως του Facebook) κάνει δήθεν διαγωνισμός γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ο οποίος προσφέρει στους «τυχερούς» μια δωροεπιταγή για αγορές ύψους 300 ευρώ.
Ο χρήστης καλείται να πάρει μέρος σε «έρευνα-αγοράς», όπως παρουσιάζεται η απάτη, απαντώντας δύο ερωτήσεις με το πρόσχημα να αποκτήσει μια δωροεπιταγή για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Ακόμη καλείται να κοινοποιήσει την έρευνα στα social media.
Έπειτα για να αποκτήσει την υποτιθέμενη δωροεπιταγή, καλείται να εγγραφεί σε συνδρομητική υπηρεσία υψηλής χρέωσης, καταχωρώντας σε ειδική φόρμα το κινητό του τηλέφωνο, με αποτέλεσμα την υπέρογκη χρέωση του τηλεφωνικού αριθμού σε εβδομαδιαία βάση.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας με αφορμή μεγάλο αριθμό καταγγελιών που έχει γίνει το τελευταίο διάστημα από πολίτες σχετικά με δραστηριότητα που εξελίσσεται στο διαδίκτυο εφιστά την προσοχή των πολιτών.
[ad id=”6783″]
Επισημαίνεται ότι τα διαφημιστικά αυτά μηνύματα χρήζουν μεγάλης προσοχής, καθώς χρησιμοποιούν λογότυπα και στοιχεία γνωστών εταιριών και παρουσιάζονται ως εξαιρετικά αληθοφανή, ενώ η κοινοποίηση τους μέσω δημοφιλών ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης καθιστά την εξάπλωσή τους ιδιαίτερα γρήγορη.
Με αφορμή αυτό το περιστατικό, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, παρακαλεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην περίπτωση που διαπιστώσουν την ύπαρξη τέτοιου είδους διαφημιστικών μηνυμάτων στο διαδίκτυο, για την αποφυγή πιθανής οικονομικής εξαπάτησης τους.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος επισημαίνει ότι αυτά τα μηνύματα έχουν ως στόχο να πείσουν, με απατηλό τρόπο («ψάρεμα»), τους ανυποψίαστους χρήστες του διαδικτύου να αποστείλουν προσωπικά τους δεδομένα (όπως τηλεφωνικούς αριθμούς), τα οποία αξιοποιούν οι δράστες για να τους ζημιώσουν οικονομικά.
Επιπλέον συστήνει και προτρέπει τους χρήστες του διαδικτύου:
• δεν πρέπει να ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους ηλεκτρονικά μηνύματα και να συμμετέχουν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς, μέσω των οποίων μπορεί να ζητούνται ακόμη και προσωπικά τους δεδομένα,
• να μην αποστέλλουν σε υποτιθέμενες διαδικτυακές έρευνες προσωπικά τους στοιχεία και οικονοµικά δεδοµένα,
• η συμμετοχή σε διαγωνισμούς εταιρειών με δώρα προϋποθέτει την αποδοχή των «όρων συμμετοχής», οι οποίοι πρέπει να έχουν κατατεθεί σε συμβολαιογράφο και
• η χρήση Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (Υ.Π.Π.) συνεπάγεται ιδιαίτερα αυξημένο κόστος κλήσεων και μηνυμάτων SMS (χρέωση είτε ανά κλήση, είτε ανά λεπτό, είτε ανά εισερχόμενο / εξερχόμενο μήνυμα).