Νέες αυξήσεις έρχονται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Πώς αλλάζουν οι τιμές για τα νησιά
Δείτε αναλυτικά πόσο αυξάνονται τα ακτοποϊκά εισιτήρια.
Ραγδαία είναι η αύξηση του κόστους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, με τη συνολική επιβάρυνση να φτάνει το 30% μέσα σε μόλις 24 μήνες, προκαλώντας έντονη ανησυχία στις νησιωτικές κοινωνίες. Μετά την αύξηση του 14,25% που καταγράφηκε το 2024, το 2025 φαίνεται να συνεχίζει την ίδια τάση, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους κατοίκους των νησιών, που εξαρτώνται από τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για την καθημερινή τους μετακίνηση και την τροφοδοσία των τοπικών αγορών.
Οι συνέπειες της συνεχούς ανόδου των ναύλων είναι πολυεπίπεδες. Οι κάτοικοι των νησιών βρίσκονται σε κατάσταση πίεσης, βλέποντας το κόστος ζωής να εκτοξεύεται, ενώ οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη λειτουργίας, γεγονός που πλήττει την ανταγωνιστικότητά τους. Παράλληλα, οι υψηλές τιμές στα εισιτήρια αποθαρρύνουν τους τουρίστες, οι οποίοι στρέφονται σε εναλλακτικούς προορισμούς, δημιουργώντας επιπλέον αβεβαιότητα για την πορεία του τουρισμού στις νησιωτικές περιοχές.
Οι εφετινές αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που θα φτάνουν έως το 15%, προέρχονται από την εφαρμογή τω νέων ευρωπαϊκών κανονισμών για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και θείου στη ναυτιλία της Μεσογείου. Καίριο ρόλο παίζει η υποχρεωτική χρήση ακριβότερων καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο έως 0,50% m/m, όπως ορίζει ο κανονισμός για τις περιοχές εκτός των ήδη καθορισμένων ζωνών ελέγχου εκπομπών (SECA). Το κόστος αυτών των καυσίμων είναι αυξημένο κατά 150 ευρώ ανά τόνο σε σχέση με τα συμβατικά, φτάνοντας τα 750 ευρώ ανά τόνο.
Αυτή την αύξηση θα την χρεωθούν οι καταναλωτές, λόγω της εκπεφρασμένης αδυναμία των εταιρειών να απορροφήσουν το κόστος.
Αναλυτικά παραδείγματα με τις αυξήσεις
Οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, που υπάγονται ήδη στο σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS), επηρεάζονται περισσότερο, ενώ στις γραμμές του Αιγαίου, που θα ενταχθούν στο ETS από το 2029, οι αυξήσεις προβλέπεται να είναι ηπιότερες, μεταξύ 10% και 12%.
Ενδεικτικά, για τους επιβάτες, στο δρομολόγιο Βόλος-Σκιάθος, η τιμή θα αυξηθεί από 25,48 ευρώ σε 29,04 ευρώ. Αντίστοιχα, στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα, η νέα τιμή θα φτάσει τα 6,26 ευρώ, από 5,49 ευρώ που ισχύει σήμερα. Στη διαδρομή Καβάλα-Λήμνος, οι επιβάτες θα πληρώνουν πλέον 13,41 ευρώ, έναντι 11,76 ευρώ.
Στα μεγάλα δρομολόγια, όπως το Πειραιάς-Ρόδος, η τιμή επιβατών θα αυξηθεί από 57,76 ευρώ σε 65,85 ευρώ, ενώ στη διαδρομή Πειραιάς-Ηράκλειο, θα διαμορφωθεί στα 29,23 ευρώ, από 25,64 ευρώ. Στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος, η τιμή των εισιτηρίων για επιβάτες θα φτάσει τα 50,83 ευρώ, έναντι των 44,59 ευρώ που ισχύουν σήμερα.
Για τα οχήματα, η γραμμή Βόλος-Σκιάθος θα σημειώσει αύξηση από 71,84 ευρώ σε 81,90 ευρώ. Αντίστοιχα, το κόστος μεταφοράς οχημάτων στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα θα διαμορφωθεί στα 26,69 ευρώ, από 23,41 ευρώ. Στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος, οι οδηγοί θα κληθούν να πληρώσουν 111,86 ευρώ, από 98,12 ευρώ που ίσχυαν προηγουμένως, ενώ στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο, η νέα τιμή για οχήματα θα φτάσει τα 89,07 ευρώ, από 78,13 ευρώ.
Αναλυτικότερα, στις Κυκλάδες, στη γραμμή Πειραιάς-Νάξος, η τιμή για επιβάτες θα αυξηθεί από 34,88 ευρώ σε 39,76 ευρώ, ενώ για οχήματα θα διαμορφωθεί στα 77,82 ευρώ, από 68,27 ευρώ. Στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος, η νέα τιμή για επιβάτες θα φτάσει τα 42,91 ευρώ, έναντι 37,64 ευρώ, ενώ η μεταφορά οχημάτων θα αυξηθεί από 73,02 ευρώ σε 83,24 ευρώ. Στη διαδρομή Ραφήνα-Μύκονος, το κόστος για επιβάτες θα φτάσει τα 36,34 ευρώ, από 31,88 ευρώ, και για οχήματα θα αυξηθεί από 73,62 ευρώ σε 83,93 ευρώ.
Ακόμη και σε πιο σύντομες διαδρομές, οι αυξήσεις είναι εμφανείς. Στη γραμμή Νάξος-Πάρος, η τιμή για επιβάτες θα φτάσει τα 12,96 ευρώ, από 11,37 ευρώ, ενώ για τη γραμμή Τήνος-Μύκονος, η τιμή για επιβάτες θα αυξηθεί από 7,37 ευρώ σε 8,40 ευρώ, και για οχήματα από 27,33 ευρώ σε 31,15 ευρώ.