Μία φωνή από το ηχείο του υπολογιστή, ακούγεται να δίνει την ερμηνεία μιας λέξης, την οποία νωρίτερα είχε προφέρει ένας μαθητής με προβλήματα όρασης. Αντί να δώσει φωνητική εντολή, θα μπορούσε εναλλακτικά να χρησιμοποιήσει το ειδικό πληκτρολόγιο για γραφή Braille (Μπράιγ), ή να την πληκτρολογήσει στο συμβατικό πληκτρολόγιο, για να εισπράξει το ίδιο αποτέλεσμα.
Πρόκειται για το IvyLex, ένα ηλεκτρονικό λεξικό για άτομα με οπτική αναπηρία, το οποίο δημιούργησε ο Απόστολος Γαρούφος στο πλαίσιο της διατριβής του, η οποία βαθμολογήθηκε με 10 (Άριστα). Ο ίδιος, είναι φιλόλογος, αναπληρωτής καθηγητής ειδικής αγωγής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και πλέον Διδάκτορας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με ειδίκευση στην Ψηφιακή Λεξικογραφία.
«Στο μεταπτυχιακό μου είχα κάνει ένα πρόγραμμα, το MinaDot, που κάνει απεριόριστες μεταγραφές από τα ελληνικά και τα αγγλικά σε γραφή Μπράιγ. Στο διδακτορικό μου, λοιπόν, το εξελίξαμε περισσότερο και δημιουργήσαμε ένα λεξικό, το οποίο χρησιμοποιείται από άτομα με προβλήματα όρασης -και κυρίως από μαθητές και μαθήτριες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», δηλώνει ο Απόστολος Γαρούφος, υπογραμμίζοντας την άψογη συνεργασία και τη σωστή καθοδήγηση που είχε από την καθηγήτριά του, Ζωή Γαβριηλίδου.
Σύμφωνα με τον δημιουργό του λεξικού, στις πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης δεν υπάρχουν ειδικά λεξικά για άτομα με προβλήματα όρασης, τόσο ως προς τα εργαλεία που απαιτούνται για να αναζητήσουν μια λέξη, αλλά και ως προς τα λήμματα. «Έτσι λοιπόν εμείς φτιάξαμε ένα διαμορφωμένο λεξικό το οποίο όταν μπαίνει το άτομο με πρόβλημα όρασης μέσα, έχει τρεις επιλογές: Πρώτον να μιλήσει και να γραφτεί η λέξη από μόνη της, να εμφανιστεί το λήμμα και να αρχίσει να σου λέει τον ορισμό με ηχητική αποφώνηση. Δεύτερον έχει την επιλογή να γράψει το λήμμα με Μπράιγ, όπως ακριβώς κάνουν τα άτομα με προβλήματα όρασης που χρησιμοποιούν γραφομηχανή, δηλαδή με τον συνδυασμό έξι πλήκτρων, που φτιάχνουν ένα γράμμα», εξηγεί, τονίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο προωθείται η γραφή Μπράιγ, καθώς από την έρευνα που προηγήθηκε της δημιουργίας του IvyLex, προέκυψε ότι τα περισσότερα άτομα με προβλήματα όρασης δεν χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο σύστημα γραφής. «Τέλος, έχουμε κι ένα παιχνίδι, το οποίο προωθεί τη γνώση της γλώσσας με πιο ευχάριστο τρόπο», καταλήγει ο κ. Γαρούφος.
Σύμφωνα με τον δημιουργό του λεξικού, στις πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης δεν υπάρχουν ειδικά λεξικά για άτομα με προβλήματα όρασης, τόσο ως προς τα εργαλεία που απαιτούνται για να αναζητήσουν μια λέξη, αλλά και ως προς τα λήμματα. «Έτσι λοιπόν εμείς φτιάξαμε ένα διαμορφωμένο λεξικό το οποίο όταν μπαίνει το άτομο με πρόβλημα όρασης μέσα, έχει τρεις επιλογές: Πρώτον να μιλήσει και να γραφτεί η λέξη από μόνη της, να εμφανιστεί το λήμμα και να αρχίσει να σου λέει τον ορισμό με ηχητική αποφώνηση. Δεύτερον έχει την επιλογή να γράψει το λήμμα με Μπράιγ, όπως ακριβώς κάνουν τα άτομα με προβλήματα όρασης που χρησιμοποιούν γραφομηχανή, δηλαδή με τον συνδυασμό έξι πλήκτρων, που φτιάχνουν ένα γράμμα», εξηγεί, τονίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο προωθείται η γραφή Μπράιγ, καθώς από την έρευνα που προηγήθηκε της δημιουργίας του IvyLex, προέκυψε ότι τα περισσότερα άτομα με προβλήματα όρασης δεν χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο σύστημα γραφής. «Τέλος, έχουμε κι ένα παιχνίδι, το οποίο προωθεί τη γνώση της γλώσσας με πιο ευχάριστο τρόπο», καταλήγει ο κ. Γαρούφος.