Δωρεάν διάθεση 100.000 εγκεκριμένων ψηφιακών υπογραφών – Η διαδικασία βήμα προς βήμα
Στη διάθεση 100.000 εγκεκριμένων ψηφιακών υπογραφών μέσω της κρατικής πλατφόρμας gov.gr προχωρεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προσφέροντας δωρεάν τη δυνατότητα σε πολίτες και επαγγελματίες να αποκτήσουν ένα σημαντικό εργαλείο ηλεκτρονικής ταυτοποίησης.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου «Παροχή Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης» και στοχεύει στην προώθηση της ψηφιακής διακυβέρνησης, διευκολύνοντας τη διεκπεραίωση συναλλαγών τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Η χρήση της ψηφιακής υπογραφής μειώνει δραστικά την ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας σε υπηρεσίες, επιταχύνοντας τις διοικητικές διαδικασίες και προσφέροντας σημαντικά οφέλη σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως τα άτομα με αναπηρία και οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών. Παράλληλα, διευρύνει τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών από επαγγελματίες που ανήκουν σε κλάδους όπως η νομική, η μηχανική και η λογιστική, καθιστώντας πιο αποτελεσματική τη διαχείριση εγγράφων και υποθέσεων.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την απόκτηση της ψηφιακής υπογραφής μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας gov.gr, μεταβαίνοντας στην ενότητα «Πολίτες και Καθημερινότητα» και επιλέγοντας την υποενότητα «Ηλεκτρονικές υπογραφές». Τα ψηφιακά πιστοποιητικά εκδίδονται από εγκεκριμένους Παρόχους Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στην ευρωπαϊκή λίστα εμπιστοσύνης και στα σχετικά μητρώα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Επιπλέον, η διαδικασία δεν απαιτεί την ύπαρξη φορητής συσκευής (usb-token), διευκολύνοντας έτσι την πρόσβαση στη συγκεκριμένη υπηρεσία.
Η ίδια η ηλεκτρονική υπογραφή δεν παρέχει επαρκή μαρτυρία για την ταυτότητα του υπογράφοντος. Για να εξασφαλιστεί αυτό, απαιτείται επιπλέον «μαρτυρία», η οποία να συνδέει το κλειδί υπογραφής (ή όποια άλλη συσκευή χρησιμοποιείται για το σκοπό αυτό) με τον ίδιο τον υπογράφοντα. Στο σημείο αυτό υπεισέρχονται οι Αρχές Πιστοποίησης μέσω των Εγκεκριμένων Παρόχων Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης, οι οποίοι εκδίδουν τα ψηφιακά πιστοποιητικά, τα οποία περιέχουν στοιχεία ταυτότητας (π.χ. ονοματεπώνυμο) του κατόχου και το δημόσιο κλειδί που χρησιμοποιείται, προκειμένου να επαληθευτεί η υπογραφή του σε κάποιο έγγραφο.
Για τα φυσικά πρόσωπα, η διαδικασία ξεκινά με την έκδοση Υπεύθυνης Δήλωσης μέσω του gov.gr, από την οποία αντλούνται τα προσωπικά στοιχεία που απαιτούνται για τη συμπλήρωση της αίτησης. Για τους επαγγελματίες, η διαδικασία περιλαμβάνει τη διασύνδεση με το ηλεκτρονικό μητρώο του επαγγελματικού τους φορέα. Με τη χρήση των προσωπικών κωδικών αυθεντικοποίησης, τα απαραίτητα στοιχεία καταχωρούνται αυτόματα, απλοποιώντας σημαντικά τη διαδικασία.
Με την έγκριση του αιτήματος, το υπουργείο θα προχωρήσει στις αναγκαίες προσαρμογές των πληροφοριακών συστημάτων, ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής διασύνδεση των μητρώων των επαγγελματικών φορέων με την κρατική πλατφόρμα. Έτσι, η διαδικασία θα καταστεί ακόμα πιο απρόσκοπτη, ενισχύοντας την αξιοπιστία και την ταχύτητα των ψηφιακών υπηρεσιών.