Τρία νέα πορίσματα για την τραγωδία στα Τέμπη, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα, έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Στοιχεία από τις τεχνικές εκθέσεις που περιλαμβάνονται στη δικογραφία αποκάλυψε το βράδυ της Δευτέρας (3/2) ο ΑΝΤ1, ενώ μυστήριο καλύπτει την φθορά σε έναν από τους δεκαπέντε σκληρούς δίσκους που θα έδιναν απαντήσεις για το φορτίο.
Σύμφωνα με τον ΑΝΤ1, στην σελίδα 27 της τεχνικής έκθεσης του χημικού μηχανικού του ΑΠΘ, που έχει ενταχθεί στην δικογραφία, αναφέρεται συμπερασματικά ότι «σύμφωνα με τα δεδομένα και τους υπολογισμούς που έγιναν, δεν είναι δυνατόν η τελική συγκέντρωση του ξυλολίου να είναι 0.35 mg/kg». Ο χημικός μηχανικός βασίστηκε στις αναλύσεις δειγμάτων του Γενικού Χημείου του Κράτους και προέβη σε διαφορετικά επιστημονικά συμπεράσματα.
«Πήρα ακριβώς τα ίδια στοιχεία και υπολόγισα άλλες συγκεντρώσεις και επιπλέον είπα ότι στα δείγματα στα οποία το Χημείο του Κράτους αναφέρει μόνο έλαια σιλικόνης, δεν είναι μόνο έλαια σιλικόνης, αλλά υπάρχουν και άλλοι υδρογονάνθρακες. Το Χημείο του Κράτους εστίασε μόνο στα έλαια σιλικόνης» τόνισε στον ΑΝΤ1, ο χημικός μηχανικός, Νίκος Κάρναβος.
Για τον καθηγητή δεν είναι πια άλυτος γρίφος το υλικό που δημιούργησε την πυρόσφαιρα. Στην σελίδα 2 της τεχνικής έκθεσης αναφέρεται ότι «Η απλή ανάλυση βασικών αιτίων (root cause analysis) οδηγεί αβίαστα στην εκδοχή ότι το υλικό που οδήγησε στην ανάφλεξη (και τη δημιουργία πυρόσφαιρας) είναι κάποιος/κάποιοι υδρογονάνθρακες (ενδεχομένως και χλωριωμένοι)», ενώ στην σελίδα 3 της τεχνικής έκθεση σημειώνεται «δηλαδή τουλάχιστον 400 φορές υψηλότερη η συγκέντρωση που εκτίμησε το ΓΧΚ από τις τιμές του STORET».
Τα τρία βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Εν τω μεταξύ, σε τρία βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας ρίχνουν το βάρος τους οι Αρχές, καθώς υπάρχουν ισχυρότατες ενδείξεις, με βάση τις οποίες σε ένα από αυτά υπάρχει κάτι που παραπέμπει σε δεξαμενή, μέσα στην οποία πιθανόν να υπήρχε η εύφλεκτη ουσία που προκάλεσε και την έκρηξη.
Οι 15 σκληροί δίσκοι
O ANT1 αποκάλυψε και την Τεχνική Έκθεση του Άγγλου πραγματογνώμονα, που έπειτα από αίτημα του Εφέτη Ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, ανέλαβε να ανακτήσει το περιεχόμενο των 15 σκληρών δίσκων, που ενδέχεται να έχουν καταγράψει την φόρτωση από την Θεσσαλονίκη και την διαδρομή της εμπορικής αμαξοστοιχίας, λίγο πριν την μοιραία σύγκρουση. Ωστόσο, η ολιγωρία της παράδοσης του αποδεικτικού υλικού οδηγεί τις έρευνες στο κενό.
Όπως αναφέρει ο Mark Cooney, Πραγματογνώμονας της Υπηρεσίας Ασφαλούς Ανάκτησης Δεδομένων: «είναι σαφές ότι τουλάχιστον ένας από τους δίσκους (αριθ. CDS-382054) θα είχε χρήσιμο υλικό αν είχε παραδοθεί νωρίτερα, καθώς ο συγκεκριμένος δίσκος περιέχει υλικό 53 ημερών, ακόμη και χωρίς την ανάγκη εξειδικευμένων διαδικασιών ανάκτησης δεδομένων. Είναι πέραν πάσης αμφιβολίας ότι εάν ο συγκεκριμένος δίσκος είχε παραδοθεί πριν από τις 20/5/2023 (53 ημέρες μετά τις 28/3/2023) θα περιείχε σίγουρα βίντεο από την εν λόγω περίοδο».
Ο 15ος σκληρός δίσκος ήταν σπασμένος. Το καταγραφικό θα έδινε απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα όπως αν φορτώθηκε παράνομο υλικό στην εμπορική αμαξοστοιχία και ποιοι γνώριζαν για το φορτίο.
«Ένας δίσκος δεν ήταν λειτουργικός. Προχωρήσαμε σε διαγνωστικές δοκιμές στους 14 λειτουργικούς δίσκους και αποφασίσαμε να προωθήσουμε τον 15ο δίσκο (με σοβαρή μηχανική βλάβη) στο εξειδικευμένο εργαστήριό μας στο Κλίβελαντ του Οχάιο των ΗΠΑ. Η μονάδα έχει ελαφριά ζημιά στην πλάκα και ενδείξεις, ότι η ίδια η πλακέτα τυπωμένου κυκλώματος (PCB) έχει συγκολληθεί στο παρελθόν. Όλες οι κεφαλές του δίσκου είναι επίσης φυσικά σπασμένες. Η ανάκτηση είναι δυνατή σε αυτή την περίπτωση» συμπληρώνει ο Mark Cooney.
Σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα «δεν είναι ασυνήθιστο αυτή η βλάβη στο δίσκο να συμβαίνει μέσα σε έναν κύκλο δύο ετών, αλλά η ζημιά θα μπορούσε να έχει προκληθεί από εξωτερικό παράγοντα, για ποιο λόγο δεν μπορούμε να πούμε. Αιτίες μπορεί να είναι ένα ισχυρό πλήγμα στη μονάδα δίσκου ή μια υπερφόρτωση ρεύματος»
Τι απέγιναν τα 25.000 λίτρα ξυλόλιου που κατασχέθηκαν στο τελωνείο Σερρών λίγες ημέρες πριν το δυστύχημα των Τεμπών; Σύμφωνα με δικαστικές πηγές «σε εταιρία της Θεσσαλονίκης, που ασχολείται με παρασκευή διαλυτών, βερνικιών κλπ κατέληξε η ποσότητα των 25.000 λίτρων ξυλολίου που εντοπίστηκε στο τελωνείο Σερρών λίγες μέρες πριν την τραγωδία των Τεμπών».
«Υπήρχε παράνομο φορτίο και πρέπει να υπάρξει άμεσα απάντηση στο αίτημα μου. Το παράνομο αυτό φορτίο με το ξυλόλιο είχε επιχειρηθεί να εισέλθει παράνομα στην χώρα και κατασχέθηκε» δήλωσε στον ΑΝΤ1, ο δικηγόρος οικογένειας θυμάτων, Στέλιος Σούρλας.
Ο Υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το Ελληνικό Δημόσιο να διακόψει τη συνεργασία του με τη Hellenic Train, δηλώνοντας ότι «εάν μεταξύ των ευθυνών που θα αποδοθούν είναι και στην Hellenic Train, τότε είναι προφανές ως ελληνική κυβέρνηση ότι πρέπει να επαναξιολογήσουμε την σχέση μας με τη Hellenic Train».
Η επικοινωνία με τα κινητά και η «τυφλή» καθοδήγηση μετά το δυστύχημα
To βράδυ της φονικής σύγκρουσης των δύο τρένων, οι μηχανοδηγοί επικοινωνούσαν με τα κινητά τηλέφωνα με όλους τους αρμόδιους για την ρύθμιση της κυκλοφορίας, συνομιλίες που δεν καταγράφονται πουθενά. Οπότε παραμένει άγνωστο, ποιος είχε το γενικό πρόσταγμα την νύχτα του δυστυχήματος.
Σύμφωνα με τον Τάσο Τέλλογλου, «εκείνη την ημέρα ότι πρόγραμμα υπήρχε, ακυρώθηκε καθώς έπεσε μία γραμμή στο Παλαιοφάρσαλο, που σημαίνει ότι τα δρομολόγια ανακατεύτηκαν. Στην Hellenic Train υπήρχε ένα τριπλό τηλέφωνο. Δύο σταθερά που καταγράφονται και ένα εταιρικό κινητό που δεν καταγράφεται. Ενδιαφέρον έχουν οι επικοινωνίες της Hellenic Train με τον ΟΣΕ. Όχι μόνο οι καταγεγραμμένες συνομιλίες, αλλά και οι μη καταγεγραμμένες. Ποιος είχε το πρόσταγμα για το ποιο τρένο θα πάει πρώτο; Ξέρουμε από την πραγματογνωμοσύνη του Πολυτεχνείου, ότι δεν έχουν πειραχτεί τα καταγεγραμμένα ηχητικά ντοκουμέντα. Θα πρέπει όμως με βάσει τα logs των κινητών τηλεφώνων να δει η ανάκριση αν υπήρξαν και άλλες συνομιλίες και τι ρόλο έπαιξαν αυτές».
Δεν διαχωρίζεται η δικογραφία για την διαχείριση του χώρου από αυτή για το δυστύχημα
Δεν διαχωρίζεται η δικογραφία για την διαχείριση του χώρου αμέσως μετά το δυστύχημα στα Τέμπη από τη συνολική δικογραφία του δυστυχήματος, καθώς το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο της Λάρισας είπε «όχι» στην ύπαρξη και δεύτερης δίκης για την υπόθεση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, απορρίφθηκε το αίτημα του πρώην περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού, προκειμένου να διαχωριστεί η δικογραφία για παράβαση καθήκοντος σχετικά με την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος και θα γίνει μία δίκη για όλα τα στάδια της υπόθεσης.
Θα συνεκδικαστεί δηλαδή με τη μεγάλη υπόθεση που είναι στα χέρια του εφέτη ανακριτή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Εξηγήσεις από τον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ για το βίντεο του σταθμού που δεν στάλθηκε στις ανακριτικές αρχές
Παράλληλα, σε εξηγήσεις κλήθηκε με την ιδιότητα του υπόπτου ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στο πλαίσιο της κατεπείγουσας έρευνας που είχε παραγγείλει η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η κα Αδειλίνη για το βιντεοληπτικό υλικό, από τον σταθμό της Θεσσαλονίκης με την έναρξη της πορείας της εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο δεν παραδόθηκε ποτέ στον εφέτη ανακριτή.
Έτσι λοιπόν, οι εισαγγελικές αρχές κάλεσαν τον κ. Πατέρα, ο οποίος είναι κατηγορούμενος στην υπόθεση και έχει αφεθεί ελεύθερος με περιοριστικούς όρους, προκειμένου να εξηγήσει γιατί δεν έγινε αυτό, ενώ ο ίδιος φέρεται να είπε πως το αίτημα απευθυνόταν στον εμπορικό σταθμό και όχι στον σιδηροδρομικό.
Είναι δύο διαφορετικοί σταθμοί, είπε, γι’ αυτό δεν περιλαμβάνεται στο υλικό που απέστειλε στον εφέτη ανακριτή και το επίμαχο βίντεο, το οποίο ενδεχομένως δείχνει τη φόρτωση και την αναχώρηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας.