Βροχή οι καταγγελίες για αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών ρεύματος
Οι αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών παροχής ρεύματος λαμβάνουν ανησυχητικές διαστάσεις, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, καθώς μέσα στο 2024 έχουν ήδη κατατεθεί περισσότερες από 2.600 καταγγελίες.
Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται για υπερβολικές χρεώσεις μετά την αλλαγή προμηθευτή, αυθαίρετες τηλεφωνικές συμβάσεις χωρίς έγγραφη συναίνεση και την καταστρατήγηση του δικαιώματός τους να υπαναχωρήσουν από μια σύμβαση.
Ο ΔΕΔΔΗΕ θεωρείται σημαντικός παράγοντας του προβλήματος, καθώς το 40% των αναφορών σχετίζονται με τις αρμοδιότητές του. Πολλοί καταναλωτές καταγγέλλουν λανθασμένες μετρήσεις κατά την αλλαγή προμηθευτή, που οδηγούν σε υπερβολικές χρεώσεις, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, η έλλειψη διαφάνειας και η παραπλανητική ενημέρωση επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αναφέρουν οι καταναλωτές αφορά την αυθαίρετη σύναψη συμβάσεων. Πολλοί εμφανίζονται να έχουν συναινέσει τηλεφωνικά σε αλλαγή προμηθευτή, χωρίς να έχουν υπογράψει κάποιο έγγραφο, ενώ συχνά οι τελικοί όροι της σύμβασης είναι διαφορετικοί από αυτούς που τους είχαν παρουσιαστεί αρχικά. Επιπλέον, οι εταιρείες συχνά δεν παρέχουν τις απομαγνητοφωνήσεις των συνομιλιών όταν αυτές ζητούνται.
Παράλληλα, έχει παρατηρηθεί ότι δεν τηρείται το δικαίωμα υπαναχώρησης των καταναλωτών, καθώς πολλοί προμηθευτές δεν τους ενημερώνουν σωστά για τη δυνατότητα ακύρωσης της σύμβασης μέσα σε 14 ημέρες. Ακόμη και όταν οι καταναλωτές αποφασίζουν να κάνουν χρήση αυτού του δικαιώματος, πολλές εταιρείες τους επιβάλλουν αυθαίρετες ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, ακόμη και σε κυμαινόμενα τιμολόγια, όπου κάτι τέτοιο απαγορεύεται.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει προχωρήσει σε πάνω από 150 έγγραφες συστάσεις προς προμηθευτές ρεύματος για την επίλυση διαφορών. Ο Ελληνικός Ενεργειακός Διαμεσολαβητής, που ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Φεβρουάριο του 2024, έχει δεχθεί 284 αιτήματα από καταναλωτές, με το 67% των αποφάσεών του να δικαιώνουν τους πολίτες, γεγονός που αποδεικνύει τη συχνότητα των αθέμιτων πρακτικών στον χώρο της ενέργειας.
Οι ειδικοί συνιστούν στους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές των παρόχων μέσω της πλατφόρμας της ΡΑΑΕΥ (www.energycost.gr), να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους της σύμβασης πριν την υπογράψουν και να ζητούν το έντυπο υπαναχώρησης. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται κατά την αλλαγή προμηθευτή, καθώς είναι χρήσιμο να αποστέλλουν φωτογραφίες του μετρητή, ώστε να αποφεύγονται λάθη στους λογαριασμούς. Σε περίπτωση διαφωνίας, μπορούν να απευθυνθούν στον Συνήγορο του Καταναλωτή ή στον Ελληνικό Ενεργειακό Διαμεσολαβητή για εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς τους.