Έπειτα από δεκαετίες αναμονής, το Μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται πως έχει την αποδοχή των πολιτών, καθώς το 77% αναγνωρίζει τη σημαντική συμβολή του στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Interview για το politic.gr, που διεξήχθη τον Φεβρουάριο του 2025, το 93% των ερωτηθέντων έχει χρησιμοποιήσει το Μετρό τουλάχιστον μία φορά από την έναρξη της λειτουργίας του.
Παράλληλα, ένας στους δύο (58%) δήλωσε ότι αντικατέστησε το προηγούμενο μέσο μεταφοράς του με το Μετρό, δείγμα της δυναμικής του νέου συγκοινωνιακού μέσου. Πριν από τη λειτουργία του Μετρό οι πολίτες λένε ότι χρησιμοποιούσαν κυρίως τα ΙΧ και τα λεωφορεία για τις μετακινήσεις τους.
Συγκεκριμένα:
- 45% των ερωτηθέντων μετακινούνταν με ΙΧ είτε ως οδηγοί είτε ως επιβάτες
- 42% χρησιμοποιούσαν λεωφορεία
- 5% κινούνταν με δίκυκλο
- 4% επέλεγαν ταξί για τις μετακινήσεις τους
- 4% ανέφεραν ότι χρησιμοποιούσαν άλλο μέσο μεταφοράς
Συχνότητα
Η χρήση του μέσου είναι κυρίως περιστασιακή, με το 27,2% να δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Μετρό 1-2 φορές την εβδομάδα.
Μόλις το 12,7% των επιβατών χρησιμοποιούν το Μετρό καθημερινά (6-7 ημέρες την εβδομάδα).
Οι λόγοι που χρησιμοποιούν οι πολίτες το Μετρό Θεσσαλονίκης
- Το 28,1% των επιβατών το χρησιμοποιούν για να μεταβούν στην εργασία τους
- Το 25,5% επιλέγει το Μετρό για ψυχαγωγία και κοινωνικές δραστηριότητες
- Το 16,2% για προσωπικές υποθέσεις
«Τετράστερο» σε χρόνο, κόστος και ασφάλεια – «Τριάστερο» στην έκδοση εισιτηρίων
Οι επιβάτες αξιολογούν θετικά τη νέα υποδομή, συγκρίνοντάς την με τα προηγούμενα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούσαν.
Το Μετρό θεωρείται ταχύτερο, πιο άνετο, ασφαλές και οικονομικό σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, ωστόσο η χαμηλή αξιολόγηση της ευκολίας χρήσης των εισιτηρίων (3,0/5,0) αποτελεί μια σαφή ένδειξη ότι οι επιβάτες αντιμετωπίζουν δυσκολίες είτε στη διαδικασία έκδοσης, είτε στην επικύρωση και χρήση των εισιτηρίων.
Αναλυτικά η αξιολόγηση:
- Χρόνος μετακίνησης: 4,6/5
- Άνεση: 4,5/5
- Κόστος: 4,5/5
- Ασφάλεια: 4,4/5
- Συχνότητα δρομολογίων: 4,6/5,0
- Καθαριότητα συρμών & σταθμών: 4,5/5,0
- Προσβασιμότητα για ΑμεΑ: 4,1/5,0 → Παρότι βαθμολογείται αρκετά θετικά, υπάρχει περιθώριο βελτίωσης για τη διευκόλυνση των ατόμων με αναπηρία.
- Ευκολία χρήσης εισιτηρίων: 3,0/5,0 → Ο χαμηλός βαθμός δείχνει ότι υπάρχουν δυσκολίες στη διαδικασία έκδοσης και χρήσης εισιτηρίων.
- Πληροφόρηση και ενημέρωση επιβατών: 3,6/5,0 → Παρόλο που δεν θεωρείται ανεπαρκής, η ενημέρωση των επιβατών θα μπορούσε να βελτιωθεί, ιδίως όσον αφορά τις καθυστερήσεις ή τις αλλαγές δρομολογίων.
Το «αγκάθι» της νέας υποδομής
Παρότι η γενική εικόνα είναι θετική, το 33% των επιβατών λέει ότι του έχει τύχει κάποια βλάβη ή καθυστέρηση στη μετακίνησή του.
Οι πιο συχνές δυσλειτουργίες που αναφέρθηκαν είναι:
- 31,7%: Πρόβλημα με ακυρωτικά μηχανήματα & κάρτες εισόδου
- 28,7%: Βλάβη συρμού (σταμάτησε ή δεν ξεκίνησε)
- 24,4%: Καθυστέρηση άφιξης ή αναχώρησης
Όσον αφορά τη συχνότητα στις βλάβες και καθυστερήσεις, η πλειοψηφία (29%) λέει ότι είναι σπάνιες (μία φορά το μήνα), από κοντά το 22,8% λέει μερικές φορές την εβδομάδα και το 21,2% μία φορά την εβδομάδα.
Πώς επηρεάστηκε η μετακίνησή τους;
- 37% των επιβατών είχαν μικρή καθυστέρηση (5-15 λεπτά)
- 26% είχαν σοβαρή καθυστέρηση (πάνω από 15 λεπτά)
- 20% αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν άλλο μέσο μεταφοράς λόγω της βλάβης
- 17% δήλωσαν ότι δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα
Σχετικά με την ανταπόκριση του προσωπικού του Μετρό σε τέτοιες περιπτώσεις:
- 53% δήλωσε ικανοποιημένο
- 31% ουδέτερο
- 16% τη βρήκε ανεπαρκή
Επέκταση του Μετρό: Ποιοι σταθμοί έχουν προτεραιότητα για τους Θεσσαλονικείς
Με τη βασική γραμμή σε λειτουργία, οι πολίτες ζητούν γρήγορη επέκταση του δικτύου.
- Προς Αεροδρόμιο & Κέντρο Καινοτομίας (39,7%)
- Προς Σταυρούπολη – Νοσοκομείο Παπαγεωργίου (21,7%)
- Προς Κορδελιό / ΚΤΕΛ Μακεδονία (15,9%)
- Προς Άνω Εύοσμο (10,7%)
- Προς Χαριλάου – Πυλαία (9,8%)
- Προς Τσιμισκή (2,1%)
Γρήγορο, καθαρό, αλλά όχι πάντα αξιόπιστο
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πλέον πραγματικότητα και οι πολίτες το αγκάλιασαν, αφού αντικατέστησε μεγάλο μέρος των μετακινήσεών τους και προσφέρει ταχύτερη, πιο άνετη και οικονομική μετακίνηση.
Ωστόσο, η υψηλή συχνότητα βλαβών και καθυστερήσεων αναδεικνύεται σε σημαντικό ζήτημα, ενώ η ανάγκη ταχείας επέκτασης του δικτύου παραμένει κορυφαία προτεραιότητα για τους Θεσσαλονικείς.