ΑΣΕΠ: 6.100 προσλήψεις στο δημόσιο το επόμενο δίμηνο – Μετέωροι 3.500 υποψήφιοι που πέρασαν τη βάση
Δύο χρόνια συμπληρώνονται από την διεξαγωγή του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισνμού του ΑΣΕΠ.
Στον 1ο πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ υπέβαλαν αίτηση περίπου 90 χιλιάδες υποψήφιοι, συμμετείχαν 77 χιλιάδες από αυτούς και τελικά πέρασαν τη βάση περίπου 14.837.
Από αυτούς κρίθηκαν διοριστέοι στις διάφορες προκηρύξεις που εκδόθηκαν μέχρι τώρα 5.070 υποψήφιοι, ενώ σύμφωνα με πηγές του ΑΣΕΠ στο επόμενο δίμηνο θα το εκδοθούν προκηρύξεις για την κάλυψη περίπου 6.100 θέσεων.
Σε αυτή την περίπτωση πρακτικά θα κάνουμε λόγο για περίπου 3.500 υποψηφίους του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, που έγραψαν πάνω από τη βάση αλλά δεν πέτυχαν τον διορισμό τους.
Ας δούμε τι προβλέπει το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4765/2021).
Σύμφωνα με αυτό, ο πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός διεξάγεται κάθε δύο χρόνια, με σκοπό να δημιουργείται κάθε φορά μια δεξαμενή από τους «επιτυχόντες» της γραπτής δοκιμασίας, δηλαδή τους υποψηφίους που γράφουν πάνω από τη βάση, προκειμένου να καλύπτονται από αυτούς οι θέσεις του δημόσιου τομέα που προκηρύσσονται, με βάση τον ετήσιο προγραμματισμό των υπουργείων, στο πλαίσιο της διετίας.
Όταν ο νομοθέτης επέλεγε τη διεξαγωγή του γραπτού διαγωνισμού ανά διετία, προφανώς δεν υπολόγιζε ότι αυτή η «δεξαμενή» θα ήταν εσαεί ανοικτή, καθώς κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με αποκλεισμό της δυνατότητας άλλων υποψηφίων να διεκδικήσουν μία θέση στο Δημόσιο και θα συνεπαγόταν ευθεία παραβίαση των συνταγματικά κατοχυρωμένων αρχών των ίσων ευκαιριών και της ίσης πρόσβασης στα δημόσια αξιώματα.
Επιπλέον, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», γίνεται σαφές από το γράμμα του νόμου ότι πρόκειται περί «δεξαμενής» με ορισμένο χρόνο ισχύος. Αυτονοήτως, επομένως, η έννοια του «επιτυχόντος» δεν ταυτίζεται με την έννοια του «διοριστέου».
Ανάλογα βεβαίως με τα κάθε φορά ισχύοντα αριθμητικά δεδομένα σχετικά με τη συμμετοχή, τους επιτυχόντες και τις προγραμματισμένες προς κάλυψη θέσεις, είναι πιθανό όλοι οι επιτυχόντες να καταλήξουν κάποια στιγμή και διοριστέοι. Δεν ήταν όμως αυτός ο σκοπός του νόμου.
Το κοινωνικό πρόβλημα που αναδεικνύουν σήμερα οι ισχυρές αντιδράσεις των επιτυχόντων για τις καθυστερήσεις και την αβεβαιότητα ως προς την αξιοποίησή τους είναι όμως σοβαρό και προκαλείται από δύο κυρίως παράγοντες:
Πρώτον, τον ιδιαίτερα κοστοβόρο και χρονοβόρο χαρακτήρα του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, όπως αυτός διεξήχθη προ διετίας (γεγονός που είχαμε έγκαιρα επισημάνει κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου το 2020-2021).
Δεύτερον, από το γεγονός ότι εξακολουθούν να εκδίδονται προκη-ρύξεις με σειρά προτεραιότητας για την κάλυψη θέσεων στο Δημόσιο. Οι επιτυχόντες του πρώτου διαγωνισμού έχουν προσφύγει για τον λόγο αυτό στα διοικητικά δικαστήρια, υποστηρίζοντας ότι παραβιάζονται οι διατάξεις του ν. 4765/2021.
Η αντίθετη άποψη εκτιμά ότι το Υπουργικό Συμβούλιο έχει τη διακριτική ευχέρεια να ορίζει ελεύθερα τη διαδικασία με την οποία θα προκηρυχθεί η κάθε θέση.
Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», η κυβέρνηση είναι εκείνη που αποφασίζει πώς θα επιλεγεί το δυναμικό της διοίκησης και σε ποιον βαθμό θα «απορροφηθούν» οι επιτυχόντες.
Τρίτον, από το γεγονός ότι παρά την πρόβλεψη ότι οι πινάκες επιτυχίας θα ίσχυαν για μία διετία, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, με νεότερες ρυθμίσεις της, αποφάσισε να παρατείνει την ισχύ των πινάκων πρακτικά για μια τετραετία, καλλιεργώντας στους επιτυχόντες βάσιμες προσδοκίες για αξιοποίηση. Κι αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να παραβλεφθεί.
Την ίδια στιγμή που οι αντιδράσεις των επιτυχόντων απασχολούν έντονα την ειδησεογραφία περί προσλήψεων, το ΑΣΕΠ ανακοινώνει τη δημιουργία Μητρώου Θεμάτων για την εξέταση των γνώσεων του νέου διαγωνισμού, δηλαδή μιας πλατφόρμας στην οποία θα αναρτώνται τα θέματα των εξετάσεων ανά γνωστικό αντικείμενο, ώστε να τεθούν υπόψη όλων των υποψηφίων.
Η μέχρι τώρα πρακτική του ΑΣΕΠ σχετικά με την ανάρτηση παραδειγμάτων σε γραπτές διαδικασίες (δοκιμασίες δεξιοτήτων) δείχνει να επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις μας στα προηγούμενα φύλλα ότι δηλαδή δεν θα δοθεί συγκεκριμένη ύλη στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό και ότι δεν θα δημοσιοποιηθούν τα θέματα και οι απαντήσεις.