Ένα από τα πιο κρίσιμα στοιχεία αφορά την εκτίμηση για τη μείωση της φοροδιαφυγής.
Αρκετή «δημιουργική ασάφεια» περιλαμβάνει η Ετήσια Έκθεση Προόδου 2025 που υπέβαλε η ελληνική κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσιάζοντας την πορεία της οικονομίας και την εφαρμογή των στόχων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2025–2028.
Η έκθεση, που κατατέθηκε στο πλαίσιο του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης, επιδιώκει να αποδείξει την προσήλωση της Ελλάδας στη δημοσιονομική σταθερότητα και την ανάπτυξη, όμως περιλαμβάνει σημεία που προκαλούν ερωτήματα για την αξιοπιστία των προβλέψεων.
Η έκθεση προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% του ΑΕΠ για το 2025 και οριακό συνολικό πλεόνασμα 0,1%, ενώ τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να φτάσουν το 48,9% του ΑΕΠ, με μικρή κάμψη σε σχέση με το 2024. Οι δαπάνες διατηρούνται σταθερές στο 48,8%, αντανακλώντας αυξημένες δημόσιες επενδύσεις και κοινωνικές παρεμβάσεις, χωρίς όμως υπέρβαση των ορίων που θέτουν οι ευρωπαϊκοί δημοσιονομικοί κανόνες. Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω στο 145,7% του ΑΕΠ, ενισχυόμενο από τις ευνοϊκές συνθήκες χρηματοδότησης και τις πρόωρες αποπληρωμές δανείων.
Ανάπτυξη 2,3% προβλέπεται για το 2025, σαφώς υψηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (0,9%), βασισμένη κυρίως στην ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις.
Ωστόσο, η έκθεση είναι αρκετά σαφής σε κάποια σημεία της. Ένα από τα πιο κρίσιμα στοιχεία αφορά την εκτίμηση για τη μείωση της φοροδιαφυγής. Η έκθεση αναφέρει ότι τα μέτρα που εφαρμόστηκαν το 2024 — όπως η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, η επέκταση της χρήσης της πλατφόρμας myDATA και η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών — θα αποφέρουν «μόνιμη αύξηση εσόδων άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ» ετησίως.
Ωστόσο, δεν παρουσιάζεται αναλυτική μεθοδολογία ή τεκμηρίωση για το πώς προκύπτει αυτό το νούμερο. Δεν γίνεται σαφής διαχωρισμός ανά μέτρο, ούτε αναλύεται ποιο ποσοστό των αυξημένων εσόδων του 2024 αποδίδεται πράγματι στη φορολογική συμμόρφωση και ποιο οφείλεται στην αύξηση των μισθών και της κατανάλωσης. Έτσι, εγείρονται εύλογες αμφιβολίες για το κατά πόσο οι στόχοι εσόδων που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο βασίζονται σε ρεαλιστικά δεδομένα ή υπερεκτιμήσεις.
Η έκθεση προβλέπει αύξηση των επενδύσεων κατά 8,4% το 2025, με κύρια «οχήματα» την απορρόφηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) και τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος λόγω της αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας στην επενδυτική βαθμίδα. Ωστόσο, δεν παρουσιάζεται καμία αξιολόγηση για πιθανούς κινδύνους καθυστερήσεων στα έργα, διοικητικών εμποδίων ή περιορισμένης συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα — φαινόμενα που ήδη καταγράφονται στην πράξη.
Επίσης, δεν υπάρχει ρεαλιστική αποτίμηση της απορροφητικότητας του RRF, ενώ αρκετά έργα έχουν εγκριθεί αλλά δεν έχουν ξεκινήσει ή εκτελούνται με αργούς ρυθμούς. Παρόλα αυτά, η αύξηση των επενδύσεων παρουσιάζεται ως σχεδόν βέβαιη, γεγονός που ενισχύει την αίσθηση αισιοδοξίας χωρίς επαρκή βάση.