Στην κορυφή της ελληνοϊταλικής ατζέντας βρίσκεται η προμήθεια νέων τρένων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με κόστος που αγγίζει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως αποκάλυψε ο Τάσος Τέλλογλου στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου, έχει υπάρξει συμφωνία επί της αρχής, ωστόσο η ιταλική πλευρά θέτει συγκεκριμένους όρους για την υλοποίησή της.
Απαντώντας στο ερώτημα για το ποιες είναι αυτές οι προϋποθέσεις, ο Τάσος Τέλλογλου τόνισε: «Να πούμε κατ’ αρχήν πως, αυτή η συζήτηση με τα τρένα, δεν είναι άμοιρη της συζήτησης για το ατύχημα των Τεμπών. Γιατί εκείνη την ημέρα στις 28 Φεβρουαρίου του 2023, πάρα πολλά τρένα χάλασαν. Και δεν υπήρχε τρόπος να ξανακινηθούν από τα αμαξοστάσια, και έπρεπε να τα κινήσει η ιταλική εταιρεία».
Και πρόσθεσε: «Και επίσης μια μικρή λεπτομέρεια: υπάρχει ένα υλικό στα βαγόνια αυτών των τρένων που έχει σταλεί σε ένα εργαστήριο στη Γερμανία, που επειδή δεν το έχουμε πληρώσει δεν έχει ακόμη ερευνηθεί τι είναι αυτό το υλικό και αν αυτό το υλικό ήταν πυράντοχο ή κάτι άλλο».
Σύμφωνα με τον Τάσο Τέλλογλου, η συμφωνία ξεκίνησε επί υπουργίας Σταϊκούρα, με τις δύο πλευρές να καταλήγουν στο ότι η Ελλάδα θα παραλάβει νέα τρένα από την Ιταλία.
«Όμως», όπως επισημαίνει, «οι δύο πλευρές, ήδη από την εποχή του κ. Σταϊκούρα, είχαν συμφωνήσει ότι η ελληνική πλευρά θα πάρει καινούργια τρένα από την Ιταλία. Οι Ιταλοί, λένε, ότι “να σας δώσουμε αυτά τα τρένα, αλλά πρέπει το δίκτυό σας να έχει μια χωρητικότητα”, μια δυνατότητα, δηλαδή, να κινούνται γρήγορα τα τρένα πάνω σ’ αυτό το δίκτυο. Αυτό δεν μπορεί να γίνει για την ώρα», εξήγησε.
Όπως σημείωσε και ο Νίκος Χατζηνικολάου, το πρόβλημα είναι ότι το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο δεν υποστηρίζει τη λειτουργία των σύγχρονων συρμών, κάτι που ο Τάσος Τέλλογλου επιβεβαίωσε λέγοντας: «Δεν έχουν εγκατασταθεί συστήματα αυτόματης πέδησης, δεν έχουν ανακαινιστεί οι σταθμοί – πολλοί σταθμοί είναι σε άθλια κατάσταση. Άρα πρέπει να γίνουν αυτά τα πράγματα».
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΝΤ1, υπάρχει δέσμευση από την ελληνική πλευρά για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.
«Η ελληνική πλευρά δεσμεύτηκε ότι αυτά τα πράγματα θα προχωρήσουν μέχρι τον Αύγουστο του 2026. Έτσι ώστε το τελευταίο εξάμηνο του 2026, να αρχίσουν οι Ιταλοί να παραδίδουν τα 23 αυτά τρένα, που είπαν σήμερα ότι θα παραδώσουν», είπε ο Τάσος Τέλλογλου και συμπλήρωσε: «Πιστεύω θα γίνουν ανακοινώσεις τις επόμενες μέρες».