Πενταπλασιασμό των ασφαλίστρων των τάνκερ έχει φέρει η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν.
Η τιμή του πετρελαίου, η οποία αυξήθηκε μόλις κατά 0,7% τη Δευτέρα (23.6.2025), μετά τον αμερικανικό βομβαρδισμό του Ιράν, είναι σήμερα πολύ πιο ακριβή από τις θαλάσσιες μεταφορές. Όπως ανέφερε στην Handelsblatt η εταιρεία Flexport, που ειδικεύεται στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, μόνο τα ασφάλιστρα έχουν πενταπλασιαστεί σε ορισμένες περιπτώσεις τις τελευταίες ημέρες.
Για παράδειγμα, τα ασφάλιστρα για ένα επταήμερο ταξίδι προς ισραηλινά λιμάνια έχουν ανέλθει στο 1% της αξίας του πλοίου, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες αρκούνταν στο 0,2% πριν από το ξέσπασμα της κρίσης. «Με μια νέα τιμή περίπου 126 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ, αυτό έχει ως αποτέλεσμα πρόσθετο κόστος έως και 1 εκατ. δολάρια ΗΠΑ ανά ταξίδι», αναφέρει η Flexport.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα πλοία με ισραηλινά λιμάνια προορισμού που επηρεάζονται. Οι ασφαλιστές ανησυχούν ιδιαίτερα για τη διέλευση πλοίων μήκους 33 χιλιομέτρων στο Στενό του Ορμούζ.
Το στενό πλάτους 55 χιλιομέτρων μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) στο νότο θα μπορούσε να αποκλειστεί ή να ναρκοθετηθεί από την Ισλαμική Δημοκρατία τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να παρεμποδιστούν μαζικά οι μεταφορές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το 1/5 αυτών των ενεργειακών πηγών παγκοσμίως εξαρτάται από αυτή τη θαλάσσια οδό.
Το ιρανικό κοινοβούλιο έχει ήδη εγκρίνει τον αποκλεισμό, ανέφεραν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης. Ωστόσο, το βήμα αυτό απαιτεί ακόμη την τελική έγκριση του Ανώτατου Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας της χώρας, του οποίου ηγείται ο Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ.
Οι τιμές των ναύλων διπλασιάζονται μέσα σε μια εβδομάδα
Ωστόσο, οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν ήδη γίνει σημαντικά ακριβότερες – και όχι μόνο λόγω της ασφάλισης.
- Την περασμένη εβδομάδα, ακόμη και πριν από την επέμβαση της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας στο Ιράν, οι τιμές των ναύλων για το πετρέλαιο αυξήθηκαν κατά 20,5%, όπως υπολογίζεται από τον παγκόσμιο δείκτη ναύλων VLCC στις 19 Ιουνίου.
- Η τιμή spot στη διαδρομή από τη Μέση Ανατολή προς την Ανατολική Ασία αυξήθηκε ακόμη και από 10,28 δολάρια ΗΠΑ σε 15,78 δολάρια ΗΠΑ ανά τόνο μέσα σε τέσσερις ημέρες. Μετά τις αεροπορικές επιδρομές το βράδυ του Σαββάτου (21.6.2025), οι ειδικοί αναμένουν τώρα περαιτέρω αύξηση.
- Οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν ακόμη πιο απότομα. Οι διαχειριστές των υπερδεξαμενόπλοιων (VLCC) στη γραμμή Μέσης Ανατολής – Κίνας έπρεπε να πληρώσουν 60.000 δολάρια την ημέρα την περασμένη εβδομάδα – σχεδόν διπλάσια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με δείκτη της εταιρείας ερευνών αγοράς Clarksons Research με έδρα το Λονδίνο.
Και θα μπορούσε να γίνει πολύ χειρότερα. «Τα γεγονότα θα μπορούσαν να ωθήσουν τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων να επικαλεστούν ρήτρες πολέμου», προειδοποιούν οι αναλυτές του κλαδικού ενημερωτικού δελτίου Splash. Τέτοιες ρήτρες κινδύνου στις ασφάλειες αστικής ευθύνης τους επιτρέπουν να απαγορεύουν στους διαχειριστές πλοίων να ταξιδεύουν μέσω ορισμένων θαλάσσιων περιοχών.
Το κόστος των αναπόφευκτων εκτροπών του πλοίου βαρύνει τότε τον ναυλωτή. Σε προηγούμενες συγκρούσεις, όπως ο πόλεμος Ιράν-Ιράκ, ήταν επομένως δαπανηρό για τους διαχειριστές των πλοίων. Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες που ήταν προετοιμασμένοι να διακινδυνεύσουν πυραυλικές επιθέσεις έκαναν μια περιουσία.
Αλλά ακόμη και χωρίς πυραυλικά πυρά ή ρίψη ναρκών από ιρανικά ταχύπλοα, το πέρασμα από τις εκβολές του Περσικού Κόλπου είναι επικίνδυνο. Μόλις πριν από μια εβδομάδα, το πεντάχρονο δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου «Front Eagle» και το φορτηγό πετρελαιοφόρο Adalynn, κατασκευής 2002, συγκρούστηκαν στα ανοικτά των ακτών της Fujairah. Κατά πάσα πιθανότητα, ευθύνεται εσκεμμένη παρέμβαση στα συστήματα εντοπισμού θέσης GPS.
Επιπλέον, οι εντάσεις δεν περιορίζονται στον Περσικό Κόλπο. Οι πολιτοφυλακές Χούτι στην Υεμένη, που είναι σύμμαχοι του Ιράν, έχουν εκτοξεύσει άμεσες απειλές κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα που συνδέονται με τις ΗΠΑ. Η κατάσταση εκεί είχε αρχικά χαλαρώσει τις τελευταίες εβδομάδες πριν από τις επιθέσεις του Ισραήλ στο Ιράν.
Η σύγκρουση με το Ιράν θα μπορούσε επίσης να υπερφορτώσει τους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε πιο απομακρυσμένες χώρες. Κάθε χρόνο, 33 εκατομμύρια τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ για να μεταφορτωθούν στα λιμάνια των ΗΑΕ, Jebel Ali (Ντουμπάι) και Port Khalifa (Αμπού Ντάμπι). Ένας από τους σημαντικότερους παρόχους υπηρεσιών εφοδιαστικής στα Εμιράτα είναι ο όμιλος Dax Group DHL με έδρα τη Βόννη.
«Εάν η κατάσταση επιδεινωθεί, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν να αποφύγουν αυτά τα λιμάνια», αναμένει η Flexport. «Αυτό θα είχε αισθητές συνέπειες, όπως συμφόρηση σε εναλλακτικά λιμάνια όπως το Μουμπάι ή το Κολόμπο».
Τα πλοία ήδη «ανακατευθύνονται»
Η αμερικανική εταιρεία Flexport, ειδικός στην εφοδιαστική αλυσίδα, βλέπει ήδη μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης. «Τα πλοία δρομολογούνται εκ νέου και ορισμένοι μεταφορείς ακυρώνουν τις αναχωρήσεις ως προληπτικό μέτρο», δήλωσε εκπρόσωπος.
Η Hapag-Lloyd στο Αμβούργο δηλώνει επίσης: «Αξιολογούμε ενεργά τους πιθανούς κινδύνους και είμαστε έτοιμοι να προσαρμόσουμε τις δραστηριότητές μας σε περίπτωση που οι συνθήκες αλλάξουν». Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων της Γερμανίας έχει ήδη παρακάμψει το λιμάνι της Χάιφα από την περασμένη εβδομάδα.
Η δανέζικη ανταγωνίστρια Maersk θα μπορούσε επίσης να σταματήσει να ταξιδεύει μέσω του Στενού του Ορμούζ στο μέλλον. «Θα παρακολουθούμε συνεχώς τον κίνδυνο ασφαλείας για τα πλοία μας στην περιοχή και είμαστε έτοιμοι να λάβουμε επιχειρησιακά μέτρα, αν χρειαστεί», δήλωσε εκπρόσωπος.