Το τέλος διαμορφώνεται ανάλογα με την εποχή και τον προορισμό, με υψηλότερες χρεώσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη κατά την τουριστική περίοδο και χαμηλότερες τους υπόλοιπους μήνες, στοχεύοντας στην αποσυμφόρηση λιμανιών και την ενίσχυση της κρουαζιέρας.
Σε εφαρμογή τίθεται από την Κυριακή 21 Ιουλίου το αυξημένο τέλος επιβατών κρουαζιέρας, μετά την υπογραφή της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης από τους υπουργούς Οικονομικών, Ναυτιλίας και Τουρισμού την Τρίτη 1η Ιουλίου. Το νέο τέλος αφορά αποβιβαζόμενους επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που πραγματοποιούν περιηγητικά ταξίδια, σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν. 4256/2014, και επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου.
Το ύψος του τέλους διαφοροποιείται ανάλογα με την περίοδο του έτους και τον προορισμό, με στόχο την αποσυμφόρηση των λιμανιών κατά τους μήνες αιχμής και την ενίσχυση της κρουαζιέρας σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.
Συγκεκριμένα, από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου, το τέλος διαμορφώνεται σε 20 ευρώ για τα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης και σε 5 ευρώ για τους υπόλοιπους λιμένες. Την περίοδο από 1η Οκτωβρίου έως 31 Οκτωβρίου και από 1η Απριλίου έως 31 Μαΐου, το αντίτιμο περιορίζεται σε 12 ευρώ για τα δύο νησιά και σε 3 ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια.
Κατά τη χειμερινή περίοδο, δηλαδή από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Μαρτίου, το τέλος ορίζεται στα 4 ευρώ για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και στο 1 ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας.
Η επιβάρυνση υπολογίζεται ανά επιβάτη και ανά λιμάνι αποβίβασης. Υπόχρεοι για την καταβολή του τέλους είναι οι εταιρείες κρουαζιέρας, οι ναυτικοί πράκτορες ή οι διαχειρίστριες εταιρείες, καθώς και οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους. Η δήλωση των σχετικών στοιχείων γίνεται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής την ημέρα απόπλου του πλοίου, ενώ η καταβολή πραγματοποιείται ανά ημερολογιακό τρίμηνο μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου που εκδίδεται αποκλειστικά ψηφιακά, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το ίδιο υπουργείο διατηρεί το δικαίωμα διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων μέσω των λιμενικών αρχών, προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή απόδοση του τέλους. Σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, προβλέπεται αυστηρή προειδοποίηση και, αν δεν υπάρξει συμμόρφωση, επιβολή του αναλογούντος ποσού. Παράλληλα, είναι δυνατή η απαγόρευση αποβίβασης επιβατών του πλοίου κατά μελλοντικές προσεγγίσεις του σε ελληνικά λιμάνια, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας.