Σε αδιέξοδο οδηγούνται οι διαπραγματεύσεις για το κρίσιμο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, καθώς η προθεσμία για την καταβολή νέας προκαταβολής στη Nexans πλησιάζει, χωρίς να έχει βρεθεί συμφωνία για το ρυθμιστικό και χρηματοδοτικό πλαίσιο.
Σε νέα προσπάθεια εξεύρεσης συμφωνίας θα προσέλθουν στις 23 Ιουλίου οι εμπλεκόμενοι φορείς του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (GSI), σε νέα τηλεδιάσκεψη υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η συζήτηση θα συνεχιστεί στον απόηχο της τελευταίας άκαρπης τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε, χωρίς να υπάρξει σύγκλιση στο κρίσιμο ζήτημα του ρυθμιστικού και χρηματοδοτικού πλαισίου του έργου.
Το ρυθμιστικό αδιέξοδο επανέρχεται έξι μήνες μετά τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου, καθώς πλησιάζει η προθεσμία του Αυγούστου για την καταβολή νέας προκαταβολής στη Nexans, κατασκευάστρια εταιρεία του υποβρύχιου καλωδίου. Οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται τις τελευταίες εβδομάδες μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, της Nexans, των ρυθμιστικών αρχών ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ, καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει εγκρίνει χρηματοδότηση 657 εκατ. ευρώ για το έργο.
Ο ΑΔΜΗΕ, που έχει ήδη δαπανήσει περίπου 300 εκατ. ευρώ, έχει δηλώσει ότι δεν μπορεί να συνεχίσει τις πληρωμές χωρίς εγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο, προκειμένου να εξασφαλίσει τραπεζική χρηματοδότηση. Η Nexans, που έχει συνεχίσει την παραγωγή με βάση προκαταβολές, έχει γνωστοποιήσει πως ενδέχεται να προχωρήσει σε παύση εργασιών αν δεν καταβληθεί νέα προκαταβολή τον Αύγουστο.
Αντικείμενο της διαφωνίας παραμένει η έγκριση ανάκτησης δαπανών για το έτος 2025, συνολικού ύψους 25 εκατ. ευρώ, η οποία δεν έχει δοθεί από τη ΡΑΕΚ. Η κυπριακή πλευρά εκφράζει επιφυλάξεις για την εξέλιξη των δαπανών του έργου, επικαλούμενη τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και την καθυστέρηση στις προβλεπόμενες έρευνες βυθού. Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕΚ υποστηρίζει την εφαρμογή του πλαφόν ανάκτησης δαπανών που προβλέπεται στη διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου, παρά τις ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ΕΕ συμμετέχει στις διαβουλεύσεις για την εξεύρεση ρυθμιστικής λύσης, χωρίς να τοποθετείται επί των γεωπολιτικών παραμέτρων που επηρεάζουν την πρόοδο του έργου.