Λίγες ώρες πριν την προσφυγή στις κάλπες και τα ερωτήματα αναφορικά με την αυτοδυναμία του πρώτου, το ποιος θα πάρει την τρίτη διερευνητική και με τον συνολικό αριθμό των κομμάτων να εξακολουθούν να μην έχουν απάντηση.
Σε κάθε περίπτωση οι απορίες θα λυθούν από την τελική στάση που θα κρατήσουν οι 9.808.760 ψηφοφόροι που θα κληθούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα σε 19.733 εκλογικά τμήματα εκ των οποίων τα 574 είναι τμήματα ετεροδημοτών. Να σημειωθεί ότι ως ετεροδημότες, στον τόπο διαμονής τους θα ψηφίσουν μόνον όσοι είχαν υποβάλει τη σχετική αίτηση έως τις 31 Οκτωβρίου 2014.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών οι ψηφοφόροι μπορούν να ψηφίσουν με την αστυνομική τους ταυτότητα ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας αρχής ή το διαβατήριό τους (ακόμα και αν έχει λήξει εφόσον πρόκειται για ελληνικό διαβατήριο) ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών Ταμείων.
Μετά την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος, οι ψηφοφόροι μπορούν να λάβουν έντυπη βεβαίωση εκλογικού δικαιώματος. Σε περίπτωση διπλοεγγραφής -υπάρχει η επισήμανση Δ στον εκλογικό κατάλογο- ο διπλοεγγεγραμμένος εκλογέας υπογράφει ενώπιον του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής έντυπη υπεύθυνη δήλωση με την οποία δηλώνει ότι δεν ψήφισε ούτε προτίθεται να ψηφίσει την ίδια μέρα σε άλλο εκλογικό τμήμα της χώρας. Οι εκλογείς που δεν θα βρουν το όνομά τους στους εκλογικούς καταλόγους -αλλά είναι γραμμένοι στα δημοτολόγια δήμου της χώρας- έχουν τη δυνατότητα έως το τέλος της εκλογικής διαδικασίας να απευθυνθούν στον δήμο τους και να ζητήσουν πιστοποιητικό εγγραφής στα δημοτολόγια προκειμένου να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Στην εγκύκλιο του υπ. Εσωτερικών επισημαίνεται ότι στους παραλειφθέντες εκλογείς δεν περιλαμβάνονται οι γεννηθέντες το έτος 1997, οι οποίοι δεν είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων.
Αν κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας διαπιστωθεί έλλειψη εντύπων ψηφοδελτίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί λευκό ψηφοδέλτιο το οποίο συμπληρώνεται από τον ίδιο τον εκλογέα ως προς την αναγραφή του ονόματος του συνδυασμού της επιλογής του. Τυχόν συμπλήρωσή του από την εφορευτική επιτροπή συνιστά παραβίαση των διατάξεων της εκλογικής νομοθεσίας.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ypes.gr/services/eea/eeagr/eea.htm, οι εκλογείς μπορούν να μάθουν τον κωδικό του εκλογικού διαμερίσματος, στο οποίο ψηφίζουν.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ypes.gr/services/eea/eeagr/eea.htm οι εκλογείς μπορούν να πληροφορηθούν εάν θα ψηφίσουν σαν ετεροδημότες.
Αλλαγές στην κατανομή των εδρών και των «σταυρών»
Πέραν των παραπάνω η γενική απογραφή του 2011 προκαλεί και σημαντικές αλλαγές στην κατανομή των εδρών και κατ επέκταση αύξηση ή μείωση των “σταυρών” που έχουν δικαίωμα να βάλουν οι ψηφοφόροι. Στις εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, θα σημειωθούν οι ακόλουθες αλλαγές σε μια σειρά νομών, οι οποίες προκαλούν πονοκέφαλο σε μια σειρά βουλευτών, κυρίως της απερχόμενης κυβέρνησης:
Αττικής: Οι βουλευτές αυξάνονται από 12 σε 15.
Α’ Αθηνών: Οι βουλευτές μειώνονται από 17 γίνονται 14.
Β’ Αθηνών: Οι εκλεγόμενοι στη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας γίνονται 44 από 42.
Από μία έδρα κερδίζουν οι
Α’ Πειραιά (6 από 5),
Θεσπρωτία (2 από 1),
Μαγνησία (6 από 5) και
Κυκλάδες (4 από 3)
Απώλεια μιας έδρας θα έχουν οι
Σέρρες (6 από 7),
Τρίκαλα (4 από 5),
Καρδίτσα (4 από 5),
Αχαΐα (8 από 9),
Αιτωλοακαρνανία (7 από 8) και
Βοιωτία (3 από 4).
Οι ψηφοφόροι περιφερειών με 1 εως 3 έδρες έχουν δικαίωμα να βάλουν έναν “σταυρό” προτίμησης, δύο “σταυρούς” στις περιφέρειες που εκλέγουν 4-7 βουλευτές, 3 “σταυρούς” για περιφέρειες με 8 – 12 βουλευτές και τέσσερις “σταυρούς” σε περιφέρειες που εκλέγουν απο 13 και άνω βουλευτές.
Οι καραμπόλες που βγάζουν αυτοδυναμία
Πέραν πάντως από τις οδηγίες προς «ναυτιλομένους»το ερώτημα που κυριαρχεί στα προεκλογικά πηγαδάκια είναι αν το πρώτο κόμμα θα είναι αυτοδύναμο ή όχι.
Το σύνολο των δημοσκοπήσεων εμφανίζουν σταθερά στην κορυφή της κούρσας τον ΣΥΡΙΖΑ. Παράλληλα, προαναγγέλλουν το απόλυτο ντέρμπι για την τρίτη θέση, με «το Ποτάμι», την «Χρυσή Αυγή», το «ΚΚΕ» να εναλλάσσονται στο βάθρο που θα δώσει την τελευταία διερευνητική εντολή. Την ίδια ώρα, οι περισσότερες εταιρίες δημοσκοπήσεων αποφεύγουν να κάνουν αναγωγή των αναποφάσιστων οι οποίοι συγκεντρώνουν ποσοστό κοντά στο 10% με αποτέλεσμα αρκετοί στην κυβέρνηση να υποστηρίζουν ότι η κάλπη μπορεί να ανατρέψει τα δημοσκοπικά ευρήματα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με σιγουριά την κοινοβουλευτική δύναμη του πρώτου κόμματος και κυρίως εάν θα εξασφαλίσει την αυτοδυναμία.
Αυτό συμβαίνει γιατί η αυτοδυναμία δεν εξαρτάται μόνο από το εκλογικό ποσοστό που θα λάβει αλλά κυρίως από το ποσοστό που θα συγκεντρώσουν τα κόμματα που θα μείνουν εκτός Βουλής.
Στην πράξη, το σύστημα λειτουργεί όπως τα συγκοινωνούντα δοχεία: όσο μεγαλώνει το ποσοστό των εξωκοινοβουλευτικών τόσο χαμηλώνει το όριο της αυτοδυναμίας.
Σύμφωνα με τον εκλογικό νόμο οι 250 έδρες (οι 50 δίνονται ως μπόνους στο πρώτο κόμμα) θα μοιραστούν αναλογικά σε όλα τα κόμματα που θα ξεπεράσουν το 3%. Ξεκινώντας από μηδενική βάση, από το απίθανο σενάριο τα εκτός βουλής κόμματα να έχουν 0%, το πρώτο κόμμα εξασφαλίζει την αυτοδυναμία εάν λάβει τουλάχιστον 40,4%. Από εκεί και πέρα για κάθε μονάδα που προστίθεται στα εκτός βουλής κόμματα το ποσοστό της αυτοδυναμίας μειώνεται κατά 0,4%.
Ειδικότερα, με:
5% εκτός Βουλής η αυτοδυναμία κατοχυρώνεται με 38,5%
7% εκτός Βουλής η αυτοδυναμία κατεβαίνει στο 38%
8% το πρώτο κόμμα θα πάρει 151 έδρες με ποσοστό 37,2%
Από 8,5% εως 9,5% το πρώτο κόμμα θα χρειαστεί 37%
Από 10% εως 10,5% η αυτοδυναμία εξασφαλίζεται με 36,5%
Εάν τα εκτός Βουλής κόμματα συγκεντρώσουν από 11% η αυτοδυναμία πέφτει στο 36%
ΜΕ 12% στα εκτός Βουλής κόμματα απαιτείται 35,6% για την αυτοδυναμία
Με 13% διαμορφώνεται στο 35,2%
Με 14% στο 34,8%
Ενώ με ποσοστό 15% στα εκτός Βουλής το πρώτο κόμμα θα χρειαστεί 34,4%
Με βάση την εμπειρία των προηγούμενων εκλογών, τα κόμματα που μένουν εκτός Βουλής συγκεντρώνουν ποσοστό που συνήθως κυμαίνεται από 5% εως 6%.
Αυτή την φορά ωστόσο η μάχη που φαίνεται να δίνουν οι ΑΝΕΛ και το ΚΙΔΗΣΟ για την είσοδό τους στην Βουλή ενδεχομένως να ανατρέψει τα στατιστικά. Εάν δηλαδή δεν μπουν στο κοινοβούλιο, όπως τουλάχιστον δείχνουν οι περισσότερες δημοσκοπήσεις, τότε θα αυξήσουν το ποσοστό των εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων χαμηλώνοντας παράλληλα τον πήχη της αυτοδυναμίας για το πρώτο κόμμα. Σε μια τέτοια περίπτωση που θέλει το ποσοστό των εξωκοινοβουλευτικών να διαμορφώνεται από 8% εως 11% μονάδες , η αυτοδυναμία θα περιοριστεί σε ποσοστά από 37,2% εως 36,5% αντίστοιχα.
Πηγή: protothema.gr
[ad id=”5586″]