Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, υπογραμμίζει την ανάγκη ανάκτησης της επένδυσης των 250 εκατ. ευρώ για το έργο διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, επισημαίνοντας πως χωρίς την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών δεν είναι δυνατή η τραπεζική χρηματοδότηση
Την ανάγκη ανάκτησης των 250 εκατ. ευρώ που έχει ήδη επενδύσει ο ΑΔΜΗΕ στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου (GSI) υπογράμμισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή, Μάνος Μανουσάκης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Όπως τόνισε, χωρίς την εξασφάλιση αυτών των κεφαλαίων –μέσω αποφάσεων των Ρυθμιστών Ελλάδας και Κύπρου– δεν είναι εφικτή η πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση, γεγονός που θέτει εν αμφιβόλω τη συνέχιση του έργου. Εφόσον διασφαλιστεί η ανάκτηση της επένδυσης, θα προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης με τη Siemens για την κατασκευή του Σταθμού Μετατροπής στην Κύπρο.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Μανουσάκης αναφέρθηκε στα οφέλη που αποκομίζουν οι Έλληνες καταναλωτές από τις διασυνδέσεις της Κρήτης και των Κυκλάδων, τα οποία αγγίζουν συνολικά τα 800 εκατ. ευρώ τον χρόνο, κυρίως λόγω της κατάργησης των πετρελαϊκών, υψηλού κόστους τοπικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Συγκεκριμένα, η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, που έχει τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία, μαζί με τη διασύνδεση μέσω Πελοποννήσου, μειώνει το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) κατά περίπου 550 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σημαντικά είναι και τα οφέλη από τις διασυνδέσεις των βορείων Κυκλάδων – Πάρου, Μυκόνου, Άνδρου και Νάξου – οι οποίες έχουν ήδη εξοικονομήσει 160 εκατ. ευρώ ετησίως για τους καταναλωτές, ποσό που θα φθάσει τα 250 εκατ. ευρώ με την ολοκλήρωση των συνδέσεων με τα νησιά των νοτίων Κυκλάδων. Εξίσου αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις για τα μελλοντικά έργα στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, τόσο σε οικονομικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ έκανε ιδιαίτερη μνεία στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των διασυνδέσεων, οι οποίες περιορίζουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενισχύουν την εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και εξασφαλίζουν την ενεργειακή επάρκεια στα νησιά. Στις Κυκλάδες, οι εκπομπές CO₂ έχουν ήδη μειωθεί κατά 220.000 τόνους τον χρόνο και αναμένεται να ξεπεράσουν τις 370.000 τόνους με την πλήρη ενσωμάτωση των νησιών στο ηπειρωτικό σύστημα. Στην Κρήτη, η απεξάρτηση από τις τοπικές πετρελαϊκές μονάδες αναμένεται να μηδενίσει τις εκπομπές. Στα Δωδεκάνησα και το ΒΑ Αιγαίο, η εικοσιπενταετής μείωση υπολογίζεται πάνω από 15 εκατ. τόνους.
Το πρόγραμμα νησιωτικών διασυνδέσεων, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, εξελίσσεται με ταχύ ρυθμό. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί οκτώ διασυνδέσεις την τελευταία οκταετία, με τις Κυκλάδες να ολοκληρώνονται ως το 2026, ενώ έχουν δρομολογηθεί και οι νέες υποβρύχιες γραμμές και Σταθμοί Μετατροπής για τα επόμενα έργα. Στόχος είναι η πλήρης διασύνδεση όλων των μεγάλων νησιών μέχρι τις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Παράλληλα, σημείωσε τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω τοπικών αντιδράσεων σε έργα του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας λόγο για την ανάγκη εξεύρεσης συναινέσεων και κοινών τόπων με τις τοπικές κοινωνίες. Τόνισε πως καθυστερήσεις όπως αυτή της γραμμής Μεγαλόπολης–Πάτρας –που καθυστέρησε δύο χρόνια λόγω προσφυγών πέντε μοναχών– επιφέρουν επιπλέον κόστος για τους καταναλωτές και αυξάνουν το ενεργειακό ρίσκο.
Τέλος, αναφερόμενος στο πρόσφατο μπλακ άουτ στην Ισπανία, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ υπογράμμισε τη σημασία ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των συστημάτων μεταφοράς, σε ένα ενεργειακό περιβάλλον που μετασχηματίζεται ραγδαία λόγω της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ. Επισήμανε ότι η αποθήκευση ενέργειας και η αποτελεσματική διαχείριση των μονάδων ΑΠΕ από τους φορείς σωρευτικής εκπροσώπησης είναι κρίσιμοι παράγοντες για τη διατήρηση της σταθερότητας του συστήματος.