Διαγωνισμός ΕΣΔΙ Δικαστικών Υπαλλήλων 2025: Μελέτη των διατάξεων 1-10 του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων
Από σήμερα και κάθε εβδομάδα, ξεκινάμε να διαβάζουμε τις διατάξεις ανά κώδικα σύμφωνα με τα οριζόμενα της ύλης της Γ σειράς ΕΣΔΙ δικαστικών υπαλλήλων. Ξεκινάμε από Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (Ν.4798/2021).
Εχθές 02/01/2025 ορκίστηκε η Γ Σειρά Δικαστικών Υπαλλήλων της ΕΣΔΙ. Τους ευχόμαστε καλή αρχή και πολλά συγχαρητήρια για την επιτυχία τους.
Κάθε εβδομάδα θα γνωρίζουμε την ύλη μας και τι άλλαξε με τον νέο δικαστικό χάρτη για την α’ φάση (γραπτή δοκιμασία) του επόμενου εισαγωγικού διαγωνισμού ΕΣΔΙ δικαστικών υπαλλήλων οι οποίοι θα τοποθετηθούν σε διάφορα δικαστήρια και εισαγγελίες της χώρας.
Ο διαγωνισμός αυτός που ξεκίνησε το 2023 διεξάγεται κάθε χρόνο και συγκεκριμένα βγαίνει τον Μάιο προκήρυξη, τέλη Ιούνη λαμβάνουν χώρα οι γραπτές εξετάσεις και σχεδόν όλο τον Νοέμβρη εξετάζονται όσοι έλαβαν βαθμό πάνω από 8 τουλάχιστο στη γραπτή δοκιμασία και δεν έχασαν κάποιο μάθημα κάτω από 5. Τέλη Νοέμβρη με αρχές Δεκέμβρη βγαίνουν τα αποτελέσματα και 2/1 ξεκινά η τρίμηνη εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί τρίμηνη πρακτική σε Αθήνα είτε Θεσσαλονίκη και μετά από μια παύση δύο μηνών οι δικαστικοί υπάλληλοι τοποθετούνται μέχρι τώρα στη θέση της πρώτης ή δεύτερης επιλογής τους.
Σημειώνεται ότι θα εργαστούμε με την ύλη που έχουμε ήδη καθώς το αν αλλάξει κάτι θα το μάθουμε 7-10 ημέρες πριν από την γραπτή δοκιμασία. Συνήθως μπορεί να προστεθεί ή να αφαιρεθεί κάποια διάταξη, οι αλλαγές από σειρά σε σειρά δεν είναι μεγάλες.
Οπότε, σήμερα θα γνωρίσουμε στον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων τις διατάξεις από 1 – 10 (γενικές διατάξεις). Κάθε φορά που διαβάζουμε τις διατάξεις, θα παρατίθενται παρακάτω και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών για την καλύτερη κατανόηση της υπό μελέτη ύλης.
Άρθρο 1ο (αρχές του Κώδικα)
Σκοπός του παρόντος Κώδικα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της κατάστασης των δικαστικών υπαλλήλων, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπρεπής, ορθολογική και δημιουργική εργασία τους και να επιτυγχάνεται η ουσιαστική συμβολή τους στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των δικαστηρίων, καθώς και στην ποιότητα και το κύρος της Δικαιοσύνης. Προς τούτο, λαμβάνονται υπόψη η ιδιαιτερότητα της δικαστικής λειτουργίας την οποία υπηρετούν και οι ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις με τις οποίες περιβάλλονται. Η πρόσληψη και η υπηρεσιακή κατάσταση των δικαστικών υπαλλήλων διέπονται από τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.
Άρθρο 2ο (έκταση εφαρμογής)
1. Στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα υπάγονται οι δικαστικοί υπάλληλοι.
2. Δικαστικοί υπάλληλοι είναι οι μόνιμοι υπάλληλοι του Συμβουλίου της Επικρατείας, των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και των εισαγγελιών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων.
3. Ειδικές διατάξεις του Κώδικα καταλαμβάνουν το οριζόμενο σε αυτές προσωπικό.
Άρθρο 3ο (ιθαγένεια)
1. Ως δικαστικοί υπάλληλοι διορίζονται Έλληνες πολίτες.
2. Οι πολίτες των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) επιτρέπεται να διορίζονται σε θέσεις οι οποίες δεν εμπίπτουν στην εξαίρεση της παρ. 4 του άρθρου 45 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.), σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις ειδικές γι’ αυτούς διατάξεις.
3. Ο διορισμός πολιτών κρατών που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται στις περιπτώσεις που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις.
Άρθρο 4ο (ηλικία διορισμού)
1. Ορίζεται κατώτατο όριο ηλικίας διορισμού, κατά κατηγορία, ως ακολούθως: Για τις κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ το εικοστό πρώτο έτος και για την κατηγορία ΥΕ το εικοστό. Ως ημέρα γέννησης θεωρείται η 1η Ιανουαρίου του έτους γέννησης.
2. Η ηλικία αποδεικνύεται από το δελτίο της αστυνομικής ταυτότητας και, σε περίπτωση αμφισβήτησης, από τη ληξιαρχική πράξη γέννησης που έχει συνταχθεί μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από τη γέννηση. Αν δεν υπάρχει τέτοια πράξη, η ηλικία αποδεικνύεται από τα μητρώα αρρένων για τους άνδρες και από το γενικό μητρώο δημοτών (δημοτολόγιο) για τις γυναίκες.
3. Εάν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές στο οικείο μητρώο, επικρατεί η χρονικά πρώτη.
4. Βεβαίωση της ηλικίας ή διόρθωση της εγγραφής με άλλον τρόπο δεν λαμβάνεται υπόψη.
Άρθρο 5ο (εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων)
Δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι: α) όσοι δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές, β) όσοι έχουν αναγνωρισθεί ως αντιρρησίες συνείδησης και δεν έχουν εκπληρώσει, σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις της στρατολογικής νομοθεσίας, άοπλη θητεία ή εναλλακτική πολιτική κοινωνική υπηρεσία.
Άρθρο 6ο (υγεία)
1. Δικαστικοί υπάλληλοι διορίζονται όσοι έχουν την υγεία που τους επιτρέπει να εκτελούν τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης. Η έλλειψη φυσικών σωματικών δεξιοτήτων δεν εμποδίζει τον διορισμό, εφόσον ο δικαστικός υπάλληλος, με την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη, μπορεί να ασκεί τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης. Ειδικές διατάξεις για τον διορισμό ατόμων με αναπηρία δεν θίγονται.
2. Η υγεία των υποψήφιων δικαστικών υπαλλήλων πιστοποιείται με γνωματεύσεις: (α) παθολόγου ή γενικού ιατρού και (β) ψυχιάτρου, είτε του Δημοσίου είτε ιδιωτών, με βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την υπηρεσία τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να πληρωθεί.
3. Ειδικά για τα άτομα με αναπηρία που διορίζονται με γενικές ή ειδικές διατάξεις, η υγεία και η φυσική καταλληλότητα πιστοποιούνται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές, με βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την υπηρεσία τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να αναλάβει ο υπάλληλος.
4. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Υγείας καθορίζονται παθήσεις και βλάβες που αποτελούν κώλυμα διορισμού και κάθε λεπτομέρεια για την πιστοποίηση της υγείας των υποψήφιων δικαστικών υπαλλήλων.
Άρθρο 7ο (ποινική καταδίκη και υποδικία)
1. Δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι: α) Όσοι καταδικάστηκαν αμετάκλητα για κακούργημα, καθώς και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, απιστία δικηγόρου, δωροδοκία, ή παράνομη βεβαίωση ή είσπραξη δικαιωμάτων του Δημοσίου, απιστία κατά του νομικού προσώπου του Ελληνικού Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, ή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, παράβαση καθήκοντος, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής.
β) Όσοι έχουν παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα ή με απευθείας κλήση για κακούργημα ή με τελεσίδικο βούλευμα για πλημμέλημα της περ. α) μπορούν να λαμβάνουν μέρος στις διαδικασίες επιλογής, αλλά δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι, εάν κατά τον χρόνο διορισμού δεν έχει εκδοθεί αμετάκλητη αθωωτική απόφαση ή αμετάκλητο αθωωτικό βούλευμα.
γ) Όσοι καταδικάστηκαν αμετάκλητα σε ποινή στερητική της ελευθερίας, διάρκειας μεγαλύτερης από ένα (1) έτος, για έγκλημα που έχει τελεστεί με δόλο.
2. Η κατά το παρόν άρθρο ανικανότητα προς διορισμό αίρεται μόνο με την έκδοση διατάγματος κατά την παρ. 1 του άρθρου 47 του Συντάγματος, εφόσον με αυτό αίρονται οι συνέπειες της ποινής.
Άρθρο 8ο (δικαστική συμπαράσταση)
Δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι τελούν υπό καθεστώς πλήρους ή μερικής στερητικής ή επικουρικής δικαστικής συμπαράστασης ή συνδυασμού τους, για όσο χρόνο ισχύει η δικαστική απόφαση για τον συμπαραστατούμενο.
Άρθρο 9ο (απόλυση από άλλη θέση για πειθαρχικούς λόγους)
Δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι απολύθηκαν από θέσεις του Δημοσίου ή Ο.Τ.Α. ή άλλου νομικού προσώπου του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στον ν. 4270/2014 (Α’ 143) λόγω επιβολής της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσης ή λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας για σπουδαίο λόγο αναγόμενο σε υπαιτιότητά τους. Για τη διαπίστωση της μη συνδρομής του ανωτέρω κωλύματος διορισμού υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση από τον ενδιαφερόμενο, το αληθές περιεχόμενο της οποίας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από την αρμόδια υπηρεσία διορισμού με βάση τα στοιχεία που τηρούνται στο Μητρώο Απογραφής Ελληνικού Δημοσίου.
Άρθρο 10ο (χρόνος συνδρομής προϋποθέσεων διορισμού)
Οι υποψήφιοι δικαστικοί υπάλληλοι έχουν τα προσόντα και δεν έχουν τα κωλύματα του διορισμού τόσο κατά τον χρόνο λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων όσο και κατά τον χρόνο του διορισμού. Ειδικώς η μη εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων αποτελεί κώλυμα διορισμού, εφόσον αυτές δεν έχουν εκπληρωθεί κατά τον χρόνο διορισμού του υπαλλήλου.
Διαβάστε τα παραπάνω παιδιά δυο με τρεις φορές (όχι απέξω), θέλω να θυμάστε λεπτομέρειες από κάθε άρθρο σύμφωνα με τον τίτλο του άρθρου, ειδικότερα:
- στο άρθρο 1 με τίτλο «αρχές του κώδικα» θέλω να θυμάστε ότι η πρόσληψη και η υπηρεσιακή κατάσταση των δικαστικών υπαλλήλων διέπεται από τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας
- στο άρθρο 2 με τίτλο «έκταση εφαρμογής» θέλω να θυμάστε ότι στον ν. 4798/2021 υπάγονται όλοι οι δικαστικοί υπάλληλοι του Συμβουλίου της Επικρατείας, των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων
- στο άρθρο 3 με τίτλο «ιθαγένεια» θέλω να θυμάστε ότι ως δικαστικοί υπάλληλοι διορίζονται Έλληνες Πολίτες και πολίτες άλλων χωρών υπό προϋποθέσεις
- στο άρθρο 4 με τίτλο «ηλικία διορισμού» θέλω να θυμάστε ότι κατώτατο όριο ηλικίας διορισμού για ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ είναι το 21ο έτος και για ΥΕ το 20ο, η ηλικία αποδεικνύεται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας και αν δεν υπάρχει για άνδρες από τα μητρώα αρρένων και για γυναίκες από το δημοτολόγιο
- στο άρθρο 5 με τίτλο «εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων» θέλω να θυμάστε ότι δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι δεν εκπλήρωσαν τις στρατιωτικές υποχρεώσεις ή δεν απαλλάχθηκαν νόμιμα από αυτές
- στο άρθρο 6 με τίτλο «υγεία» θέλω να θυμάστε ότι δικαστικοί υπάλληλοι διορίζονται όσοι έχουν την υγεία που τους επιτρέπει να εκτελούν τα καθήκοντά τους, η υγεία πιστοποιείται με γνωματεύσεις παθολόγου ή γενικού ιατρού και ψυχιάτρου είτε δημοσίου είτε ιδιωτών, ειδικά η υγεία των ΑΜΕΑ πιστοποιείται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές
- στο άρθρο 7 με τίτλο «ποινική καταδίκη και υποδικία» θέλω να θυμάστε ότι δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι καταδικάστηκαν αμετάκλητα για κακούργημα, όσοι έχουν παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα για κακούργημα ή πλημμέλημα και όσοι καταδικάστηκαν αμετάκλητα σε ποινή στερητική της ελευθερίας πάνω από ένα έτος για έγκλημα με δόλο
- στο άρθρο 8 με τίτλο «δικαστική συμπαράσταση» θέλω να θυμάστε ότι δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι τελούν υπό καθεστώς δικαστικής συμπαράστασης
- στο άρθρο 9 με τίτλο «απόλυση από άλλη θέση για πειθαρχικούς λόγους» θέλω να θυμάστε ότι δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι όσοι απολύθηκαν από το δημόσιο ή ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού ή ΝΠΔΔ λόγω επιβολής της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσης ή λόγω καταγγελίας της σύμβασης για σπουδαίο λόγο
- στο άρθρο 10 με τίτλο «χρόνος συνδρομής προϋποθέσεων διορισμού» θέλω να θυμάστε ότι τα προσόντα και τα κωλύματα διορισμού πρέπει να συντρέχουν τόσο κατά τον χρόνο της αίτησης όσο και κατά το χρόνο του διορισμού.
Θέλω να μάθετε να βλέπετε τον τίτλο ενός άρθρου και να θυμάστε τι πραγματεύεται. Με αυτόν τον τρόπο θα εξοικειωθείτε και θα μπορείτε να φέρετε το πολυπόθητο 15/15 στους κώδικες.
Παρακάτω ακολουθούν είκοσι (20) ερωτήματα πολλαπλής επιλογής για την καλύτερη κατανόηση των παραπάνω διατάξεων ως εξής:
Ερωτήσεις ΚΔΥ (άρθρα 1-10):
- Ποιο είναι το κατώτατο όριο ηλικίας για τον διορισμό δικαστικού υπαλλήλου;
Α. το 18ο έτος
Β. το 20ο έτος για την κατηγορία ΥΕ και το 21ο έτος για τις υπόλοιπες κατηγορίες
Γ. το 25ο έτος
- Ποιοι πολίτες κρατών μελών της ΕΕ μπορούν να διοριστούν ως δικαστικοί υπάλληλοι;
Α. όλοι οι πολίτες της ΕΕ χωρίς εξαιρέσεις
Β. μόνο όσοι πληρούν τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη ΣΛΕΕ
Γ. μόνο όσοι έχουν διαμείνει μόνιμα στην Ελλάδα για πέντε (5) έτη
- Ποιο έγγραφο αποτελεί αποδεικτικό ηλικίας διορισμού σε περίπτωση αμφισβήτησης της ταυτότητας;
Α. η ληξιαρχική πράξη γέννησης που συντάχθηκε εντός 90 ημερών από τη γέννηση
Β. οποιοδήποτε δημόσιο έγγραφο
Γ. υπεύθυνη δήλωση
- Τι συμβαίνει αν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές ηλικίας στα μητρώα αρρένων;
Α. επικρατεί η εγγραφή που είναι πιο πρόσφατη
Β. επικρατεί η χρονικά πρώτη εγγραφή
Γ. επικρατεί η εγγραφή που επιβεβαιώνεται από τον δικαστικό υπάλληλο
- Ποιοι πολίτες κρατών εκτός ΕΕ μπορούν να διοριστούν ως δικαστικοί υπάλληλοι;
Α. όσοι έχουν ελληνική καταγωγή
Β. όσοι προβλέπονται από ειδικές διατάξεις
Γ. όλοι οι πολίτες τρίτων χωρών
- Ποια είναι η διάρκεια ποινής που αποτελεί κώλυμα διορισμού αν έχει τελεστεί με δόλο;
Α. πάνω από έξι μήνες
Β. οποιαδήποτε διάρκεια
Γ. πάνω από ένα έτος
- Ποια είναι η ειδική πρόβλεψη για άτομα με αναπηρία στον διορισμό δικαστικών υπαλλήλων;
Α. δεν διορίζονται άτομα με αναπηρία
Β. διορίζονται μόνο αν η αναπηρία δεν επηρεάζει την εργασία
Γ. διορίζονται αν μπορούν να ασκούν τα καθήκοντα με τεχνική υποστήριξη
- Ποιο είναι το κώλυμα διορισμού για όσους έχουν απολυθεί από το δημόσιο;
Α. η απόλυση για λόγους υγείας
Β. η απόλυση λόγω της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσης
Γ. απόλυση λόγω λήξη σύμβασης
- Πότε ελέγχονται τα προσόντα των υποψηφίων δικαστικών υπαλλήλων;
Α. κατά την προθεσμία υποβολής αιτήσεων και κατά τον διορισμό
Β. μόνο κατά τον διορισμό
Γ. μόνο κατά την υποβολή αιτήσεων
- Ποια είναι η διαδικασία για την πιστοποίηση της υγείας των υποψηφίων δικαστικών υπαλλήλων;
Α. με γνωμάτευση μόνο ιδιώτη ιατρού
Β. με γνωματεύσεις παθολόγου ή γενικού ιατρού και ψυχιάτρου βάσει παραπεμπτικού εγγράφου
Γ. με υπεύθυνη δήλωση
- Ποια ποινική κατάσταση αποτελεί κώλυμα διορισμού δικαστικού υπαλλήλου;
Α. η καταδίκη για κακούργημα ή συγκεκριμένα πλημμελήματα
Β. η καταδίκη για οποιοδήποτε αδίκημα
Γ. η καταδίκη για πλημμελήματα
- Ποιοι υπάγονται στις διατάξεις του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων;
Α. μόνο δικαστικοί λειτουργοί
Β. μόνιμοι υπάλληλοι των δικαστηρίων και εισαγγελιών
Γ. όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι
- Ο Κ, 20 ετών, υποβάλλει αίτηση για διορισμό ως δικαστικός υπάλληλος στην κατηγορία ΠΕ. Τι πράττει η ΕΣΔΙ;
Α. η αίτηση απορρίπτεται λόγω ηλικίας
Β. η αίτηση γίνεται δεκτή καθώς πληροί το κατώτατο όριο ηλικίας
Γ. η αίτηση γίνεται δεκτή μόνο αν ο Κ προσκομίσει ειδική βεβαίωση
- Ο Ν καταδικάστηκε πριν από 5 χρόνια σε ποινή φυλάκισης δύο (2) ετών για υπεξαίρεση. Πλέον έχει εκτίσει την ποινή του και αιτείται διορισμό. Τι ισχύει;
Α. η αίτηση απορρίπτεται καθώς υπάρχει κώλυμα διορισμού
Β. η αίτηση γίνεται δεκτή καθώς έχει εκτίσει την ποινή του
Γ. η αίτηση γίνεται δεκτή μόνο αν προσκομίσει απόφαση υπουργού δικαιοσύνης με την οποία αίρεται η ανικανότητα προς διορισμό
- Ο Γ έχει παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα για κακούργημα, αλλά δεν έχει ακόμα καταδικαστεί. Μπορεί να λάβει μέρος στις διαδικασίες επιλογής;
Α. όχι, καθώς αποτελεί κώλυμα διορισμού
Β. ναι, αλλά δεν μπορεί να διοριστεί αν δεν υπάρξει αμετάκλητο αθωωτικό βούλευμα
Γ. ναι χωρίς κανέναν περιορισμό
- Η Σ, πολίτης τρίτης χώρας, θέλει να λάβει μέρος στις διαδικασίες επιλογής ως δικαστική υπάλληλος. Τι ισχύει;
Α. μπορεί να διοριστεί μόνο εφόσον υπάρχει ειδική διάταξη που το επιτρέπει
Β. δεν μπορεί να διοριστεί σε καμία περίπτωση
Γ. μπορεί να διοριστεί αν έχει άδεια παραμονής μακράς διάρκειας
- Ο Α, υποψήφιος δικαστικός υπάλληλος, δεν έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Μπορεί να διοριστεί;
Α. όχι, καθώς η μη εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων αποτελεί κώλυμα διορισμού
Β. ναι, αν προσκομίσει έγγραφο αναβολής στράτευσης
Γ. ναι, αν δεσμευτεί να εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις μετά τον διορισμό
- Η Κ έχει διαγνωστεί με σοβαρή αναπηρία, μπορεί να διοριστεί ως δικαστική υπάλληλος;
Α. όχι, καθώς δεν πληροί τα κριτήρια φυσικής καταλληλότητας
Β. ναι, εφόσον μπορεί να ασκεί τα καθήκοντα της με την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη
Γ. όχι, καθώς δεν έχει την υγεία για να εκτελέσει τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης
- Ο Π, 22 ετών, δεν προσκομίζει δελτίο αστυνομικής ταυτότητας. Κατά την έρευνα προκύπτει τρεις εγγραφές στα μητρώα αρρένων με διαφορετικές ημερομηνίες. Ποια ημερομηνία λαμβάνεται υπόψη;
Α. η ημερομηνία της ταυτότητας
Β. η χρονικά πρώτη εγγραφή
Γ. η χρονικά τελευταία εγγραφή
- Η Ε τελεί υπό καθεστώς πλήρους δικαστικής συμπαράστασης. Μπορεί να διοριστεί ως δικαστική υπάλληλος;
Α. ναι, εφόσον προσκομίσει έγγραφο από τον δικαστικό συμπαραστάτη της
Β. όχι, καθώς το καθεστώς δικαστικής συμπαράστασης αποτελεί κώλυμα διορισμού
Γ. ναι, για όσο χρόνο ισχύει η δικαστική απόφαση για τον συμπαραστατούμενο
Σωστές απαντήσεις:
1.Β
Ορίζεται κατώτατο όριο ηλικίας διορισμού, κατά κατηγορία, ως ακολούθως: για ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ το 21ο έτος και για κατηγορία ΥΕ το 20ο έτος (άρθρο 4 παρ. 1 ΚΔΥ)
2.Β
Οι πολίτες κρατών μελών της ΕΕ διορίζονται μόνον εφόσον πληρούν τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται στις διατάξεις της ΣΛΕΕ (άρθρο 3 παρ. 2 ΚΔΥ)
3.Α
Σε περίπτωση αμφισβήτησης, η ηλικία αποδεικνύεται από τη ληξιαρχική πράξη γέννησης που έχει συνταχθεί εντός 90 ημερών από τη γέννηση (άρθρο 4 παρ. 2 ΚΔΥ).
4.Β
Εάν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές, επικρατεί η χρονικά πρώτη (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΔΥ).
5.Β
Ο διορισμός πολιτών κρατών εκτός ΕΕ επιτρέπεται μόνο στις περιπτώσεις που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις (άρθρο 3 παρ. 3 ΚΔΥ).
6.Γ
Η καταδίκη σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη από ένα έτος για έγκλημα με δόλο αποτελεί κώλυμα διορισμού (άρθρο 7 παρ. 1γ ΚΔΥ).
7.Γ
Η έλλειψη φυσικών δεξιοτήτων δεν εμποδίζει τον διορισμό, εφόσον ο υπάλληλος μπορεί να ασκεί τα καθήκοντα με την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη (άρθρο 6 παρ. 1 ΚΔΥ).
8.Β
Κώλυμα διορισμού αποτελεί η απόλυση από το δημόσιο λόγω της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσης (άρθρο 9 ΚΔΥ).
9.Α
Τα προσόντα διορισμού ελέγχονται τόσο κατά την προθεσμία υποβολής αιτήσεων όσο και κατά τον διορισμό (άρθρο 10 ΚΔΥ).
10.Β
Η υγεία πιστοποιείται με γνωματεύσεις παθολόγου ή γενικού ιατρού και ψυχιάτρου είτε δημοσίου είτε ιδιωτών με βάση παραπεμπτικό έγγραφο στο οποίο περιγράφονται από την υπηρεσία τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να πληρωθεί (άρθρο 6 παρ. 2 ΚΔΥ).
11.Α
Κώλυμα διορισμού αποτελούν όσοι αμετάκλητα καταδικάστηκαν για κακούργημα καθώς και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση, απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, απιστία δικηγόρου, δωροδοκία ή παράνομη βεβαίωση ή είσπραξη δικαιωμάτων του δημοσίου, απιστία κατά νομικού προσώπου του Ελληνικού Δημοσίου, των ΝΠΔΔ ή των ΟΤΑ, παράβαση καθήκοντος, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής (άρθρο 7 παρ. 1 ΚΔΥ).
12.Β
Στις διατάξεις του ν. 4798/2021 υπάγονται οι δικαστικοί υπάλληλοι οι οποίοι είναι οι μόνιμοι υπάλληλοι του ΣτΕ, των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών, του ΕΣ, της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο ΕΣ, των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων (άρθρο 2 παρ. 2 ΚΔΥ).
13.Α
Το κατώτατο όριο ηλικίας για την κατηγορία ΠΕ είναι το 21ο έτος (άρθρο 4 παρ. 1 ΚΔΥ).
14.Α
Η καταδίκη για υπεξαίρεση αποτελεί κώλυμα διορισμού, ανεξαρτήτως αν η ποινή έχει εκτιθεί (άρθρο 7 παρ. 1α ΚΔΥ).
Η ανικανότητα προς διορισμό αίρεται μόνο με την έκδοση διατάγματος κατά την παρ. 1 του άρθρου 47 του Συντάγματος, εφόσον με αυτό αίρονται οι συνέπειες της ποινής (άρθρο 7 παρ. 2 ΚΔΥ).
15.Β
Όσοι έχουν παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα μπορούν να λάβουν μέρος στις διαδικασίες επιλογής, αλλά δεν διορίζονται δικαστικοί υπάλληλοι αν δεν έχει εκδοθεί κατά τον χρόνο διορισμού αμετάκλητο αθωωτικό βούλευμα (άρθρο 7 παρ. 1β ΚΔΥ).
16.Α
Ο διορισμός πολιτών τρίτων χωρών επιτρέπεται μόνο αν προβλέπεται από ειδικές διατάξεις (άρθρο 3 παρ. 3 ΚΔΥ).
17.Α
Η μη εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων αποτελεί κώλυμα διορισμού (άρθρο 5 ΚΔΥ).
18.Β
Η έλλειψη φυσικών σωματικών δεξιοτήτων δεν εμποδίζει τον διορισμό, εφόσον ο δικαστικός υπάλληλος με την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη μπορεί να ασκεί τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης (άρθρο 6 παρ. 1 ΚΔΥ).
19.Β
Εάν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές στο οικείο μητρώο, επικρατεί η χρονικά πρώτη (άρθρο 4 παρ. 3 ΚΔΥ).
20.Β
Όσοι τελούν υπό καθεστώς πλήρους ή μερικής δικαστικής συμπαράστασης δεν μπορούν να διοριστούν (άρθρο 8 ΚΔΥ).
Και να θυμάστε: «αγάλι – αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι»