Παρά το γεγονός ότι ο Ιούνιος αποτελεί παραδοσιακά έναν από τους μήνες αιχμής για τον ελληνικό τουρισμό, η Αθήνα κατέγραψε απώλειες στους βασικούς δείκτες απόδοσης των ξενοδοχείων της. Πληρότητα, μέση τιμή δωματίου (ADR) και έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) παρουσίασαν αρνητικές μεταβολές σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2024, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής & Αργοσαρωνικού.
Συγκεκριμένα, η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας διαμορφώθηκε στο 88,9%, μειωμένη κατά 2% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο, ενώ η μέση τιμή δωματίου υποχώρησε κατά 3,7% στα €228,50. Ταυτόχρονα, το RevPar κατέγραψε πτώση 5,5%, φτάνοντας τα €203,04.
Ωστόσο, μια πιο μακροσκοπική ματιά στους δείκτες του πρώτου εξαμήνου του 2025 προσφέρει μια πιο αισιόδοξη εικόνα: η πληρότητα αυξήθηκε ελαφρώς κατά 1,3% και διαμορφώθηκε στο 74,5%, η μέση τιμή δωματίου ενισχύθηκε κατά 1,9% στα €169,96 και το RevPar ανέβηκε στα €126,54, σημειώνοντας άνοδο 3,2%. Η θετική τάση αποδίδεται κυρίως στις καλές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου.
Κάτω από τη σκιά της ευρωπαϊκής σύγκρισης
Παρά τις ενδείξεις σταθεροποίησης, η Αθήνα συνεχίζει να υστερεί σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Μαδρίτη, η Βαρκελώνη και η Ρώμη, τόσο σε πληρότητα όσο και σε τιμές και αποδόσεις δωματίων. Αντίθετα, μόνο απέναντι στην Κωνσταντινούπολη η ελληνική πρωτεύουσα καταγράφει σαφή υπεροχή σε επίπεδο πληρότητας.
Η Μαδρίτη διατήρησε σταθερότητα (+0,1%) και παραμένει σε υψηλότερα επίπεδα από την Αθήνα, ενώ η Βαρκελώνη και η Ρώμη κατέγραψαν μικρές μειώσεις πληρότητας, χωρίς όμως να απειληθεί η πρωτοκαθεδρία τους. Ιδιαίτερα εντυπωσιακές ήταν οι επιδόσεις στις τιμές δωματίων: η Μαδρίτη αύξησε τις τιμές της κατά 6,6%, η Ρώμη κατά 3,5% και η Βαρκελώνη κατά 3,1%, ενώ η Κωνσταντινούπολη υποχώρησε κατά 1,5%.
Στο RevPar, η Αθήνα σημείωσε αύξηση 3,2%, ωστόσο η Μαδρίτη ξεχώρισε με άνοδο 6,8%, ενώ και η Ρώμη (+3,1%) και η Βαρκελώνη (+1,6%) ξεπέρασαν την ελληνική πρωτεύουσα. Μόνο η Κωνσταντινούπολη κινήθηκε πτωτικά στο RevPar (-1,4%).
Αναζητώντας σταθερή ταυτότητα στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη
Η σχετική υστέρηση της Αθήνας έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών αποδίδεται σε σειρά εξωγενών παραγόντων. Η διεθνής αστάθεια επηρέασε αρνητικά σημαντικές αγορές προέλευσης, όπως οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, ενώ η αυξημένη προσφορά καταλυμάτων – συμπεριλαμβανομένων των βραχυχρόνιων μισθώσεων – οξύνει τον ανταγωνισμό στην τοπική αγορά.
Ωστόσο, η Αθήνα δεν μένει αδρανής. Σημαντικές επενδύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, ιδίως στην παραλιακή ζώνη, ενώ εντείνονται οι προσπάθειες για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και διαφοροποίηση της εμπειρίας. Η κατεύθυνση είναι στρατηγική και εξωστρεφής – αλλά απαιτεί συνέπεια, επιμονή και σαφές positioning.
Το στοίχημα είναι σαφές: να μετατραπεί η Αθήνα σε πόλη-προορισμό με σταθερά υψηλή απόδοση, ικανή να σταθεί ισότιμα δίπλα στις άλλες μεγάλες μητροπόλεις του Νότου. Και ο Ιούνιος του 2025, παρά τις απώλειες, ίσως αποτελέσει την υπενθύμιση ότι η διατηρήσιμη τουριστική ανάπτυξη απαιτεί όχι μόνο αύξηση επισκεψιμότητας, αλλά και ποιοτική εμβάθυνση.