Ερχεται νέος κύκλος με αυξήσεις τιμών σε τρόφιμα
Τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις έφθασαν τις τελευταίες ημέρες στα σούπερ μάρκετ και αφορούν σε ευρύ φάσμα προϊόντων που περιέχουν κακάο (σοκολάτες, σνακ, ροφήματα κ.ά.), σε καφέ, κρέας κ.λπ.
Τη μείωση του μεσοσταθμικού κέρδους τους, πέραν των μέτρων που ήδη εφαρμόζονται για το πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους, ζήτησε χθες από προμηθευτές και λιανεμπόρους ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος. Επί της ουσίας, αυτό που ζήτησε χθες ο υπουργός στη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της αγοράς ήταν αφενός να απορροφήσουν σημαντικό μέρος των αναπόφευκτων, όπως φαίνεται, ανατιμήσεων στον καφέ, στα σοκολατοειδή, στους χυμούς, στο μοσχαρίσιο κρέας, και αφετέρου να μην αντισταθμίσουν τις απώλειες που θα έχουν από αυτή την κίνηση με ανατιμήσεις σε άλλα είδη.
Αίτημα το οποίο, σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, υποδέχθηκαν με εμφανή δυσαρέσκεια προμηθευτές και λιανέμποροι, ειδικά μάλιστα καθώς δεν φαίνεται να συνοδεύθηκε με κάποιο «αντισταθμιστικό όφελος», όπως για παράδειγμα η άρση του μέτρου του πλαφόν.
«Η βιομηχανία τροφίμων περνάει τη χειρότερη περίοδο της ζωής της», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ιωάννης Γιώτης, επικεφαλής της «Γιώτης» και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), για να τονίσει με έμφαση στη συνέχεια, ερωτηθείς για το πώς θα συμμορφωθεί ο κλάδος με τις υποδείξεις του υπουργού: «Τρώμε τις σάρκες μας».
Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ επισήμαναν ότι με δεδομένο ότι το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου είναι ήδη πολύ χαμηλό, 1,8%, είναι εξαιρετικά δύσκολη η ακόμη μεγαλύτερη συμπίεση των κερδών και θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα επιχειρήσεων και φυσικά των θέσεων εργασίας. «Να βάλουμε πλάτη, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έρθει τσουνάμι αυξήσεων του κόστους», ήταν η απάντηση που έδωσαν στον κ. Θεοδωρικάκο.
Τι φοβίζει την κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης; Κατ’ αρχάς, τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις που έφθασαν τις τελευταίες ημέρες στα σούπερ μάρκετ και αφορούν σε ευρύ φάσμα προϊόντων που περιέχουν κακάο (σοκολάτες, σνακ, ροφήματα κ.ά.), σε καφέ, κρέας κ.λπ. Υπενθυμίζεται ότι η διεθνής τιμή του κακάο έφθασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τον περασμένο Δεκέμβριο λόγω της ξηρασίας στη Δυτική Αφρική, εκεί όπου βρίσκονται οι δύο μεγαλύτερες χώρες παραγωγής (Ακτή Ελεφαντοστού και Γκάνα), ενώ εκτιμάται ότι μέχρι τα τέλη του έτους θα υπάρξει αποκλιμάκωση της τάξης του 30%.
Την εφιαλτική κατάσταση που καλούνται να διαχειριστούν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ περιέγραψε την Δευτέρα ο Λεωνίδας Καρύγιαννης με τρία απλά στοιχεία προχθές.
Όπως σημείωσε στο ρ/σ Στο Κόκκινο, τα τελευταία τέσσερα χρόνια ο γενικός πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 19,2%, οι μισθοί αυξήθηκαν κατά 12,3 – 12,4% και ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ξεπέρασε το 30%.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως κάθε επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ είναι ένας αγώνας επιβίωσης, αφού πλέον οι εταιρίες όχι μόνο διαθέτουν τα προϊόντα τους σε υψηλότερες τιμές, αλλά έχουν κόψει τελείως και τις προσφορές «1+1» ή τις εκπτώσεις 40% που συνηθίζονταν στο παρελθόν. Με τον τρόπο αυτό διατηρούν την τεράστια κερδοφορία τους «με τις ευλογίες της κυβέρνησης».
«Κανείς δεν αγγίζει ένα πολύ σημαντικό θέμα», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος στον Όμιλο Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ.
«Οι πολυεθνικές καλύπτουν το 70% στα ράφια ενός ελληνικού σούπερ μάρκετ. Και πουλάνε από 20 έως και 200 ή 300% ακριβότερα από ό,τι στην Ευρώπη. Αυτή είναι η ουσία της ακρίβειας που κανείς δεν αγγίζει.
»Αν είχε επιβληθεί στις πολυεθνικές να πουλάνε με τιμές Ευρώπης, να είστε σίγουροι ότι τα πράγματα στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ θα ήταν πολύ φθηνότερα».
Οι πολυεθνικές μάλιστα δεν έχουν πρόβλημα στις πωλήσεις τους – παρά τις υψηλές τιμές – καθώς έχουν επιβάλλει το προϊόν τους στο ράφι. «Δεν υπάρχουν αντίστοιχες ελληνικές εταιρίες γιατί τις έχουν εξαγοράσει. Και πολλές φορές ακούς για ένα προϊόν – που έχει ελληνικό όνομα – αλλά ανήκει σε ξένη πολυεθνική».
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Γερμανίας: «Εκεί έχουν μισθούς 2,5% υψηλότερους απ’ότι στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά οι πολυεθνικές στη Γερμανία πουλάνε και 30% και 50% και 100% φθηνότερα από ότι στην Ελλάδα. Εδώ όμως δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός. Δεν υπάρχει κανείς να “τραβήξει το αυτί” σε αυτές τις εταιρίες που κερδοσκοπούν».
«Πώς παρενέβησαν στην κεροδοσκοπία των ενεργειακών εταιριών; Πώς παρενέβησαν στα πολύ ψηλά επιτόκια των τραπεζών;» ανέφερε. «Οι πολυεθνικές είναι κράτος εν κράτει στην Ελλάδα».
Γιατί δεν βλέπουμε περισσότερες ελληνικές ετικές στα σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα πάντα με τον Λεωνίδα Καρύγιαννη, οι πολυεθνικές με την τεράστια κερδοφορία έχουν βάλει και επιβάλλει τα προϊόντα τους στις εμπορικές αλυσίδες.
Αντίθετα μία ελληνική επιχείρηση για να μπει σε εμπορική αλυσίδα πληρώνει «είσοδο», τεράστια ποσά για να βάλει ένα προϊόν. «Έτσι, πολλά και πολύ καλά ελληνικά προϊόντα εταιρειών και συνεταιρισμών παραμένουν εκτός ραφιού στις μεγαλύτερες εμπορικές αλυσίδες».
Αναγκαιότητα ένα ισχυρό καταναλωτικό κίνημα
«Δυστυχώς δεν έχουμε ένα μεγάλο καταναλωτικό κίνημα που θα επέβαλε, με μποϊκοτάζ και άλλες ενέργειες και κινηματική δράση, τον έλεγχο των πολυεθνικών», υποστήριξε τέλος.
«Πρέπει να δημιουργηθεί, όπως και να ξαναεφεύρουμε τους συνεταιρισμούς για να αντιδράσουμε στην ασύδοτη οικονομία της – υποτίθεται “ελεύθερης” – αγοράς. Γιατί τα ολιγοπώλεια επιβάλλουν τιμές και καταναλωτικές συμπεριφορές, ενώ μεταξύ τους ουσιαστικά καθορίζουν τις τιμές».