Οι προτάσεις για ένταξη στο SAFE πρέπει να κατατεθούν έως το τέλος Ιουλίου.
Την επίσημη πρότασή της για ένταξη στον νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μηχανισμό SAFE (Security Action for Europe), στο πλαίσιο του προγράμματος ReARM Europe, καταθέτει σήμερα, Τρίτη 29 Ιουλίου 2025, η Ελλάδα, διεκδικώντας χαμηλότοκα δάνεια τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ.
Ο στόχος της πρότασης είναι η ενίσχυση της εθνικής άμυνας και η ουσιαστική στήριξη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, με προτεραιότητα την αναβάθμιση και προμήθεια στρατιωτικών οχημάτων.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στον μηχανισμό SAFE ενισχύει το Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ), αυξάνοντας τον προϋπολογισμό του από 28,8 δισ. ευρώ σε 30 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025–2036. Η αύξηση αυτή στοχεύει στην ενδυνάμωση της αποτρεπτικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων, στην τεχνολογική και βιομηχανική αναβάθμιση του αμυντικού τομέα, αλλά και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και εγχώριας προστιθέμενης αξίας.
Η ελληνική κυβέρνηση είχε ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του κανονισμού SAFE, πετυχαίνοντας κρίσιμες βελτιώσεις, όπως η υποχρεωτική ομοφωνία των κρατών-μελών για τη συμμετοχή τρίτων χωρών, διασφαλίζοντας έτσι την προστασία των εθνικών συμφερόντων. Την πρόθεση της Ελλάδας να υποβάλει αίτημα για τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας έμφαση σε προγράμματα που αφορούν την κινητικότητα του Στρατού, όπως η αναβάθμιση των τεθωρακισμένων οχημάτων τύπου Μ-113 και η προμήθεια νέων οχημάτων γενικής χρήσης.
Οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού συνδέονται άμεσα με τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι προτάσεις για ένταξη στο SAFE πρέπει να κατατεθούν έως το τέλος Ιουλίου, ώστε να μετατραπούν σε προγράμματα κοινοπραξιών μέχρι τον Νοέμβριο του 2025. Ο μηχανισμός έχει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030 και δεδομένης της φύσης των εξοπλιστικών προγραμμάτων, που απαιτούν πολυετή προετοιμασία, η διαδικασία έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα.
Το πρόγραμμα SAFE, με συνολικό ύψος δανεισμού 150 δισ. ευρώ και ορίζοντα αποπληρωμής 40 ετών, δίνει έμφαση σε δράσεις με υψηλό βαθμό συμμετοχής της ευρωπαϊκής – και κατ’ επέκταση ελληνικής – αμυντικής βιομηχανίας.
Η κυβέρνηση προκρίνει ώριμα έργα που μπορούν να αναπτυχθούν με ταχύτητα και να παραχθούν εντός συνόρων, μέσω των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και των σχηματισμένων κοινοπραξιών με άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα προγράμματα κινητικότητας – όπως τα τεθωρακισμένα και τα οχήματα υποστήριξης – που βρίσκονταν προγραμματισμένα για υλοποίηση προς το τέλος του ΜΠΑΕ, έρχονται πλέον στο προσκήνιο χάρη στη δυνατότητα χρηματοδότησης από το SAFE. Η αναβάθμιση των Μ-113 έχει προϋπολογιστεί στα 600 εκατ. ευρώ, ενώ η προμήθεια νέων φορτηγών και οχημάτων γενικής χρήσης φθάνει τα 400 εκατ. ευρώ.