Κάθε χρόνο, μόλις πλησιάζει το καλοκαίρι, πολλοί αισθάνονται έντονη πίεση να αποκτήσουν το λεγόμενο «καλό σώμα» για την παραλία. Φράσεις όπως «Πώς θα βγω έτσι στην παραλία;», «Θέλω να χάσω 2-3 κιλά και μετά πάω για μπάνιο» ακούγονται συχνά γύρω μας ή τις έχουμε πει και οι ίδιοι όταν ανησυχούσαμε για την εικόνα μας. Σύμφωνα με έρευνα του Forbes σε 2.000 ενήλικες, το 37% αγχώνεται να έχει ένα σώμα που τους ικανοποιεί για τις καλοκαιρινές διακοπές. Το φαινόμενο αυτό δεν κάνει διακρίσεις ηλικίας: οι νεότεροι το βιώνουν εντονότερα, όμως και μεγαλύτερες γενιές επηρεάζονται σημαντικ
Ιδιαίτερα η Gen Z (γεννημένοι 1996-2012) φαίνεται πιο ευάλωτη: το 51% των νέων αυτών δηλώνουν ότι αισθάνονται πίεση να «μπουν σε φόρμα» πριν τις διακοπές. Ακολουθούν οι millennials με 42%, η Gen X με 35% και οι baby boomers με 23%. Η κοινωνική πίεση αφορά ανεξαρτήτως φύλου – δεν είναι μόνο οι γυναίκες που αγχώνονται. Παρότι μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών (42%) νιώθει ότι «πρέπει» να χάσει βάρος και να πετύχει μια συγκεκριμένη εμφάνιση σώματος, ένα σημαντικό 31% των ανδρών δηλώνουν αντίστοιχη ανησυχία. Με άλλα λόγια, το ιδανικό του «γυμνασμένου κορμιού» απασχολεί όλους, αντανακλώντας μια πολιτισμική εμμονή με την εμφάνιση.
Στη σύγχρονη εποχή, η εικόνα του σώματος έχει μετατραπεί σε προσωπικό project. Δίαιτες, έντονη γυμναστική, ακόμη και παρεμβάσεις όπως πλαστικές χειρουργικές ή ορμονοθεραπείες, αξιοποιούνται για τη διατήρηση ή τη μεταμόρφωση του σώματος ώστε να συμβαδίζει με τις τάσεις. Η κοινωνία και τα μέσα έχουν προωθήσει συγκεκριμένα πρότυπα «ιδανικού» κορμιού – συχνά νέοι, αδύνατοι ή με καλοσχηματισμένους μύες, χωρίς ατέλειες. Όπως επισημαίνει η αρθρογράφος και διδάκτωρ ψυχολογίας Εύα Στάμου, η κοινωνική πίεση, οι εικόνες στα μίντια, η βιομηχανία της μόδας και του κινηματογράφου διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό το πώς νιώθει (κυρίως η γυναίκα) για το σώμα της και την επιθυμία της να το αλλάξει
Σήμερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ίσως τον κυριότερο φορέα διάδοσης των προτύπων ομορφιάς. Στο Instagram, το TikTok και άλλα social media, προβάλλονται καθημερινά αμέτρητες εικόνες «τέλειων» σωμάτων, συχνά ρετουσαρισμένες ή φιλτραρισμένες. Αυτή η φιλτραρισμένη πραγματικότητα δημιουργεί μια στρεβλή εικόνα του τι είναι φυσιολογικό σώμα. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ψυχοθεραπεύτρια Olivia Verhulst, τα τοξικά μηνύματα για το σώμα γίνονται ανεξέλεγκτα το καλοκαίρι – ακριβώς την περίοδο που οι άνθρωποι εκτίθενται περισσότερο.
Σήμερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ίσως τον κυριότερο φορέα διάδοσης των προτύπων ομορφιάς. Στο Instagram, το TikTok και άλλα social media, προβάλλονται καθημερινά αμέτρητες εικόνες «τέλειων» σωμάτων, συχνά ρετουσαρισμένες ή φιλτραρισμένες. Αυτή η φιλτραρισμένη πραγματικότητα δημιουργεί μια στρεβλή εικόνα του τι είναι φυσιολογικό σώμα. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ψυχοθεραπεύτρια Olivia Verhulst, τα τοξικά μηνύματα για το σώμα γίνονται ανεξέλεγκτα το καλοκαίρι – ακριβώς την περίοδο που οι άνθρωποι εκτίθενται περισσότερο.