Ο Έλληνας ηθοποιός Μανώλης Εμμανουήλ μιλά για την καριέρα του στο εξωτερικό αλλά και την πρώτη φορά που παίζει θέατρο φέτος στη μητρική του γλώσσα και στο ελληνικό κοινό.
Νάντια Ρηγάτου
Ο Μανώλης Εμμανουήλ έχει συμμετάσχει στην αγγλική σειρά «The Durrells», πρωταγωνίστησε στην ταινία Greed του Michael Winterbottom, συμμετείχε στο βίντεο-mockumentary του Lost My Marbles και προωθεί την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Φέτος για πρώτη φορά παίζει θέατρο στα Ελληνικά και μοιράζεται την εμπειρία του.
Πώς αισθανθήκατε στην πρεμιέρα του «Κράτα Με», η οποία ουσιαστικά σηματοδότησε τη δική σας πρώτη φορά που παίξατε στη μητρική σας γλώσσα, σ’ ελληνική σκηνή;
Μ.Ε: Μεγάλη χαρά και λαχτάρα, αλλά φυσικά και αγωνία. Σ’ αυτή την παράσταση με βλέπουν φίλοι, γνωστοί και άνθρωποι του χώρου που δεν με έχουν δει ποτέ στο θέατρο και παίζω επιτέλους και στη μητρική μου γλώσσα! Ήταν κάτι που το ήθελα πολύ και είμαι πολύ ευτυχισμένος που το κάνω με αυτό το έργο και αυτούς τους συνεργάτες.
Το έργο παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό και φέτος είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στη χώρα μας. Πού ακουμπά το ελληνικό κοινό;
Μ.Ε: Το σημαντικό που θέλουμε να πάρει ο θεατής από το έργο είναι ότι τη στιγμή της απώλειας αυτό που τελικά μένει είναι η αγάπη. Και πως όλα τα άλλα, όταν κοιτάζουμε πίσω, είναι πολύ μικρά και ασήμαντα. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, το «Κράτα Με» θέτει ερωτήματα πολύ καίρια και σημαντικά: Μπορεί να λειτουργήσει μια σχέση όταν ο ένας είναι θρήσκος και ο άλλος θέλει πάντα επιστημονικές αποδείξεις; Γιατί είναι σημαντικό μια γκέι σχέση να μπορεί να επισημοποιηθεί νομικά; Πώς μπορούν δυο χωρισμένοι γονείς να πάρουν αποφάσεις ζωής για το παιδί τους; Τι θυσίες κάνουμε ώστε να μας αποδεχτούν οι άλλοι; Λίγο πολύ πιστεύω πως είναι ζητήματα που μας αφορούν όλους και το έργο δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο για την Ελλάδα του 2024. Πολλά από αυτά τα ζητήματα συζητιούνται διαρκώς στα πάνελ και φυσικά και η φετινή αλλαγή της νομοθεσίας για την νομιμοποίηση των γκέι γάμων είναι ένα θέμα που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Ελπίδα μου είναι πώς η παράσταση θα οδηγήσει σε εποικοδομητικές συζητήσεις.
Στην παράσταση, ο Λουκ είναι σε κώμα. Υποδύεστε τον σύντροφό του, τον Άνταμ ο οποίος δεν έχει κανέναν λόγο, σχεδόν δεν μπορεί καν να τον δει, σε αντίθεση με τους γονείς του. Πώς διαχειρίζεται ο ήρωάς σας αυτή τη συνθήκη;
Μ.Ε: Δυσκολεύεται πάρα πολύ να τη διαχειριστεί. Είναι ο άνθρωπος του, τον ξέρει καλύτερα από τον καθένα και έχει την πιο στενή σχέση μαζί του από όλους όσους είναι στο νοσοκομείο, και παρ’ όλα αυτά δεν είναι επίσημα οικογένεια, επομένως δεν μπορεί να τον δει στην εντατική. Είναι θυμωμένος, απελπισμένος και εγκλωβισμένος γιατί ξέρει επίσης πως το να πει την αλήθεια, θα είναι κάτι που προδίδει τα «θέλω» του Λουκ που είχε επιλέξει να κρατήσει την προσωπική του ζωή κρυφή από τους δικούς του.
-Και τι έκανε, θεωρείτε, τον Λουκ να μην έχει αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα στους γονείς του;
Μ.Ε: Η σχέση του Λουκ με τους γονείς του ήταν περίπλοκη από παιδί, η μητέρα του έφυγε από το σπίτι όταν ήταν πολύ μικρός και ο πατέρας του ήταν πάντα πολύ συντηρητικός και θρήσκος. Σίγουρα θεωρούσε πως να τους το αποκαλύψει θα ήταν κάτι δύσκολο και που, ο πατέρας του κυρίως, δεν θα αποδεχόταν εύκολα. Αντιμετώπισε αντιδράσεις όταν του είπε ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός επομένως ήταν σίγουρος πως εάν του μιλούσε και για το ότι είναι γκέι, θα τον θύμωνε και απογοήτευε ακόμη περισσότερο. Φοβάται ακόμη και πως θα μπορούσε να του απαγορεύσει να έχει επαφές με τον μικρό του αδερφό, τον Μπεν, που τον αγαπάει πολύ και δεν θέλει να τον χάσει.
-Η παράσταση είναι μια διαρκής σύγκρουση ανάμεσα στις κοινωνικά επιβεβλημένες «αλήθειες» και την αλήθεια που αισθάνεται κανείς μέσα του. Έχουμε κάνει βήματα ως κοινωνία ως προς την ουσιαστική σύγκλιση αυτών των δύο μερών;
Μ.Ε: Στο συγκεκριμένο τομέα καταφέραμε, επιτέλους, φέτος να κάνουμε ένα βήμα που ο υπόλοιπος δυτικός κόσμος έχει πραγματοποιήσει εδώ και χρόνια. Κάποιες φορές, η αλλαγή πρέπει να προχωρήσει, ακόμη κι αν προκαλεί δισταγμούς. Ελπίζω πως τα μέλη της κοινωνίας που ακόμα βλέπουν αυτή την αλλαγή με επιφύλαξη ή την αποδοκιμάζουν, σύντομα θα αντιληφθούν την αναγκαιότητά της. Και πραγματικά εύχομαι να συμβάλουμε, έστω και λίγο, στην ευαισθητοποίηση του κόσμου, κάνοντάς τον να αναλογιστεί ζητήματα που ίσως δεν είχε σκεφτεί προηγουμένως. Θα θεωρήσουμε ότι έχουμε πετύχει τον στόχο μας αν οι θεατές φύγουν με την ανάγκη να ανοίξουν συζητήσεις, να αναρωτηθούν για το τι είναι πραγματικά σωστό και δίκαιο και, ενδεχομένως, να αναθεωρήσουν προηγούμενες απόψεις. Φυσικά, όσο πιο συντηρητική είναι μια κοινωνία, και η ελληνική κοινωνία είναι δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό πολύ συντηρητική, τόσο μεγαλύτερη είναι η πρόκληση για να επιτευχθεί αυτό.
-Παρακολουθούμε, όμως, και τους φίλους του ζευγαριού, οι οποίοι γνωρίζουν. Τι είναι για σας οι φίλοι;
Μ.Ε: Ένα από τα πράγματα για τα οποία είμαι πιο περήφανος στη ζωή μου, είναι οι φιλίες που έχω κάνει και κρατήσει- έχω πού στενές σχέσεις με φίλους από το σχολείο, το πανεπιστήμιο, τη δραματική και από τη δουλειά. Κάποιοι από αυτούς είναι οικογένεια. Μου έχουν και τους έχω σταθεί σε πολύ δύσκολες στιγμές, έχουμε μοιραστεί χαρές, διακοπές, επιτυχίες. Τόσο στην Αθήνα, όσο και στο Λονδίνο, έχω ανθρώπους που θεωρώ πραγματικά δικούς μου και ναι, έχω πολλά παραδείγματα που φίλοι μου έχουν δώσει πιο αντικειμενική, πιο νηφάλια ματιά σε προβλήματα που με απασχολούσαν. Πολλά από αυτά που μου έχουν συμβεί μέχρι τώρα, θα τα είχα βιώσει πολύ διαφορετικά αν δεν τους είχα δίπλα μου.
-Η αρχή της καριέρας σας έγινε στο Λονδίνο. Ποιες ήταν οι πιο καθοριστικές στιγμές της επαγγελματικής σας πορείας εκεί και ποιο το ιδανικό σενάριο για το μέλλον;
Μ.Ε: Η ταινία Greed του Michael Winterbottom αποτέλεσε σταθμό στην καριέρα μου, ανεβάζοντάς την σε άλλο επίπεδο. Η συμμετοχή γνωστών ονομάτων, όπως οι Steve Coogan, Isla Fisher, Stephen Fry και Asa Butterfield, σε συνδυασμό με την παγκόσμια διανομή της μέσω πλατφορμών όπως το Netflix, το Amazon Prime και το Apple TV, συνέβαλαν σημαντικά στο να γίνω πιο γνωστός, τόσο στον χώρο όσο και στο κοινό. Ένα ακόμη ορόσημο για μένα ήταν η συμμετοχή μου στη σειρά Η Οικογένεια Ντάρελ. Έχω εξαιρετικές αναμνήσεις από τη δουλειά μου σε αυτήν τη σειρά. Εμφανίστηκα σε κάποια επεισόδια της πρώτης σεζόν και κανείς από εμάς δεν φανταζόταν τότε πόσο μεγάλη επιτυχία θα είχε σε παγκόσμιο επίπεδο. Όταν προβλήθηκε για πρώτη φορά στο ITV, η σειρά συγκέντρωνε 9-10 εκατομμύρια τηλεθεατές ανά επεισόδιο! Ήταν, επίσης, η πρώτη μου συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς σε τηλεοπτική παραγωγή. Τέλος, δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη μου επαγγελματική παράσταση στο Λονδίνο, μετά την αποφοίτησή μου από τη δραματική σχολή. Ήταν μια μοντέρνα εκδοχή των Επικίνδυνων Σχέσεων, όπου υποδύθηκα τον Βαλμόντ.Το ιδανικό μου σενάριο για το μέλλον θα ήταν να μπορώ να μοιράζω το χρόνο μου μεταξύ των δύο χωρών και να συμμετέχω σε αξιόλογες δουλειές και στις δύο.
Η παράσταση «Κράτα με» παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 έως 14/1
Λίγα λόγια για την υπόθεση
Ένα ατύχημα αλλάζει τα δεδομένα όλων των ηρώων και τους φτάνει στην οριακή στιγμή που θα πρέπει να λάβουν σημαντικές αποφάσεις ζωτικής σημασίας: Ο Λουκ είναι σε κώμα. Ο Άνταμ, ο επί πέντε χρόνια σύντροφος του, είναι έξω από την εντατική και βρίσκεται αντιμέτωπος με τους γονείς του Λουκ, οι οποίοι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για τη σχέση τους. Οι γονείς του, διαζευγμένοι πια, θα πρέπει να κάνουν χρήση του δικαιώματος τους ως κηδεμόνες. Οι φίλοι του Λουκ βρίσκονται ανάμεσα τους, ανήμποροι να γεφυρώσουν τις δύο μεριές.
Όλοι τους πραγματικοί άνθρωποι με σύγχρονους προβληματισμούς για την πίστη, την αφοσίωση, τη συντροφικότητα, τα όνειρα για μια απλή ζωή χωρίς καταστολές. Κανείς δε δικάζεται, αλλά όλοι μας ερχόμαστε αντιμέτωποι με θέματα που ίσως έχουμε ακούσει ή βιώσει οι ίδιοι. Κανείς δε μπορεί να πει με ασφάλεια ποιος έχει δίκιο σε αυτήν την πάλη με την ηθική, η οποία στις μέρες μας αλλάζει πρόσωπο πολύ συχνά.
Η αγάπη είναι ο καταλύτης. Η αγάπη για το παιδί σου, που μπορεί πια να μην το ξέρεις επειδή έχει ακολουθήσει το δικό του δρόμο. Η αγάπη για τον σύντροφό σου που η σχέση σας μπορεί να έχει νομιμοποιηθεί ή όχι. Η αγάπη για τον φίλο σου που τον σπρώχνεις να βρει τον καλύτερο εαυτό του και τον κρατάς όταν παραπατάει.
To «Κράτα με» είναι ένα βαθιά τρυφερό έργο, με τη συγκίνηση και το χιούμορ να εναλλάσσονται διαρκώς.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βασίλης Μυριανθόπουλος.
Τον θίασο αποτελούν οι:
Μανώλης Εμμανουήλ , Δημήτρης Καραβιώτης, Δημήτρης Λιακόπουλος, Άλκης Μπακογιάννης, Τζίνη Παπαδοπούλου, Άντρια Ράπτη.
Φωτογράφος: Σπύρος Μπακάλης