Παρά τη μεγάλη ευκαιρία που διανοίγεται για τον κατασκευαστικό τομέα, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των μεγάλων εταιρειών να προσεγγίζει πλέον τα 20 δισ. ευρώ, ο κλάδος εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρές προκλήσεις.
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να φέρει εις πέρας μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα της προηγούμενης δεκαετίας, επιχειρώντας να κλείσει ένα σημαντικό κεφάλαιο στα κατασκευαστικά δεδομένα της χώρας.
Πέρα από τις γνωστές παθογένειες του Δημοσίου, που καθυστερούν την υλοποίηση των έργων, εδώ και χρόνια παρατηρείται ανεπάρκεια σε ειδικευμένο προσωπικό, ενώ οι διαδικασίες αδειοδότησης για εργαζόμενους από το εξωτερικό είναι ιδιαίτερα αργές. Μεγάλο πρόβλημα αποτελούν οι μελέτες πολλών έργων, που δεν είναι ώριμες, ενώ συχνά και η χρηματοδότηση παραμένει προβληματική.
Η κλιματική κρίση επίσης προσθέτει νέα δεδομένα, καθιστώντας πολλά από τα σχεδιασμένα έργα ανεπαρκή, ενώ υπογραμμίζεται η ανάγκη για ανθεκτικές και βιώσιμες υποδομές. Παρά μάλιστα τις πρωτοβουλίες της Πολιτείας, όπως το Μητρώο Γεφυρών, παραμένει ζητούμενο η ουσιαστική στήριξη, καλύτερη διαχείριση και λογοδοσία τόσο από το κράτος όσο και από τον ίδιο τον κλάδο.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα και μετά από σημαντικές καθυστερήσεις και προβλήματα, σύντομα όπως έχει ανακοινώσει και ο νέος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, θα ολοκληρωθούν ή θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης σημαντικά οδικά και σιδηροδρομικά έργα.
Ήδη, προ ολίγων ημερών έπεσαν οι υπογραφές με τους αναδόχους για τα έργα αποκατάστασης ύψους 1,35 δισ. ευρώ από τις καταστροφές «Daniel και «Elias» στη Θεσσαλία. Τα σιδηροδρομικά πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα σε 15 μήνες, ενώ τα οδικά σε 48 μήνες.
Σε μία εβδομάδα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), και συγκεκριμένα για το κύριο υποέργο Χανιά – Ηράκλειο.
Όσον αφορά τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, με τα πρώτα 65 χιλιόμετρα να παραδίδονται μέχρι τα τέλη Ιουλίου και τα υπόλοιπα 10 μέχρι το τέλος του έτους.
Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), το Υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι το έργο θα είναι πλήρως ολοκληρωμένο την άνοιξη του 2026, με την παράδοση του τελευταίου (βόρειου) τμήματος Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός. Σε ό,τι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, έως τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους θα προστεθούν πέντε επιπλέον σταθμοί στο υπόγειο δίκτυο.
Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι το FlyOver στη Θεσσαλονίκη, το οποίο, σύμφωνα με το υπουργείο, προχωρά με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται σε συνδυασμό με το Μετρό – να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Τέλος, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, με το ποσοστό ολοκλήρωσης να έχει ήδη ξεπεράσει το 50%.