Πώς θα διαμορφωθεί ο νέος κατώτατος μισθός του 2025
Έτσι η πρώτη εκτίμηση κυβερνητικών στελεχών κάνουν λόγο για αύξηση του κατώτατου μισθού ύψους 49 ευρώ περίπου από τον Απρίλιο του 2025.
Ωστόσο η αγοραστική δύναμη, το γενικό επίπεδο των ακαθάριστων αποδοχών, ο ρυθμός αύξησής τους και η παραγωγικότητα της εργασίας θα αποτελούν τα τέσσερα μεγέθη βάσει των οποίων θα καθορίζεται από το 2025 και μετά ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα.
Αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα η κείμενη νομοθεσία για κάθε στάδιο της διαδικασίας, προβλέπει:
– Αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για τη σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού.
– Σύνταξη και υποβολή της έκθεσης.
– Διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση.
– Διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων, καθώς και της έκθεσης των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης.
– Τέλος γίνεται εισήγηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.
Στο μεταξύ επιτάχυνση της διαδικασίας επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων εργασίας χωρίς εμπόδια όπως η πρόσβαση της διαιτησίας μελετά το υπουργείο Εργασίας για την ενίσχυση των μισθών.
Γι αυτό και η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως συνεχίζει τις διαδοχικές επαφές της με τους κοινωνικούς εταίρους, θέλοντας να δημιουργήσει το καλύτερο δυνατό πλαίσιο συναίνεσης, στο πεδίο των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Η ηγεσία του υπουργείου εργασίας μελετά παρεμβάσεις στο πεδίο των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων σε μια προσπάθεια περαιτέρω στήριξης του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα και όχι μόνο του κατώτατου.
Παράλληλα τον Οκτώβριο ή το αργότερο τον Νοέμβριο αναμένεται να ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο η Κοινοτική Οδηγία για «αξιοπρεπείς» κατώτατους μισθούς.
Για την κοινοτική οδηγία έχει συσταθεί επιτροπή η οποία θα δώσει κατευθύνσεις – προτάσεις, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.
Σύμφωνα με το σκεπτικό, βάσει του οποίου αναμένεται να γίνει η ενσωμάτωση της επίμαχης Οδηγίας:
– Κάθε χώρα – μέλος της ΕΕ είναι ελεύθερη να επιλέξει τον αριθμό και τη βαρύτητα των κριτηρίων που θα χρησιμοποιήσει για τον καθορισμό των βασικών αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα.
Θα πρέπει όμως οπωσδήποτε να λαμβάνει κατ’ ελάχιστον υπόψη τα εξής ιδιαίτερα σημεία:
- Την αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών.
- Το γενικό επίπεδο των ακαθάριστων μισθών και την κατανομή τους.
- Τον ρυθμό αύξησης των ακαθάριστων μισθών.
- Τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα της εργασίας.
Αυτές οι τέσσερις βασικές προβλέψεις, με την ανάλογη χρήση θα μπορούν εν πολλοίς να ρυθμίζουν στο μέλλον τις κατώτατες αποδοχές, άρα και την εξέλιξη του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες η επιτροπή θα καθορίσει έναν αλγόριθμο (που θα διαμορφωθεί και από αυτά τα μεγέθη) με βάση τον οποίο οι επιστημονικοί και οι κοινωνικοί φορείς θα συντάσσουν τα πορίσματά τους για τον κατώτατο μισθό.
– Η Ελλάδα ανήκει στις 22 χώρες που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό.
Μόνο σε πέντε κράτη-μέλη της ΕΕ (Αυστρία, Δανία, Φινλανδία, Ιταλία και Σουηδία) ο κατώτατος μισθός καθορίζεται από συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Βέβαια υπάρχει και η πρόβλεψη στην Κοινοτική Οδηγία, αναφορικά με την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό των νόμιμων κατώτατων μισθών και την επιβολή κυρώσεων στους εργοδότες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Ωστόσο αν και οι κοινωνικοί εταίροι συμμετέχουν μέσω εισηγήσεων στη διαδικασία για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού τον τελικό λόγο έχει η κυβέρνηση.