Είναι τελικά η ομορφιά υποκειμενική; Είναι, άραγε, «στο μάτι του θεατή» ή ακολουθεί ορισμένους κανόνες;
Η συμμετρία και οι αναλογίες παίζουν ρόλο, και παρόλο που η κουλτούρα και οι κανόνες διαμορφώνουν την αντίληψή μας για την ομορφιά, οι ερευνητές παρατηρούν μια σταθερά εντυπωσιακή συμφωνία μεταξύ των ανθρώπων για τους οποίους θεωρούν όμορφους.
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η αγορά ομορφιάς βρίσκεται σε σταθερή άνοδο (εκτός από μια μικρή πτώση του Covid το 2020), φτάνοντας τα 430 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα το 2023. Η γοητεία για το τέλειο μακιγιάζ ή περιποίηση δέρματος πυροδοτείται από την επίδραση των τέλειων προσώπων που εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενισχύεται από την επεξεργασία εικόνας και τα φίλτρα.
Αλλά τελικά όλα αυτά που ξοδεύουμε για να δείχνουμε όμορφοι, αξίζουν;
Η απάντηση μάλλον είναι πως τελικά, ναι.
τη σημερινή σκληρά ανταγωνιστική αγορά εργασίας, τα οικονομικά πλεονεκτήματα της ομορφιάς είναι αναμφισβήτητα. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι τα ελκυστικά άτομα επωφελούνται από ένα μπόνους ομορφιάς και κερδίζουν υψηλότερους μισθούς κατά μέσο όρο.
Ορισμένα επαγγέλματα με υψηλή αμοιβή χτίζονται γύρω από την ομορφιά (όπως η show business), αλλά αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι ότι για σχεδόν κάθε είδους απασχόληση, η ομορφιά μπορεί να οδηγήσει σε θετικό αποτέλεσμα.
Τα όμορφα άτομα θεωρείται ότι είναι πιο έξυπνα και να θεωρούνται καλύτεροι ηγέτες, κάτι που επηρεάζει τις επαγγελματικές τροχιές και τις ευκαιρίες.
Πιστεύεται ότι τα άτομα που θεωρούνται όμορφα είναι επίσης πιο πιθανό να επωφεληθούν από την εμπιστοσύνη των ανθρώπων, γεγονός που τους διευκολύνει να πάρουν προαγωγή ή να συνάψουν επιχειρηματικές συμφωνίες.
Η ιδέα είναι ότι τα άτομα που φαίνονται πιο όμορφα θεωρείται ότι είναι πιο υγιή ή/και ότι είχαν πιο θετικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στο παρελθόν τους, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την αξιοπιστία τους.
Μπαίνει το φύλο στο παιχνίδι;
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, «οι άνθρωποι που θεωρούνται πιο όμορφοι από τους αξιολογητές μας πιστεύεται επίσης ότι είναι πολύ πιο αξιόπιστοι. Αυτό σημαίνει ότι στην αφηρημένη οικονομική μας ανταλλαγή, τα όμορφα άτομα είναι πιο πιθανό να επωφεληθούν από την εμπιστοσύνη των άλλων. Ωστόσο, όταν ερευνούμε την πραγματική συμπεριφορά, βλέπουμε ότι τα όμορφα άτομα δεν είναι ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο αξιόπιστα από οποιονδήποτε άλλο. Με άλλα λόγια, η αξιοπιστία καθοδηγείται από παλιές καλές ατομικές αξίες και προσωπικότητα, οι οποίες δεν συσχετίζονται με το πώς φαίνεται κάποιος».
Ωστόσο, θα μπορούσαμε να υποψιαστούμε ότι οι γυναίκες, που γενικά πιστεύεται ότι έχουν υψηλότερο βαθμό κοινωνικής νοημοσύνης, μπορεί να είναι καλύτερες στον καθορισμό της αξιοπιστίας των συντρόφων τους, σύμφωνα με το Converation.