Η Ελλάδα βιώνει μια ανείπωτη εθνική τραγωδία στον απόηχο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μετά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων.
Η μοιραία σύγκρουση εκτός του ότι άφησε πίσω της τουλάχιστον 38 νεκρούς και 72 τραυματίες, ανέδειξε και πάλι, πως παραμένουν άλυτα σημαντικά ζητήματα ασφαλείας στον τομέα των υποδομών.
Η αναζήτηση ευθυνών βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά η συζήτηση εντείνεται γύρω από το πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτή η τραγωδία.
Αρχικά, κρίνεται αναγκαία η βελτίωση του σχεδιασμού της αμαξοστοιχίας. Η προσθήκη χαρακτηριστικών ασφαλείας, όπως συστήματα αυτόματης πέδησης και βελτίωση της ορατότητας μπορούν να βελτιώσουν την ασφάλεια, ενώ χρειάζεται σωστός σχεδιασμός του τρένου, ώστε να είναι πιο ανθεκτικός στις συγκρούσεις.
Οι ανιχνευτές για την παρακολούθηση της απόδοσης των εμπορευματικών βαγονιών και των μηχανών, χρησιμοποιούνται επίσης όλο και περισσότερο για τον έλεγχο του ήχου, της θερμοκρασίας, της δύναμης και άλλων δεικτών και για τον εντοπισμό ελαττωμάτων.
Ακόμα, η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει μια σειρά από επιλογές για τη λειτουργία των τρένων, όπως το PTC, με τι οποίες όχι μόνο μπορούν να αποφευγχθούν οι συγκρούσεις, αλλά και κάθε πιθανός κίνδυνος στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πώς λειτουργεί το PTC
Το σύστημα θετικού ελέγχου αμαξοστοιχίας (PTC) που χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ, είναι μια τεχνολογία που μπορεί να σταματήσει αυτόματα ένα τρένο πριν μπορέσει να συγκρουστεί με άλλο, ή προτού εκτροχιαστεί λόγω υπερβολικής ταχύτητας ή άλλων μη ασφαλών συνθηκών.
Αξιοποιεί τεχνολογίες εντοπισμού στίγματος (GPS), ασύρματης δικτύωσης και υπολογιστικά συστήματα, ώστε να εντοπίζει πιθανούς κινδύνους και να μεταδίδει με διαφόρους τρόπους (π.χ. οπτικούς και ηχητικούς) τις σχετικές πληροφορίες στο πλήρωμα ενός τρένου.
Αν διαπιστωθεί κίνδυνος ή ανθρώπινο λάθος και το πλήρωμα του τρένου δεν ανταποκρίνεται στις ειδοποιήσεις, τότε ενεργοποιείται ο αυτόματος πιλότος του τρένου και το ακινητοποιεί, ώστε να σωθούν οι ζωές των επιβατών.
Πιο αναλυτικά:
- Το τρένο είναι εξοπλισμένο με υπολογιστές και δέκτες GPS που παρακολουθούν τη θέση και την ταχύτητά του.
- Οι γραμμές είναι εξοπλισμένες με πομπούς που στέλνουν πληροφορίες στους υπολογιστές του τρένου, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τη θέση του τρένου και τη θέση άλλων τρένων στις γραμμές.
- Οι ενσωματωμένοι υπολογιστές αναλύουν αυτές τις πληροφορίες και προσδιορίζουν εάν το τρένο κινδυνεύει να συγκρουστεί με άλλο τρένο, ή αν ταξιδεύει πολύ γρήγορα.
- Εάν οι ενσωματωμένοι υπολογιστές προσδιορίσουν ότι το τρένο βρίσκεται σε κίνδυνο, θα πατήσουν αυτόματα τα φρένα για να επιβραδύνουν το τρένο ή να το σταματήσουν.
- Οι ενσωματωμένοι υπολογιστές επικοινωνούν επίσης με ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου, το οποίο μπορεί να ειδοποιήσει τους ελεγκτές κυκλοφορίας και το λοιπό προσωπικό για τυχόν προβλήματα ασφάλειας.
{https://www.youtube.com/watch?v=KL7PD5qJixs}