Στα 3,3 δισ. ευρώ ανέρχεται η συνεισφορά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών(ΔΑΑ) στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, για τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του αεροδρομίου της Αθήνας.
Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης, σε χθεσινή ειδική εκδήλωση (17.6.2025), η ανάκαμψη του αεροδρομίου έχει σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία της χώρας παρά τις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει κατά καιρούς. «Η μελέτη (σ.σ. του ΙΟΒΕ) έγινε στη βάση των αποτελεσμάτων του 2023, με αύξηση επιβατικής κίνηση στο 10% έναντι του 2019 και περαιτέρω αύξηση κατά 13,5% το 2024 έναντι του 2023, άρα οι θετικές επιπτώσεις είναι ακόμη υψηλότερες», σχολίασε.
Πάντως η θετική αυτή πορεία συνεχίζεται αφού σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η επιβατική κίνηση του πρώτου εξαμήνου του 2025 θα είναι στο +8% πάνω από το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
«Πλέον, εισερχόμαστε σε μία φάση όπου θα έχουμε περαιτέρω θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία λόγω και του νέου προγράμματος επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ, δημιουργώντας τις υποδομές για να υποδεχθούμε πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες το χρόνο» σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης.
Πρόσθεσε δε ότι ο Διεθνής Αερομεταφορέας Αθηνών «δεν είναι απλώς μια υποδομή μεταφορών, αλλά έχει εξελιχθεί σε ένα ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας και της εθνικής οικονομίας», εκφράζοντας την ικανοποίησή του που ο αερολιμένας έχει ανακάμψει με τόσο έντονους ρυθμούς παρά τις απανωτές κρίσεις , οικονομική και πανδημίας, που είχαν σημαντικό αντίκτυπο και στην οικονομία αλλά και στη διασυνδεσιμότητά του.
Χαρακτήρισε πάντως ως διαχειρίσιμο, μέχρι στιγμής, τον αντίκτυπο της εντεινόμενης κρίσης στη Μέση Ανατολή, καθώς οι αφίξεις από το Ισραήλ και την ευρύτερη περιοχή είχαν προεκτιμηθεί για το 2025 σε πάνω από 1 εκατ. και ήδη έχουν επισκεφθεί την Αθήνα 500.000.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, τόνισε πως το «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρουσίασε το 2023 τη γρηγορότερη ανάκαμψη συγκριτικά με τα υπόλοιπα αεροδρόμια της Ευρώπης, πολλά εκ των οποίων δεν κατάφεραν την περυσινή χρονιά να πατήσουν καν το έδαφος προ της πανδημίας -τάση η οποία σε ένα βαθμό συνεχίστηκε και το 2024. «Μετρήσαμε την επίδραση των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου στην υπόλοιπη οικονομία και είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτή η μέτρηση μετά την πανδημία. Η πορεία του αεροδρομίου της Αθήνας τα τελευταία χρόνια είναι από τις κορυφαίες στην Ευρώπη» ανέφερε ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ.
Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, προσδιόρισε την επίδραση του συνολικού συστήματος του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία, για το 2023 σε 3,3 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,5% του ΑΕΠ. Εξ αυτών, περί τα 800 εκατ. αφορούν στη διασύνδεση με προμηθευτές του αεροδρομίου και λίγο πάνω από 800 εκατ. οι προκαλούμενες επιδράσεις στην οικονομία.
Όσον αφορά τις θέσεις εργασίες, η συνολική συνεισφορά αντιστοιχεί σε 50.000 θέσεις (1% της εγχώριας απασχόλησης) και από αυτές οι 18.900 θέσεις είναι οι άμεσες οι 17.200 έμμεσες και 13.500 αυτές που επηρεάζονται από τις δραστηριότητες του αεροδρόμιου. Από τις άμεσες θέσεις, οι 4.700 θέσεις είναι από την περιοχή των Μεσογείων».
Το Ελληνικό Δημόσιο συλλέγει έσοδα 1,2 δισ. ευρώ και από αυτά περίπου τα μισά, 600 εκατ. ευρώ είναι άμεση συνεισφορά στα δημόσια έσοδα και τα υπόλοιπα από δραστηριότητες που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του αεροδρομίου. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στο ΑΕΠ από το οικοσύστημα του αεροδρομίου προέρχεται από τις αεροπορικές. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος αφορά την Αττική και αντιστοιχεί σε 2,8 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 2,7%
Τέλος, σύμφωνα με την μελέτη, ο τουρισμός μέσω του αεροδρομίου εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ το 2023, ήτοι 2,2% του ΑΕΠ. Συνολικά, η συμβολή του αεροδρομίου μαζί με τον τουρισμό είναι 8,6 δισ ευρώ