Σύμφωνα με επαγγελματίες του χώρου, στην αγορά διακρίνονται πλέον δύο κατηγορίες σκαφών: εκείνα που αποκτήθηκαν χωρίς επιδότηση και εκείνα που χρηματοδοτήθηκαν εν μέρει από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Πιέσεις παρατηρούνται στην αγορά σκαφών αναψυχής λόγω της αυξημένης διάθεσης προς πώληση σκαφών που αποκτήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια μέσω επιδοτούμενων προγραμμάτων. Η τάση αυτή έχει οδηγήσει σε μείωση των τιμών στα μεταχειρισμένα σκάφη, ενώ επιδρά και στις τιμές των νεότευκτων, κυρίως αυτών που ναυπηγούνται στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με επαγγελματίες του χώρου, στην αγορά διακρίνονται πλέον δύο κατηγορίες σκαφών: εκείνα που αποκτήθηκαν χωρίς επιδότηση και εκείνα που χρηματοδοτήθηκαν εν μέρει από ευρωπαϊκά προγράμματα. Η διαφορά στο κόστος απόκτησης αντανακλάται στις τιμές μεταπώλησης, γεγονός που επηρεάζει τις αποτιμήσεις όλων των σκαφών.
Το σχετικό πρόγραμμα επιδότησης περιλάμβανε ενίσχυση για την αγορά επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, μέσω δράσης που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Η χρηματοδότηση αφορούσε επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου και εφαρμόστηκε με βάση συγκεκριμένους όρους, μεταξύ των οποίων ήταν και η υποχρέωση επαγγελματικής χρήσης του σκάφους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, σύμφωνα με νομικές και μεσιτικές πηγές, δεν υπήρξε αντίστοιχος περιορισμός στην πώληση της εταιρείας που κατέχει το σκάφος. Αυτό έχει οδηγήσει σε μεταβιβάσεις μέσω αγοραπωλησίας εταιρικών μεριδίων, χωρίς να αλλάζει ο ιδιοκτήτης του σκάφους επίσημα, αλλά ουσιαστικά να μεταβιβάζεται ο έλεγχός του. Η πρακτική αυτή εφαρμόζεται με στόχο τη συμμόρφωση με τους όρους του προγράμματος, χωρίς να παραβιάζεται το γράμμα του νόμου.
Οι τιμές που ζητούνται για τα σκάφη αυτά επηρεάζουν τις απαιτήσεις και για τα υπόλοιπα διαθέσιμα στην αγορά, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται πιέσεις στις νέες παραγγελίες.
Εταιρείες ναυπήγησης αναφέρουν ότι καταγράφεται μείωση στη ζήτηση σε σύγκριση με την περίοδο αιχμής των επιδοτούμενων αγορών.
Εκφράζονται παράλληλα ερωτήματα για τον σκοπό της χρήσης των σκαφών αυτών, καθώς η επαγγελματική τους εκμετάλλευση δεν συνοδεύεται από συγκεκριμένες υποχρεώσεις απασχόλησης ή φορολογικής επιβάρυνσης, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή της εταιρείας. Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν πως ένα ποσοστό των σκαφών ενδέχεται να χρησιμοποιήθηκε για περιορισμένο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια οδηγήθηκε προς πώληση.