Σε εξέλιξη βρίσκεται Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, σχετικά με τον τρόπο που ενήργησαν κατά το διάστημα που ακολούθησε της τραγωδίας των Τεμπών, όπου 57 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους.
Η ΕΔΕ δεν αφορά στο τοπικό πυροσβεστικό κλιμάκιο και συγκεκριμένα στα δύο χαμηλόβαθμα στελέχη, που αμέσως μετά το δυστύχημα μετέβησαν στο σημείο της σύγκρουσης και πραγματοποίησαν αυτοψία συντάσσοντας αναφορά μιας σελίδας. Αντίθετα, επικεντρώνεται σε στελέχη της Εξειδικευμένης Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ), αλλά και σε ανώτατους και ανώτερους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που είχαν την ευθύνη διαχείρισης του χώρου, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ.
Το εν λόγω εξειδικευμένο κλιμάκιο, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έφτασε στα Τέμπη στις 2 Μαρτίου 2023 για να πραγματοποιήσει αυτοψία και να προσδιορίσει τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς, ωστόσο αποχώρησε ένα 24ωρο αργότερα, χωρίς να κάνει καμία προανακριτική πράξη.
Μάλιστα, στο πλαίσιο του πειθαρχικού τους ελέγχου, δήλωσαν ότι εντολή να αποχωρήσουν τους έδωσε ο Περιφερειακός Διοικητής της Πυροσβεστικής, ο οποίος εξάλλου είχε τη συνολική ευθύνη για τη διαχείριση του δυστυχήματος.
Από τη μεριά του, ο συγκεκριμένος ανώτατος αξιωματικός απάντησε στο πλαίσιο της ΕΔΕ ότι ουδέποτε ενημερώθηκε για την παρουσία εξειδικευμένου κλιμακίου της ΔΑΕΕ στο σημείο.
Πηγές εντός του Σώματος που επικαλείται ο τηλεοπτικός σταθμός διευκρινίζουν, πάντως, ότι το κλιμάκιο της ΔΑΕΕ όφειλε σε συνεννόηση με τον εισαγγελέα να παραμείνει στο σημείο και να διεξάγει έρευνες. Καθώς και ότι μετά την ενημέρωση του εισαγγελέα ουδείς αξιωματικός της ΠΥ δύναται να διατάξει την απομάκρυνσή τους από το σημείο.
Άλλο κλιμάκιο 23 μέρες μετά
Επιπλέον, 23 μέρες αργότερα, άλλο κλιμάκιο της ίδια Υπηρεσίας, που επισκέφθηκε το σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη, συνέδραμε στις έρευνες, αλλά και στην σύνταξη του πολυσέλιδου πορίσματος του υπεβλήθη στη συνέχεια. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το συγκεκριμένο κλιμάκιο έκανε σωστά την δουλειά του, με την επισήμανση ότι είχαν απομακρυνθεί από το σημείο κρίσιμα πειστήρια.
Η ΕΔΕ παραμένει μέχρι και σήμερα σε εξέλιξη και οι τελευταίες καταθέσεις πάρθηκαν τον Ιανουάριο.
Σε μια ενδιαφέρουσα σύμπτωση στις προ δεκαημέρου κρίσεις, τον δρόμο της αποστρατείας πήρε τόσο ο υψηλόβαθμος αξιωματικός που κατείχε τη θέση του Περιφερειακού Διοικητή της ΠΥ και τον οποίο οι υπάλληλοι της ΔΑΕΕ είχαν υποδείξει ως εκείνον που τους είπε να φύγουν από τα Τέμπη, όσο και ο υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, ο οποίος είχε την ευθύνη της ΕΔΕ.
«Συνολικά 27 επιβάτες επέζησαν της σύγκρουσης αλλά κάηκαν από την πυρκαγιά»
Το πρωί της Τρίτης (31/01), όπως έγραψε το enikos.gr, κατατέθηκε στον εφέτη ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, συμπληρωματική έκθεση από τον ειδικό πραγματογνώμονα πυρκαγιών και τεχνικό σύμβουλο οικογενειών θυμάτων, κ. Βασίλη Κοκοτσάκη, στην οποία αναφέρεται ότι συνολικά 27* άτομα φέρεται πως βρήκαν φρικτό θάνατο, καθώς, ενώ σώθηκαν από την σύγκρουση, φέρεται να κατέληξαν λόγω της πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε στη συνέχεια.
Ειδικά, ο κ. Κοκοτσάκης και οι συνεργάτες του, έχοντας υπόψη τις ιατροδικαστικές αναφορές, τις ιατροδικαστικές εκθέσεις που περιλαμβάνονται στην ποινική δικογραφία του δυστυχήματος των Τεμπών, και την με αριθμό 137/24 διάταξη του κ. Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, τονίζει ότι ο συνολικός αριθμός των θυμάτων από την πυρκαγιά είναι 27*.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «παραθέτουμε παρακάτω αποδεικτικά στοιχεία που αποδεικνύουν τον ακριβή (ελάχιστο) αριθμό των επιβατών που έχασαν την ζωή τους από την πυρκαγιά και τις συνέπειές της, και όχι από το δυστύχημα, δηλαδή, όχι από τις δυνάμεις που αναπτύχθηκαν από την σφοδρότητα της σύγκρουσης», ενώ συμπληρώνει πως τα «αδιάσειστα» στοιχεία, στα οποία στηρίχθηκε η έκθεσή του, υπάρχουν στην υφιστάμενη δικογραφία.
Στην συγκεκριμένη έκθεση, καταγράφονται και τα ονόματα των επιβατών που φέρεται να επέζησαν της σύγκρουσης αλλά να έχασαν την ζωή τους από την πυρκαγιά που ακολούθησε, σύμφωνα πάντα με τον κ. Κοκοτσάκη. Για ευνόητους λόγους, το enikos.gr επιλέγει να μην προβεί στην δημοσίευση αυτών, χωρίς την έγκριση των συγγενών τους.
Νίκος Πλακιάς: Διαψεύδω κατηγορηματικά τον μηχανισμό θανάτου των παιδιών μου μιας και η αιτία δεν είναι αυτή
Στην έκθεση Κοκοτσάκη αναφέρθηκε με ανάρτησή του στα social media ο Νίκος Πλακιάς, πατέρας και θείος θυμάτων, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, πως «διαψεύδω κατηγορηματικά τον μηχανισμό θανάτου των παιδιών μου, μιας και η αιτία δεν είναι αυτή».
«Παιδιά κάηκαν και ήταν ζωντανά»
Στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, μίλησε και ο Λυσίμαχος Παπάζογλου, πατέρας θύματος, ο οποίος, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι, «η ανάφλεξη αυτή οφείλονταν σε συμμετοχή πτητικών υδρογονανθράκων, οι οποίοι υπήρχαν στο τρένο, δεν οφείλονταν στα λάδια της σιλικόνης. Εξαιτίας της κρούσης συνεθλίβη και μετά απανθρακώθηκε. Μας είχαν πει ότι ήταν ακαριαίος ο θάνατος, άλλα όμως παιδιά κάηκαν και ήταν ζωντανά».
Από πλευράς του, ο πραγματογνώμονας, Κώστας Λακαφώσης, υπογράμμισε πως, «αυτό δεν οφείλεται σε κάτι φυσιολογικό, στα λάδια των μετασχηματιστών ή στα υγρά των φρένων, ούτε στα ηλεκτρικά τόξα, ούτε τίποτα, άρα λοιπόν αποκλείοντας οποιαδήποτε άλλη περίπτωση είναι βέβαιο ότι αναζητούμε κάποια άγνωστη καύσιμη ύλη. Ποια είναι αυτή, πώς βρέθηκε εκεί, ποιος την τοποθέτησε και πού ήταν αυτό, είναι ζήτημα αστυνομικής έρευνας και όχι δική μας».
Βίντεο – ντοκουμέντο με το εμπορικό τρένο από κάμερα μίνι μάρκετ
Παράλληλα, στο «μικροσκόπιο» των Αρχών βρίσκεται βίντεο – που περιλαμβάνεται στη δικογραφία- από κάμερες ασφαλείας μίνι μάρκετ στην Λεπτοκαρυά Πιερίας, όπου φαίνονται τα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας. Σε ένα από αυτά, υπάρχουν υπόνοιες ότι μεταφερόταν η εύφλεκτη ουσία που προκάλεσε την έκρηξη.
Στο βίντεο που αποκάλυψε ο ΑΝΤ1, αποτυπώνεται η ώρα που περνάει η αμαξοστοιχία από την Λεπτοκαρυά Πιερίας, 20 λεπτά πριν από την σύγκρουση και αναγράφεται και η ημέρα που «πάγωσε ο χρόνος» για όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ο υπεύθυνος ασφαλείας του συγκεκριμένου καταστήματος, που βρίσκεται μια «ανάσα» από το σταθμό του ΟΣΕ, έχει καταθέσει δυο φορές στις Αρχές, λέγοντας ότι το υλικό είναι γνήσιο και εξηγώντας ότι «οι διακοπές και το τρέμουλο της κάμερας του βίντεο οφείλεται στο γεγονός ότι εκείνη τη μέρα έβρεχε. Δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση στο υλικό».
Οι Αρχές, αφού πήραν αρχικά τα βίντεο και από τις 10 κάμερες του καταστήματος, πήραν εν συνεχεία το καταγραφικό.
Το βίντεο βρίσκεται στο μικροσκόπιο, καθώς επανέρχεται και πάλι το σενάριο της μεταφοράς παράνομου φορτίου, το οποίο επικαλούνται μελέτες που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές από τους πραγματογνώμονες των οικογενειών.
Εδώ, πλέον, τα ερωτήματα είναι πολλά, σύμφωνα με τον ΑΝΤ1. Πρώτο ερώτημα είναι σε ποιο σημείο της πορείας του τρένου φορτώθηκε το παράνομο φορτίο; Πού γίνονται οι έλεγχοι των φορτίων, πώς γίνονται και από ποιους τελικά;
Μάλιστα, οι δικηγόροι των οικογενειών ισχυρίζονται ότι έχουν καταθέσει στις Αρχές ακόμη και από που μπορεί να προέρχεται το παράνομο φορτίο.
Βέβαια, σχετικά με το αν έγινε παράνομη φόρτωση στην αμαξοστοιχία, σε ρεπορτάζ του ΣΚΑΙ αναφέρθηκε ότι, με βάση τα στελέχη του ΟΣΕ, η εμπορική αμαξοστοιχία, όταν αποχώρησε από τον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης με προορισμό την Αττική, τυπικά δεν έκανε καμία στάση. Όπως τουλάχιστον προκύπτει και από τα διαγράμματα των σταθμαρχών κατά μήκος της διαδρομής.
Αυτό, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν σημαίνει ότι δεν έχει γίνει παράνομη φόρτωση, αλλά ότι τυπικά δεν έχει έχει πραγματοποιήσει στάση. Ωστόσο, για λόγους διαχείρισης της κυκλοφορίας, μπορεί η αμαξοστοιχία να σταμάτησε κατά τη διάρκεια της διαδρομής που μεσολαβεί από τον εμπορευματικό σταθμό μέχρι το σημείο της σύγκρουσης και να μην έχει καταγραφεί στα κιτάπια του ΟΣΕ.
Η αντίφαση στην κατάθεση του υπαλλήλου που ήταν υπεύθυνος για τη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Στο «φως» ήλθαν και οι καταθέσεις υπαλλήλου του ΟΣΕ, ο οποίος ήταν επιφορτισμένος με τον έλεγχο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Σε αυτές, σύμφωνα με το MEGA, προκύπτει μία χρονική αντίφαση στον χρόνο του ελέγχου των βαγονιών και του φορτίου τους και της αναχώρησης του τρένου.
Χαρακτηριστικά, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ εξετάζει την εμπορική αμαξοστοιχία πριν αυτή ξεκινήσει. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος ερωτήθηκε το 2023 αλλά και το 2024 από τους δικαστές εάν όταν έλεγξε το τρένο εάν υπάρχει κάποιο φορτίο που δεν αναγραφόταν, και εκείνος υποστήριξε πως δεν είχε δει κάποιο επιπλέον φορτίο.
Το 2024 όταν ρωτήθηκε για το πότε προχώρησε στον έλεγχο του τρένου, δήλωσε πως είχε ολοκληρώσει τον έλεγχο μέχρι τις 8:30 το μοιραίο βράδυ. Στη συνέχεια, συντάσσει ένα σχετικό έγγραφο στο οποίο αναγράφεται πως ο έλεγχος ολοκληρώθηκε στις 21:00.
Ωστόσο, σε ένα άλλο έγγραφο εκείνης της ημέρας φαίνεται πως το τρένο μπήκε για έλεγχο στις 21:05 ως τις 21:45 και στις 21:35 είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Έτσι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, υπάρχει το ενδεχόμενο το τρένο να μην είχε εξεταστεί καν καθώς υπάρχει η χρονική αντίφαση.