Το αίτημα Χρήστου Τριαντόπουλου για παραπομπή του απευθείας στο πενταμελές Δικαστικό συμβούλιο του ειδικού δικαστηρίου προκειμένου να ελεγχθεί από τον «φυσικό του δικαστή» αν έχει ευθύνες για το λεγόμενο «μπάζωμα»- «ξεμπάζωμα» του τόπου της τραγωδίας των Τεμπών, δημιουργεί νέα δεδομένα, ως προς αυτό το σκέλος, στην έρευνα του εφέτη ειδικού ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη .
Της Άννας Κανδύλη
Από την τακτική δικαιοσύνη για την αλλοίωση του χώρου ήδη έχουν καταστεί κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος 7 άτομα, μεταξύ των οποίων είναι και ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. Ο κ. Μπακαΐμης μετά την εσωτερική έκθεση της Hellenic Train, που είδε πριν από λίγες ημέρες το φως της δημοσιότητας και στην οποία περιλαμβάνεται κατάθεση συνεργάτη της εταιρείας που «δείχνει» τότε υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Μεταφορών ως τον «εντολέα» της αλλοίωσης, διερευνά αν προκύπτουν στοιχεία ώστε να αποδοθεί σε κάποιο πρόσωπο η αξιόποινη πράξη της ηθικής αυτουργίας στην παράβαση καθήκοντος.
Ωστόσο εάν επιληφθεί το Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου, ο εφέτης ειδικός ανακριτής σταματά τη διερεύνηση αυτού του σκέλους της υπόθεσης καθώς βάση του νόμου περί ευθύνης υπουργών οι τυχόν συμμέτοχοι( εν προκειμένω του κ. Τριαντόπουλου) συμπαραπέμπονται.
Οι εκκρεμότητες της ανάκρισης
Όσον αφορά τώρα στην επί της ουσίας διερεύνηση της υπόθεσης, αν και πριν από λίγες εβδομάδες η εκτίμηση ήταν πως έως τέλος Μαρτίου η ανάκριση θα είχε ολοκληρωθεί, ωστόσο, όπως φαίνεται , αυτό δεν είναι εφικτό. Και τούτο διότι διαρκώς προκύπτουν είτε νέα αιτήματα είτε νέα ερωτήματα από τα στοιχεία που προστίθενται στη δικογραφία.
Ειδικότερα, ο κ. Μπακαΐμης έως τις αρχές Απριλίου θα έχει λάβει (αν δεν ζητηθεί νέα προθεσμία) και την τελευταία προγραμματισμένη απολογία ενώ από μέρα σε μέρα αναμένει τη πραγματογνωμοσύνη από τα Εγκληματολογικά Εργαστήρια της Αστυνομίας σχετικά με την γνησιότητα ή μη των 3 βίντεο που εμφανίστηκαν δύο χρόνια μετά το δυστύχημα και απεικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία λίγο πριν τη μοιραία σύγκρουση. Η συγκεκριμένη πραγματογνωμοσύνη αν παραδοθεί άμεσα θα τεθεί υπόψη του καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη προκειμένου να την λάβει υπόψη πριν παραδώσει τη δική του για τα αίτια της πυρόσφαιρας.
Ωστόσο, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που απέδωσε το φαινόμενο σε «πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου», περίπου 2,5 τόνων, που ενδεχομένως βρισκόταν στο πίσω μέρος της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, έχει προκαλέσει μια σειρά ενεργειών από την πλευρά του δικαστικού λειτουργού αλλά και αντιδράσεων τόσο από την οικογένεια του 32χρονου μηχανοδηγού Δημήτρη Μασσαλή όσο και των συναδέλφων του.
Ο κ. Μπακαΐμης μετά τη νεότερη αυτοψία που πραγματοποίησε στο Κουλούρι όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια των δύο αμαξοστοιχιών από το δυστύχημα με δικαστικούς πραγματογνώμονες και κλιμάκιο της πυροσβεστικής, αναμένει (η εκτίμηση είναι έως το Πάσχα) έκθεση από την πυροσβεστική και προκαταρκτική πραγματογνωμοσύνη από καθηγητή μεταλλουργό του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για το εάν υπάρχουν ίχνη φωτιάς-έκρηξης στο συγκεκριμένο βαγόνι της εμπορικής, από το οποίο ελήφθησαν συνολικά 9 μεταλλικά δείγματα.
Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, ο κ.Μπακαΐμης έχει πάει στο σημείο αρκετές φορές και στο παρελθόν καθώς εκεί «φυλάσσονται τα στοιχεία του». Σημειώνουν δε πως στο Κουλούρι βρίσκονται από την αρχή όλα τα κομμάτια του επίμαχου βαγονιού , «κακοποιημένα» μεν από τη σύγκρουση αλλά όχι «εξαϋλωμένα» ή καμένα. Μάλιστα όπως διαπιστώθηκε και στην τελευταία αυτοψία, όχι μόνο το κόκπιτ αλλά ακόμη και τα προστατευτικά των παραθύρων του βαγονιού δεν φαίνεται να έχουν καεί. Βασικό επίσης είναι ότι οι δύο μηχανοδηγοί της εμπορικής δεν κάηκαν αλλά η αιτία θανάτου τους, βάση της ιατροδικαστικής έκθεσης, ήταν τα τραύματα που έφεραν, συνεπεία της σύγκρουσης.
Η μητέρα του 32χρονου μηχανοδηγού επιβεβαίωσε επίσης ότι η εμπορική αμαξοστοιχία έχει ήδη ελεγχθεί εξονυχιστικά στο παρελθόν χωρίς να προκύπτει κάτι που να παραπέμπει σε φωτιά- έκρηξη και ότι οι νέες έρευνες στο Κουλούρι γίνονται μετά από αίτημα του δικηγόρου της οικογένειας προκειμένου να ξεκαθαρίσει μια και καλή ότι ο γιος της δεν ήταν λαθρέμπορος.
Το δε Σωματείο Εργαζομένων Προσωπικού (ΣΕΠ) ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέστειλε εξώδικο στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, στην ΕΣΗΕΑ και στους τεχνικούς συμβούλους οικογενειών θυμάτων Κώστα Λακαφώση και Βασίλη Κοκοτσάκη, αποδίδοντας ευθύνες σε όσους «χωρίς στοιχεία και πιθανολογώντας, μη έχοντες την επιστημονική κατάρτιση, προσβάλλουν, εκτός των συναδέλφων μας εργαζομένων σε ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN, την μνήμη των συναδέλφων μας μηχανοδηγών της εμπορικής αμαξοστοιχίας ονομάζοντας τους έμμεσα ως “λαθρέμπορους”» στην υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών.
Τα αιτήματα και οι μηνύσεις των συγγενών
Ο ανακριτής έχει στα χέρια του ωστόσο και σειρά αιτημάτων από την πλευρά των συγγενών καθώς και εις βάρος του μηνύσεις από κάποιους εξ αυτών που μπορεί να προκαλέσουν περεταίρω καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της ανάκρισης. Ένα από τα αιτήματα προέρχεται από τον κ. Παύλο Ασλανίδη, ο οποίος έχασε το γιο του κατά το τραγικό δυστύχημα. Με αυτό ζητά να εξεταστούν και οι 171 τραυματίες της σύγκρουσης. Ο κ. Μπακαΐμης έχει εξετάσει περίπου 15 επιζήσαντες της σύγκρουσης στους οποίους έχει θέσει ερωτήματα σχετικά με την σύγκρουση και την πυρόσφαιρα αμέσως μετά χωρίς ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει λάβει κάποιο αξιοποιήσιμο στοιχείο από αυτούς.
Ωστόσο, λένε οι ίδιες πηγές, ο ανακριτής σε μία προσπάθεια να μην αφήσει τίποτα αναπάντητο, εξετάζει το ενδεχόμενο να ληφθούν καταθέσεις από 40-50 εξ αυτών που ζητούνται . Προκειμένου δε να τελειώσει πιο σύντομα η συγκεκριμένη διαδικασία κάποιες από τις καταθέσεις θα τις λάβουν, κατόπιν σχετικής παραγγελίας του, προανακριτικοί υπάλληλοι( πταισματοδίκες αστυνομικοί κλπ).
Την ίδια ώρα σε βάρος του ανακριτή κατατέθηκε προ ημερών εκ μέρους 5 συγγενών θυμάτων και συμπληρωματική μήνυση στην αρχική που είχε υποβληθεί στις 13 Φεβρουαρίου στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας.
Ο δικαστικός λειτουργός εγκαλείται αφενός γιατί δεν ενσωμάτωσε στη δικογραφία χιλιάδες αρχεία, αφετέρου για την εντολή που έδωσε να καταστραφεί βιολογικό υλικό (αίμα και ιστός) θυμάτων που είχε συλλεχθεί για τη διαδικασία ταυτοποίησης από τις ιατροδικαστικές αρχές μετά τη σύγκρουση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ως προς τα αρχεία, δικαστικές πηγές αναφέρουν πως όλα τα στοιχεία εμπεριέχονται στη δικογραφία και πως αυτά που δεν έχουν δοθεί είναι είτε « μη χρήσιμο υλικό» άσχετα δηλαδή με το τραγικό δυστύχημα, όπως π.χ συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ από το 2008-2010 καθώς και επικοινωνίες της επίμαχης ημέρας στον Έβρο ή την Πελοπόννησο, είτε «επαναλαμβανόμενο».Σε κάθε περίπτωση πάντως όσοι θέλουν, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, μπορούν να τα πάρουν και μάλιστα ήδη κάποιοι δικηγόροι συγγενών τα έλαβαν.
Όσον αφορά τώρα στην καταστροφή του βιολογικού υλικού αναφέρουν πως ειδικοί είχαν ενημερώσει τότε τον ανακριτή ότι τα δείγματα που χρησιμοποιήθηκαν για την ταυτοποίηση νεκρών δεν μπορεί να επαναχρησιμοποιηθούν λόγω της ποσότητάς τους μετά από αυτή τη διαδικασία( πρόκειται για ίχνη). Την καταστροφή τους είχε ζητήσει η Αστυνομία καθώς φυλάσσονταν στο τμήμα τροχαίας Λάρισας και μάλιστα εκτός ψυγείου όταν η ενδεδειγμένη για τη διατηρησή τους θερμοκρασία είναι οι -18 βαθμοί Κελσίου.
Προκειμένου ωστόσο να μην υπάρχει καμία αμφιβολία, ο δικαστικός λειτουργός, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, εξετάζει το ενδεχόμενο να ζητήσει από κάποιο εξειδικευμένο εργαστήριο να του απαντήσει αν τα συγκεκριμένα, χρησιμοποιημένα ίχνη είναι δεκτικά τοξικολογικού/ιστολογικού ελέγχου.
Να σημειωθεί πάντως ότι αν κάποια από τις μηνύσεις εις βάρος του προχωρήσει και κληθεί να δώσει εξηγήσεις, η ανάκριση «φρενάρει» μέχρι να κριθεί η περεταίρω ποινική του μεταχείριση. Αν δε, του ασκηθεί ποινική δίωξη τότε την ανάκριση θα πρέπει να αναλάβει άλλος δικαστικός λειτουργός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον χρόνο ολοκλήρωσης αυτής.