Μετά την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν, η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε έως και 13%, αλλά οι ενδεχόμενες παρατεταμένες αυξήσεις των τιμών θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν περαιτέρω τον παγκόσμιο πληθυσμό.
Μετά τις ισραηλινές αεροπορικές επιδρομές στο Ιράν, η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε έως και 13% σήμερα (13.6.25). Κατά διαστήματα, το αργό πετρέλαιο τύπου Brent κόστιζε πάνω από 78 δολάρια το βαρέλι (159 λίτρα). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση της τιμής από τον Μάρτιο του 2022, μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έχει προκαλέσει επανειλημμένα απότομες αυξήσεις των τιμών στο παρελθόν. Οι φόβοι ότι το Ιράν θα αποκλείσει τα Στενά του Ορμούζ παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτό. Περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου μεταφέρεται καθημερινά μέσω του στενού, το οποίο συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν.
Ωστόσο, οι αναλυτές πιστεύουν ότι ένας αποκλεισμός είναι εξαιρετικά απίθανος, καθώς το Ιράν χρειάζεται το ίδιο το Στενό για σημαντικές εξαγωγές, τις οποίες χρησιμοποιεί επίσης για τη χρηματοδότηση του πολέμου του, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Ωστόσο, εάν αυτό το ακραίο σενάριο υλοποιηθεί, οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να αυξηθούν «πολύ πάνω από τα 100 δολάρια», προειδοποιεί ο Arne Lohmann Rasmussen, επικεφαλής αναλυτής της δανέζικης επενδυτικής εταιρείας Global Risk Management, σε σχόλιο για την αγορά. Το Βρετανικό Κέντρο Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου (UKMTO) έχει ήδη εκδώσει προειδοποίηση για αυξημένο κίνδυνο για τα πλοία στον Αραβικό Κόλπο, τον Κόλπο του Ομάν και τα Στενά του Ορμούζ.
Εάν διακοπούν οι μεταφορές μέσω των Στενών του Ορμούζ, αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει έως και 14 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, λέει ο στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων της ING Warren Patterson. Αυτό θα ήταν αρκετό για να οδηγήσει τις τιμές στα 120 δολάρια ανά βαρέλι.
«Εάν οι διαταραχές συνεχιστούν μέχρι το τέλος του έτους, θα μπορούσαμε να δούμε νέες τιμές ρεκόρ πάνω από το προηγούμενο υψηλό του 2008 (κοντά στα 150 δολάρια ανά βαρέλι)», προειδοποιεί. Οι αναλυτές της JP Morgan πιστεύουν επίσης ότι είναι πιθανό ένα ακραίο σενάριο με αύξηση των τιμών έως και 130 δολάρια.
Ωστόσο, ακόμη και μικρές διακοπές στην παραγωγή και την προσφορά πετρελαίου θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές. Σύμφωνα με την έκθεση της πετρελαϊκής συμμαχίας Opec plus, το Ιράν παρήγαγε περίπου 3,3 εκατομμύρια βαρέλια τον Απρίλιο. Αυτό είναι περίπου το τρία τοις εκατό της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της ING Patterson, οι εξαγωγές έως και 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως θα μπορούσαν να τεθούν σε κίνδυνο σε περίπτωση επίθεσης στις πετρελαϊκές υποδομές του Ιράν. Αυτό θα ήταν αρκετό για να θέσει την αγορά σε έλλειμμα. Σε ένα τέτοιο σενάριο, το Brent θα μπορούσε να διαπραγματεύεται στα 75 με 80 δολάρια ανά βαρέλι.
Μέχρι τώρα, οι αναλυτές ανέμεναν υπερπροσφορά στην αγορά πετρελαίου, λόγω των απροσδόκητων αυξήσεων της προσφοράς του ΟΠΕΚ και της διαμάχης για τους δασμούς. Αλλά τώρα, τουλάχιστον οι traders αναμένουν έλλειψη στην αγορά πετρελαίου, όπως δείχνει η καμπύλη των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου Brent. Τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια παράδοσης διαπραγματεύονται σήμερα σημαντικά υψηλότερα από τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας, υποδεικνύοντας μια κατάσταση περιορισμένης προσφοράς.
Αυτές είναι οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία
Εάν οι τιμές του πετρελαίου παραμείνουν υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αυτό θα μπορούσε να έχει πληθωριστική επίδραση. Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) αντιμετωπίζει ήδη μια δύσκολη απόφαση για τα επιτόκια, υπό το πρίσμα των πιθανών επιπτώσεων των δασμολογικών μέτρων των ΗΠΑ στην άνοδο των τιμών.
Παρόλο που οι τιμές της ενέργειας εξαιρούνται από τον υπολογισμό του δομικού πληθωρισμού, τον οποίο η Fed χρησιμοποιεί για τις αποφάσεις νομισματικής πολιτικής, ένα σοκ στις τιμές του πετρελαίου θα μπορούσε να μετακυλιστεί μέσω των μισθών ή άλλων τιμών, ένα λεγόμενο δευτερογενές φαινόμενο.
Μια αύξηση της τιμής του Brent στα 100 δολάρια θα μπορούσε, σύμφωνα με εκτιμήσεις οικονομολόγων του Bloomberg, να αυξήσει τις τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ έως και 17% και να αυξήσει τον δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες.