Βραχυχρόνια μίσθωση: Μειώθηκαν τα καταλύματα στο κέντρο της Αθήνας
Από τον Ιανουάριο του 2025, θα απαγορεύεται η έκδοση νέων ΑΜΑ (Αριθμός Μητρώου Ακινήτου) σε κεντρικές συνοικίες της Αθήνας, όπως τα Εξάρχεια, το Κουκάκι, το Κολωνάκι και το Θησείο.
Πτωτική τάση καταγράφεται στον αριθμό των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο της Αθήνας, σύμφωνα με στοιχεία της AIRDNA, παρά τη συνεχιζόμενη ζήτηση και τη δυναμική της αγοράς. Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2024, τα διαθέσιμα καταλύματα ανέρχονταν σε 9.931, αριθμός μειωμένος κατά 8,2% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, όταν καταγράφονταν 10.823. Η εποχική πτώση αποδίδεται στη συνήθη απόσυρση ακινήτων για εργασίες συντήρησης, χωρίς να παρατηρείται κύμα αποχώρησης από την αγορά, παρά την επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων από την κυβέρνηση.
Από τον Ιανουάριο του 2025, θα απαγορεύεται η έκδοση νέων ΑΜΑ (Αριθμός Μητρώου Ακινήτου) σε κεντρικές συνοικίες της Αθήνας, όπως τα Εξάρχεια, το Κουκάκι, το Κολωνάκι και το Θησείο, περιορίζοντας τη δυνατότητα εισόδου νέων καταλυμάτων στην αγορά. Παρά την επικείμενη απαγόρευση, δεν καταγράφηκε σημαντική αύξηση στα καταλύματα τους τελευταίους μήνες του 2024, με την περιοχή του εμπορικού τριγώνου να παρουσιάζει μικρή μείωση της τάξης του 1,35%, φτάνοντας τα 2.265 καταλύματα τον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, παρατηρείται γενική αύξηση της προσφοράς. Στο κέντρο της Αθήνας τα καταλύματα αυξήθηκαν κατά 20,8% σε σχέση με το 2023, ενώ στο εμπορικό τρίγωνο η αύξηση έφτασε το 21%. Αυτό δείχνει ότι τα μέτρα που εφαρμόστηκαν το 2024, όπως η υπαγωγή σε καθεστώς ΦΠΑ 13% για όσους διαχειρίζονται περισσότερα από τρία ακίνητα και η υποχρέωση έναρξης επιτηδεύματος, δεν εμπόδισαν την ανάπτυξη της αγοράς στις περιοχές υψηλής ζήτησης.
Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι οι πρόσθετες επιβαρύνσεις, όπως η αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή από 1,5 σε 8 ευρώ την ημέρα για τη θερινή περίοδο, θα μετακυλιστούν στους επισκέπτες. Παρά τις αυξήσεις αυτές, οι πλέον δημοφιλείς περιοχές αναμένεται να διατηρήσουν τη δυναμική τους, ενώ οι λιγότερο δημοφιλείς ίσως δυσκολευτούν να απορροφήσουν τις επιβαρύνσεις, δεδομένης της τάσης των ταξιδιωτών να αναζητούν οικονομικότερες εναλλακτικές.